Connect with us

Gospodarka

Niemcy wchodzą w erę post-Merkel

Published

on

streszczenie

Era post-Merkel zaczyna się w Niemczech, bo „koalicja sygnalizacji świetlnej” złożona z SPD, Zielonych i FDP zgodziła się na utworzenie nowego rządu pod kierownictwem SDP Olafa Scholza.

Biorąc pod uwagę różne postawy ideologiczne partii, sukces nie był pewny. Nowy rząd będzie starał się zniwelować przepaść między ekologiczną orientacją Zielonych, wolnorynkową ortodoksją FDP i redystrybucyjną socjaldemokracją SDP – wszystko to po 16 latach, w których Unia Chrześcijańsko-Demokratyczna (CDU) Angeli Merkel ma najwyższe poziomy w polityce Niemiec.

uderzenie

Umowa koalicyjna dzieli resorty w następujący sposób: SDP otrzymuje Kancelarię i sześć innych resortów (w tym MSW i obrony), Zielonych pięć (w tym zagraniczne i nowo utworzone resorty gospodarki i ochrony klimatu) oraz FDP cztery (w tym ważne finanse). ministerstwo) ).

Skutkuje to projektami sprzedaży dla interesującej mieszanki starych i nowych polis.

Przede wszystkim nowy rząd koalicyjny będzie bardziej czujny, jeśli chodzi o kwestie klimatyczne, gdyż środowisko jest stosunkowo jednomyślne – przynajmniej teoretycznie – nie tylko wśród niemieckich wyborców, ale także wśród koalicjantów. Niemiecki okres wycofywania węgla został przesunięty z 2038 na 2030 w kompromisowym kompromisie w negocjacjach w ostatniej chwili; uzgodniono niższy limit ceny CO2 w wysokości 60 euro za tonę; a docelowy limit energii odnawialnej został zwiększony z 65% do 80% do 2030 roku. Całkowity cel emisji w kraju został w stanie nienaruszonym, w celu zmniejszenia o 65% do 2030 r. (od 1990 r.). Ponadto Zieloni ustąpili, zatwierdzając nowe elektrownie gazowe, aby ułatwić przejście na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

SDP wynagrodzony podstawa klasy robotniczej z podwyżką płacy minimalnej z 9,60 do 12 euro za godzinę oraz nowe umowy dotyczące cen najmu, które mają na celu złagodzenie rosnących kosztów mieszkaniowych.

FDP zapewniła sobie najwyższy priorytet w ministerstwie finansów, lider FDP Christian Lindner ma zostać nowym ministrem finansów. Polityczne imperatywy FDP znalazły również odzwierciedlenie w zawartej w umowie koalicyjnej obietnicy ostrożności, a w szczególności obietnicy przywrócenia konstytucyjnych zakazów zaciągania pożyczek tymczasowo zawieszonych podczas pandemii COVID-19. Kontrolowane przez FDP ministerstwo finansów skutecznie ograniczy wysiłki na rzecz gromadzenia funduszy unijnych w erze pandemii i jest to obszar, w którym nowa koalicja ma odzwierciedlać dorobek Merkel. W szczególności umowa opisane Fundusz Odbudowy Pandemii UE, który był wielkim zwycięstwem kontynentalistów, jako „instrument ograniczony w czasie i ilości”.

READ  Otrzymujesz emeryturę z ZUS? Ostateczne wezwanie do dokumentów albo stracisz pieniądze

Niemiecka polityka zagraniczna rozwinie się z handlu i inwestycji w epoce Merkel. Zarówno SDP, jak i Zieloni opowiadają się za bardziej idealistycznym podejściem do polityki zagranicznej, promującym prawa człowieka i wartości demokratyczne. W kontekście UE znajdzie to odpowiedź w walce Komisji Europejskiej (KE) z takimi państwami jak Polska i Węgry, które są oskarżane o powrót do norm demokratycznych. W tym celu koalicyjny rząd wyraźnie wzywa KE do korzystania z jej represyjnych instrumentów rządów prawa i do grożenia państwom, które nie przestrzegają przepisów, niepłaceniem środków spowodowanych pandemią. Sformułowanie to stanowi wyraźne odejście od późniejszej polityki rządu Merkel, który bagatelizował rozdział Wschód-Zachód, a przede wszystkim szukał kompromisów.

Umowa koalicyjna Broszki inne kontrowersyjne kwestie UE, w tym możliwość zreformowania traktatów UE w celu przekształcenia UE w państwo federalne – przedsięwzięcie, które prawie na pewno zrodzi się z weta węgiersko-polskiego lub, jeśli nie, potencjalnie nieudanego referendum krajowego. Ponadto porozumienie wzywa do mechanizmu głosowania większością kwalifikowaną w polityce zagranicznej, który, jeśli zostanie wdrożony, sprawi, że potrzeba budowania konsensusu w sprawie wszystkich decyzji dotyczących polityki zagranicznej UE będzie zbędna. W sprawach wojskowych umowa wzywa do „wzmocnienia współpracy między narodowymi armiami państw członkowskich UE, które chcą się zintegrować, zwłaszcza w zakresie szkolenia, umiejętności, operacji i wyposażenia”. A na temat migracji: „fundamentalna reforma europejskiego systemu azylowego”.

Łącznie unijna polityka koalicji oznaczałaby radykalne odejście od niechęci Merkel do wewnętrznych konfliktów UE i odmowę prowadzenia reform prowadzących do dwuetapowego procesu integracyjnego. Jako model różnica jest wyraźna; Należy jednak zauważyć, że faktyczne wdrożenie takiej listy ambitnych reform nie jest bezpieczne.

Zapał SDP/Zieloni można znaleźć także w innych ważnych globalnych stosunkach Niemiec, zwłaszcza w Chinach, których bilateralne relacje „partnerstwo, konkurencja i Rywalizacja systemowa„(podkreślenie dodane). Najbardziej bezpośrednią konsekwencją będzie prawdopodobna śmierć traktatu inwestycyjnego UE-Chiny, sporządzonego przez rząd Merkel w jego ostatecznym akcie. Ale jest inny język w umowie, który niewątpliwie będzie dotyczył chińskich władz; B obietnica ponownego włączenia kwestii praw człowieka do polityki Niemiec wobec Chin, a Tajwanu do większego udziału w organizacjach międzynarodowych.

READ  Mniejszościowy rząd PiS ogranicza możliwość reform, zwiększa ryzyko przedterminowych wyborów

Prognoza

Patrząc w przyszłość, każda partia będzie miała bodziec, aby nowy rząd zadziałał, a tym samym uwolnił swój styl rządzenia od długiego cienia CDU. Ten imperatyw będzie szczególnie wyraźny dla SDP, która – przynajmniej w oczach wyborców – nie wykształciła tożsamości w trakcie kilku „wielkich koalicji” pod przywództwem Angeli Merkel. Jednak różnice ideologiczne między tymi trzema są bardzo realne, zwłaszcza między FDP a pozostałymi dwoma partiami, i te różnice mogą łatwo doprowadzić do przedwczesnego zakończenia koalicji, uważanej za pierwszą w swoim rodzaju rząd trójstronny. Bez względu na to, że na najbliższym horyzoncie nie brakuje pytań budzących podziały – odrodzenia się COVID-19 w Europie i tego, jak na nie przede wszystkim zareagować – jest zrozumiałe, że rząd musi zacząć działać od razu.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *