Connect with us

Gospodarka

Wyzwania, możliwości zmieniają się wraz ze wzrostem kosztów finansowania zewnętrznego

Published

on

Wyzwania, możliwości zmieniają się wraz ze wzrostem kosztów finansowania zewnętrznego

Koszty finansowania zewnętrznego wzrosły w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Rentowności obligacji CEE-11 spoza strefy euro podwoiły się od końca 2021 r. (ilustracja 1), gdy lokalne banki centralne zaczęły podnosić stopy procentowe przed EBC i Rezerwą Federalną, aby powstrzymać deprecjację waluty, która zaostrzyłaby presję inflacyjną.

Wzrost kosztów finansowania zewnętrznego dotyczył krajów o specyficznych punktach presji, takich jak Węgry (obniżono rating Scope Rating do Perspektywa BBB/stabilna z BBB+/Negatywny w dniu 24 lutego) w związku z przerwą w przyjmowaniu środków unijnych.

Wyzwania zarządzania długiem publicznym

Zarządzanie długiem publicznym w niesprzyjających warunkach ekonomicznych związanych z wojną Rosji na Ukrainie stanowi wyzwanie dla rządów w Europie Środkowo-Wschodniej. Emisja zbyt dużych długów w lokalnej walucie zwiększa dochody krajowe i grozi wyparciem sektora prywatnego w krótkim okresie. Jednak nadmierne poleganie na zadłużeniu zewnętrznym naraża finanse publiczne na ryzyko walutowe spowodowane pogarszającymi się bilansami płatniczymi w warunkach podwyższonych i niestabilnych cen energii i surowców.

Rysunek 1: Rządowe wskaźniki porównawcze10-letni zwrot %

Źródło: Macrobond, krajowe banki centralne i zarządzający długiem, Scope Ratings.

Płatności odsetkowe będą rosły pomimo relatywnie długich terminów zapadalności portfeli obligacji rządowych CEE-11. Słowenia ma najdłuższy w regionie średni ważony termin zapadalności długu wynoszący 10 lat, podczas gdy Polska należy do najniższych – 4,9 roku.

Profile długu państwowego większości krajów CEE-11 są mniej narażone na ryzyko walutowe ze względu na lepiej rozwinięte krajowe rynki kapitałowe i długi okres niskich rentowności w gospodarkach rozwiniętych, co zachęciło inwestorów zagranicznych do inwestowania w bardziej dochodowe instrumenty dłużne w walucie lokalnej , obniżając lokalne plony. Na koniec 2022 r. około jedna czwarta długu na Węgrzech iw Polsce była denominowana w walutach obcych, w porównaniu z odpowiednio połową i jedną trzecią w 2011 r.

W najbliższym czasie w krajach EŚW-11 prawdopodobna jest ograniczona konsolidacja fiskalna

Koszty finansowania zewnętrznego w walutach lokalnych i zagranicznych prawdopodobnie pozostaną wysokie w 2023 r., ponieważ banki centralne będą utrzymywać restrykcyjną politykę pieniężną w celu przeciwdziałania wysokiej inflacji. Dalsze zacieśnianie polityki przez EBC spowoduje utrzymanie stóp procentowych na dotychczasowym poziomie EuroObligacje skarbowe krajów Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Słowacja, Słowenia, Chorwacja i kraje bałtyckie, znajdują się pod presją, chociaż stopy procentowe pozostaną znacznie poniżej stóp finansowania ich odpowiedników spoza strefy euro, korzystając ze statusu euro jako globalnej waluty rezerwowej.

READ  EKSKLUZYWNIE: Polska i Niemcy są bliskie porozumienia w sprawie utrzymania rosyjskiego zobowiązania naftowego ze Schwedt

Oczekuje się, że pomimo trudnych warunków finansowania rządy EŚW-11 dokonają w 2023 r. ograniczonych dostosowań fiskalnych. Kontynuowane jest wsparcie budżetowe dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych i rośnie presja na zwiększanie wydatków i inwestycji w infrastrukturę obronną i energetyczną, nawet przy spowolnieniu wzrostu. Przewiduje się, że średni ważony deficyt budżetowy CEE-11 wyniesie 4,3% PKB w 2023 r., co oznacza niewielką zmianę w stosunku do 4,4% w zeszłym roku.

Aby poradzić sobie z wysokimi cenami energii, rządy przeznaczyły środki wahające się od około 9% PKB dla Słowacji do 2-4% PKB dla Czech, Rumunii, Polski i Węgier. Polska planuje zwiększyć wydatki na obronę z szacunkowych 2,4% PKB w 2022 r. do 4% PKB w 2023 r.

Ratingi państwowe większości krajów EŚW-11 korzystają ze skromnych pozostających w obrocie obligacji rządowych (Rysunek 2) w celu stworzenia swobody fiskalnej dla niezbędnych inwestycji. Oczekuje się jednak, że wskaźniki zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych w większości przypadków w 2023 r. pozostaną na niezmienionym poziomie lub będą dalej rosły.

Rysunek 2: Dług publiczny% PKB

Źródło: IMF World Economic Outlook, prognozy Scope Ratings.

Źródło: IMF World Economic Outlook, prognozy Scope Ratings.

Wznowienie konsolidacji fiskalnej w średnim okresie będzie kluczowe dla powstrzymania dalszego wzrostu wskaźnika długu publicznego i kosztów finansowania zewnętrznego. Jest to szczególnie istotne w przypadku krajów, w których występują inne stresory lub źródła niepewności, takie jak zbliżające się wybory w latach 2023-2024 (Słowacja, Polska, Bułgaria, Rumunia) lub niepewność co do zapewnienia stałego napływu funduszy unijnych.

Efektywne wykorzystanie funduszy UE za pośrednictwem krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności (rysunek 3) ma kluczowe znaczenie, ponieważ to finansowanie pozagiełdowe na korzystnych warunkach mogłoby pomóc w finansowaniu większych deficytów budżetowych przy mniejszym uzależnieniu od pożyczek w walutach obcych.

Wykres 3: Postęp we wdrażaniu krajowego planu odbudowy i zwiększania odporności w regionie CEE-11

Źródło: Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, Scope Ratings.  Dane na dzień 13 marca 2023 r.

Źródło: Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, Scope Ratings. Dane na dzień 13 marca 2023 r.

Warunkowość unijnej praworządności ma istotne implikacje dla perspektyw finansów publicznych, ponieważ stawia UE w silniejszej pozycji wpływania na państwa członkowskie. Nierozwiązane spory dotyczące praworządności przesłaniają perspektywy gospodarcze i fiskalne Węgier i Polski oraz stanowią ostrzeżenie dla innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej o stosunkowo wyższym ryzyku instytucjonalnym, takich jak Rumunia i Bułgaria, przed konsekwencjami regresu w zarządzaniu i rządach prawa .

READ  Polska na drugim miejscu wśród krajów pomagających Ukrainie

Aby zapoznać się z przeglądem wszystkich dzisiejszych wydarzeń gospodarczych, zobacz nasze kalendarz ekonomiczny.

Levon Kameryan jest zastępcą dyrektora ds. ratingów państw i sektora publicznego w firmie ScopeRatings GmbH. Jakob Suwalski, dyrektor Scope Ratings przyczynił się do napisania tego komentarza.

The Artykuł został pierwotnie opublikowany na FX Empire

Więcej od FXEMPIRE:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *