Connect with us

Gospodarka

Główne cechy i system sankcji rozporządzenia P2B dla pośredników internetowych i użytkowników biznesowych Hogana Lovellsa

Published

on

Kilka miesięcy temu rozporządzenie P2B zaczęło bezpośrednio obowiązywać w Unii Europejskiej. W kontekście platform handlu elektronicznego zaszły również istotne zmiany w zakresie usług pośrednictwa internetowego.
W coraz bardziej zdigitalizowanym świecie, w którym usługi pośrednictwa internetowego (tj. Platformy, które umożliwiają kontakt różnych użytkowników w celu przeprowadzenia transakcji) i wyszukiwarki odgrywają fundamentalną rolę, rozporządzenie P2B nie ma na celu ochrony konsumentów, ale w tym przypadku , użytkowników biznesowych takich usług.

Chociaż, Rozporządzenie (UE) 2019/1150 promujące sprawiedliwość i przejrzystość dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (Rozporządzenie P2B) obowiązuje od ponad pół roku. W związku z systemem sankcji zaszły ważne wydarzenia, które mogą Cię dotknąć. Rozporządzenie P2B nie zawiera żadnego systemu sankcji, ale „delegowało” odpowiedzialność w każdym państwie członkowskim UE za przyjęcie instrumentów prawnych, które uważają za niezbędne do zapewnienia zgodności z tym rozporządzeniem. Nadszedł czas na podjęcie działań egzekucyjnych, więc nieprzestrzeganie rozporządzenia P2B może mieć poważne konsekwencje w zależności od kraju, w którym doszło do naruszenia. Poniżej wymieniliśmy kilka przykładów konsekwencji wynikających z nieprzestrzegania rozporządzenia P2B.

Zanim jednak przejdziemy do systemu sankcji rozporządzenia P2B, powinniśmy najpierw pokrótce przypomnieć jego główne aspekty.

Kim jest użytkownik biznesowy?

Termin ten odnosi się do osoby prywatnej, która działa w charakterze handlowym lub zawodowym, lub do osoby prawnej, która oferuje towary lub usługi konsumentom za pośrednictwem usług pośrednictwa internetowego (platformy handlu elektronicznego) do celów handlowych, Handel lub ich zawód.

Główne zobowiązania rozporządzenia P2B

Celem regulacji P2B jest uniknięcie sytuacji, w których decyzje platformy mogą negatywnie wpłynąć na użytkownika biznesowego oraz określenie zasad, na jakich platformy mogą go traktować. W ten sposób nierównowaga uprawnień między odpowiednim użytkownikiem biznesowym a platformą jest w jakiś sposób „regulowana”, tak że użytkownik biznesowy ma określone prawa.

Aby osiągnąć ten cel i zapobiec nieuczciwym sytuacjom, rozporządzenie P2B przewiduje szereg środków.

  • Przejrzystość warunków dla użytkowników biznesowych:
    • Niejasne, mylące lub niejasne terminy są zabronione. Muszą być dostępne na wszystkich etapach stosunku umownego (w tym na etapie przedumownym).
    • Powody zawieszania, zamykania lub ograniczania kont użytkowników muszą być jasne.
    • Ogólne warunki handlowe można zmienić tylko z co najmniej 15-dniowym okresem wypowiedzenia. W tym czasie użytkownik biznesowy, którego dotyczy zmiana, może rozwiązać umowę z dostawcą usług pośrednika internetowego.
    • Platformy dostawców usług pośrednictwa internetowego muszą zapewniać, aby tożsamość użytkownika biznesowego była wyraźnie widoczna.
  • Zawieszenie, ograniczenie lub zamknięcie kont: konieczne jest pełne poinformowanie użytkownika biznesowego, którego dotyczy którakolwiek z tych sytuacji, o przyczynach zawieszenia, zakończenia itp. Ponadto użytkownik biznesowy musi mieć możliwość wyjaśnienia faktów, które doprowadziły do ​​zawieszenia, ograniczenia lub zakończenia świadczenia usług. Jeżeli zawieszenie lub wypowiedzenie zostało spowodowane powiadomieniem od osoby trzeciej, treść powiadomienia powinna zostać udostępniona zainteresowanemu użytkownikowi biznesowemu.
  • Przejrzystość w rankingu i parametry widoczności: Bardzo istotną kwestią na platformach brokerskich usług internetowych jest miejsce, w którym znajduje się oferta lub profil użytkownika biznesowego w stosunku do innych użytkowników biznesowych, a tym samym jego widoczność. W tym miejscu rozporządzenie P2B stanowi, że internetowe platformy brokerskie muszą określać najważniejsze parametry rankingowe w swoich ogólnych warunkach. Jeżeli parametry obejmują możliwość poprawy poprzez wynagrodzenie, należy to również wziąć pod uwagę. Nie ma jednak obowiązku ujawniania sposobu działania algorytmów platformy. W odniesieniu do tego obowiązku przejrzystości Komisja Europejska opublikował Kilka wskazówek ułatwiających przestrzeganie przepisów.
  • Zróżnicowane traktowanie własnych produktów: w przypadku gdy platforma oferuje własne produkty lub usługi (bezpośrednio lub za pośrednictwem osób trzecich) w zróżnicowany sposób, odpowiedni opis musi być zawarty w ogólnych warunkach, w tym w najważniejszych warunkach ekonomicznych , handlowe lub prawne względy zróżnicowanego traktowania.
  • Dostęp do danych: warunki ogólne muszą opisywać techniczny dostęp platform do danych osobowych przekazanych przez użytkowników biznesowych lub konsumentów w celu świadczenia usługi pośrednictwa internetowego.
  • Ograniczenia w oferowaniu towarów lub usług na innych warunkach w inny sposób: Wszelkie możliwe ograniczenia platformy do ofert użytkownika biznesowego jego towarów lub usług na innych platformach i na innych warunkach muszą być racjonalnie uzasadnione w ogólnych warunkach.
  • Wewnętrzny system skarg i mediacji: dostawcy usług pośrednictwa internetowego muszą ustanowić wewnętrzny system (który można zlecić na zewnątrz) w celu rozpatrywania skarg od użytkowników biznesowych. Powinien być prosty, bezpłatny i przetworzony w rozsądnym czasie. Informacje o systemie muszą być zawarte w ogólnych warunkach. Ponadto należy wyznaczyć co najmniej dwóch mediatorów w celu rozstrzygania pozasądowych sporów z użytkownikami biznesowymi. Mediacja jest dobrowolna.
  • Legitymacja stowarzyszeń do podejmowania działań prawnych: rozporządzenie P2B określa legitymację, jaką mają ci użytkownicy, aby w uzasadnionym interesie mogli podjąć kroki prawne w celu zapobieżenia naruszeniom lub zakazania ich naruszeniom przez dostawcę usług pośrednika internetowego.
READ  Wpływ rasy, pochodzenia etnicznego i narodowości na możliwości: postrzeganie i osobiste doświadczenia

Specjalne obowiązki wobec wyszukiwarek

Zasady opisanych powyżej środków dotyczą wyszukiwarek, choć w inny sposób, ponieważ użytkownicy wyszukiwarek niekoniecznie pozostają z nimi w stosunku umownym. Do obowiązków związanych z wyszukiwarką należą:

  • Ranking treści: należy wskazać parametry, które są najważniejsze przy określaniu rankingu i względne znaczenie każdego parametru. Muszą być publiczne, łatwo dostępne i napisane w prosty i zrozumiały sposób.
  • Powiadomienie o zmianach lub wykluczeniu treści: Jeśli dana witryna internetowa zostanie zmieniona lub wykluczona w wyniku powiadomienia przez osobę trzecią, webmaster musi mieć możliwość sprawdzenia treści powiadomienia.
  • Zróżnicowane traktowanie: w przypadku gdy wyszukiwarka różnicuje własne produkty lub usługi (bezpośrednio lub za pośrednictwem osób trzecich), należy przedstawić opis zróżnicowanego traktowania, w tym główne względy ekonomiczne, handlowe lub prawne, na których opiera się zróżnicowane traktowanie. .

Narzędzia egzekwowania prawa: państwa członkowskie UE

Jak wyjaśniono powyżej, każde państwo członkowskie UE decyduje o sposobie zapewnienia zgodności z rozporządzeniem P2B. Rozporządzenie P2B nie zawiera sekcji dotyczącej sankcji, więc istnieją różnice w narzędziach egzekwowania wdrażanych przez członków UE. Na przykład (tylko kilka przykładów):

  • Hiszpania: Niezastosowanie się do rozporządzenia P2B może skutkować karami w wysokości do 150 000 EUR. Ponadto użytkownicy biznesowi mogą wnosić roszczenia do właściwych sądów cywilnych w celu dochodzenia egzekucji lub odszkodowania w przypadku szkody.
  • Francja: W przypadku nieprzestrzegania rozporządzenia P2B, oprócz nieważności i zwrotu za nieprawidłowo otrzymane usługi, może zostać nałożona grzywna, która nie przekracza wyższej z następujących trzech kwot:
    • 5 000 000 EUR;
    • trzykrotne niewłaściwe usługi; lub
    • 5% sprzedaży bez podatków we Francji.
      Ponadto Ministerstwo Gospodarki ma dalsze uprawnienia w przypadku naruszenia obowiązków P2B. Na przykład:
    • Żądać w rozsądnym terminie (i) (i) przestrzegania praktyk, które naruszają przepisy rozporządzenia P2B oraz (ii) zaprzestania;
    • Zwolnienie z kary, której wysokość nie może przekroczyć 15 000 EUR dla osoby prawnej; i
    • Jeśli nakaz zostanie zgłoszony z powodu naruszenia podlegającego karze grzywny, operator musi otrzymać dzienną karę nieprzekraczającą 0,1% globalnej sprzedaży (maksymalnie 1% łącznie).
  • Niemcy: Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii oświadczyło, że w Niemczech nie planuje się oficjalnego egzekwowania. Raczej egzekwowanie powinno odbywać się za pomocą instrumentów prawa cywilnego.
  • Holandia: Holandia planuje wprowadzić system sankcji za nieprzestrzeganie rozporządzenia P2B. Sekretarz stanu ds. Gospodarczych i polityki klimatycznej pracuje obecnie nad projektem ustawy, która nada holenderskiemu Urzędowi ds. Konsumentów i Rynków uprawnienia do egzekwowania przepisów P2B. Projekt ustawy ma się wkrótce ukazać.
  • Włochy: Włochy nałożyły sankcje za nieprzestrzeganie rozporządzenia P2B – chociaż odpowiednia ustawa nie została jeszcze uchwalona. W istocie projekt włoskiej ustawy europejskiej 2019-2020 przewiduje, że w przypadku nieprzestrzegania rozporządzenia P2B będą obowiązywały takie same kary za nadużywanie pozycji dominującej, a ich surowość będzie proporcjonalna do obrotów naruszającego. Chociaż ustawa nie została jeszcze zatwierdzona i prawnie podpisana, jasno pokazuje zamiar włoskiego ustawodawcy.
  • Wielka Brytania: W Wielkiej Brytanii utrzymano rozporządzenie P2B przy minimalnych zmianach po Brexicie. Jeśli platforma nie jest zgodna z brytyjskim rozporządzeniem P2B, a użytkownik biznesowy poniesie straty lub szkody w wyniku naruszenia, użytkownik biznesowy może dochodzić takiej straty lub szkody od tego dostawcy usług pośrednika internetowego. Ponadto użytkownicy biznesowi mogą wnieść powództwo przeciwko dostawcy usług pośrednika internetowego lub dostawcy wyszukiwarki internetowej o odpowiedni środek zaradczy, który obejmuje:
    • nakaz (w tym nakaz);
    • W Szkocji i prohibicji (między innymi);
    • Wszelkie inne odpowiednie środki lub udogodnienia; i
    • Publikacja orzeczenia sądu (z powiązaną szkodą dla dobrego imienia).
  • Polska: W przypadku naruszenia, użytkownicy biznesowi mogą dochodzić odszkodowania na podstawie polskiego kodeksu cywilnego i innych lokalnych instrumentów prawnych. Nie przewiduje się egzekwowania przez władze lokalne.
READ  Umowa UE-Chiny: krótka sprzedaż UE, odwrócenie w przyszłości

Następne kroki

W związku z powyższym wydaje się jasne, że rozporządzenie 2019/1150 jest wyraźnym odzwierciedleniem wysiłków Unii Europejskiej w zakresie uregulowania tzw. „Gospodarki platform internetowych” i dlatego powinno zostać przyjęte z należytym uwzględnieniem wszystkich zainteresowanych stron, w szczególności dostawca usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek.

Do tej pory wszystkie platformy usługowe operatorów powinny już wdrożyć rozporządzenie 2019/1150. Jeśli nie, zalecamy podjęcie działań polegających w pierwszej kolejności na zmianie regulaminu platformy zgodnie z wymogami rozporządzenia P2B. Jednak może to nie być łatwe zadanie i może być wymagana pomoc prawna.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *