Connect with us

technologia

Żegluga pod banderą Stanów Zjednoczonych może być liderem w dekarbonizacji

Published

on

Żegluga pod banderą Stanów Zjednoczonych może być liderem w dekarbonizacji

obraz pliku

Opublikowano 04/12/2022 23:58 przez

Zarząd Morski





Flota pływająca pod banderą Stanów Zjednoczonych jest w doskonałej pozycji, aby być w czołówce dekarbonizacji, zgodnie z nowym raportem brytyjskiej firmy konsultingowej UMAS.


Tonaż amerykański stanowi niewielki ułamek tonażu światowego i odpowiada za około 2,4 procent emisji CO2 przez statki. Większość tej kwoty pochodzi z krajowego handlu na podstawie ustawy Jones, co może stworzyć szansę dla amerykańskich stoczni i armatorów na innowacje.


Według UMAS do końca dekady ponad 40 procent dostaw energii dla floty amerykańskiej może zostać zdekarbonizowane. Przy planowaniu mogłoby to nastąpić w ramach zwykłego cyklu odnawiania tonażu, sugeruje UMAS, bez konieczności poświęcania dodatkowego metra na modernizację.


Żegluga amerykańska jest zgrupowana geograficznie, a większość statków działa na przewidywalnych trasach regionalnych. Może to być zaletą dla wprowadzenia nowej ekologicznej infrastruktury paliwowej, a UMAS postrzega Pacyfik, Zatokę Meksykańską i Wielkie Jeziora jako regiony kandydujące do wprowadzenia paliw o zerowej emisji. „Zapotrzebowanie na elektryfikację jest wyższe w Zatoce Perskiej i północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych, podczas gdy porty Zachodniego Wybrzeża i Wielkich Jezior są mocnym argumentem za zmianą statków [synthetic green fuels]- zasugerowali autorzy.


Elektryfikacja zadziałałaby w przypadku mniejszych statków o typowym zasięgu około 100 mil morskich, co może stanowić do 19% zapotrzebowania na energię floty amerykańskiej do 2030 r. (przy odpowiednich zachętach politycznych). Kolejne 24 procent popytu – na pozostałe boxshipy, tankowce, promy ro-ro i masowce w służbie USA – może pochodzić z syntetycznych paliw ekologicznych. Według UMAS największy potencjał ekologicznych paliw koncentruje się w szczególności na trasach długodystansowych na zachodnim wybrzeżu.


„Stany Zjednoczone mają ogromny potencjał, by stać się światowym liderem w dekarbonizacji morskiej. Wynika to głównie z trzech czynników: wiedzy w zakresie energii i technologii, dużej ilości żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej oraz sprzyjających warunków geograficznych. Nasze modele pokazują, że ta kombinacja czyni Stany Zjednoczone głównym kandydatem do rozwoju krajowych i międzynarodowych zielonych korytarzy” – powiedział dr Jean-Marc Bonello, główny doradca UMAS.


Tonaż w Ameryce jest przeciętnie starszy niż światowa norma, szczególnie w przypadku stosunkowo małej floty suchych ładunków masowych i (bardzo dużej) floty holowników. UMAS sugeruje, że nowe statki bezemisyjne mogą być wprowadzane stopniowo w miarę wymiany starszego tonażu, zmieniając w ten sposób zarówno amerykańską żeglugę, jak i amerykański przemysł stoczniowy.


„Obecna ambitna administracja ma szansę uczynić tę dekadę transformacyjną dla przemysłu w USA, gdy potrzebne są szybkie działania, aby osiągnąć oparte na nauce cele klimatyczne” – powiedział Bonello.





READ  Orlen nabywa dwie polskie farmy wiatrowe o mocy 60 MW
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *