Connect with us

Gospodarka

Skuodis: Litwa popiera cel Polski, jakim jest dodanie trasy Via Carpathia do transeuropejskiej sieci transportowej

Published

on

Dla Litwy i innych krajów nadbałtyckich ważne jest, zarówno pod względem gospodarczym, jak i połączeniowym, posiadanie dostatecznie rozwiniętej TEN-T, tj. Tras Via Baltica i Rail Baltica. Są to główne połączenia transportowe, które pozwalają zarówno pasażerom, jak i ładunkom na łatwiejszy i szybszy dojazd na Litwę z Europy Zachodniej lub Południowej oraz stwarzają korzystniejsze warunki dla promocji eksportu do innych państw członkowskich UE lub krajów na całym świecie.

Projekt Rail Baltica, który zapewnia interoperacyjność z innymi europejskimi korytarzami transportowymi i innymi rodzajami transportu, jest istotną częścią korytarza TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.

Sieci kolejowe o różnej szerokości w UE i na Litwie są jedną z głównych przeszkód dla sprawnego i wydajnego funkcjonowania międzynarodowych usług kolejowych w Europie. Budowa całej linii kolejowej Rail Baltica, łączącej Europę Zachodnią przez Polskę, Litwę i Łotwę i sięgającej w przyszłości do Tallina i być może w przyszłości do Helsinek, stworzy zupełnie inny poziom połączenia, który zapewni krajom bałtyckim nowe możliwości gospodarcze. rozwój.

„Naszym głównym priorytetem jest jak najszybsze oddanie projektu Rail Baltica, aby przyniósł on gospodarczy zwrot Litwie i wszystkim krajom bałtyckim” – podkreślił podczas telekonferencji minister Marius Skuodis. „Litwa postawiła sobie za cel obsługę ruchu towarowego w tym korytarzu wraz ze swoimi partnerami w Polsce”.

LTG Cargo Polska, założona pod koniec 2020 roku, zaoferowała swoim klientom intermodalny transport towarowy Amber Train na trasie Šeštokai – Muuga (Estonia).

„Istotną częścią tego korytarza jest również połączenie drogowe Via Baltica. Musimy dołożyć wszelkich starań, aby przyspieszyć ukończenie infrastruktury tego połączenia, tak aby droga ta w pełni odpowiadała wymaganiom TEN-T obu krajów (Polski i Litwy) – powiedział minister M. Skuodis.

Zdaniem M. Skuodisa Litwa planuje wprowadzenie fundamentalnych zmian w polityce podatkowej w transporcie drogowym. Od 2023 r. Planowane jest zastąpienie opłaty drogowej opłatami elektronicznymi opartymi na przebytej odległości. Będzie to miało znaczący wpływ na cały system transportowy.

READ  Banki w tarapatach. Łączna strata 20 z nich przekroczyła 1 mld zł

Budowa Rail Baltica i wejście w życie systemu opłat zależnych od odległości może znacząco zmienić organizację całego łańcucha transportowego wzdłuż Via Baltica i Via Carpathia. Będzie to również ważna zachęta do uczynienia transportu drogowego towarów bardziej przyjaznym dla środowiska i do redystrybucji przepływów między sektorami transportu. Jest to ważne dla realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu.

TEN-T to sieć wysokiej jakości tras (drogowych, kolejowych, śródlądowych dróg wodnych) i ważnych węzłów transportowych (porty i lotniska, stolice i inne duże miasta) o znaczeniu transgranicznym. Sieć ta obejmuje najważniejsze międzynarodowe połączenia drogowe i kolejowe na Litwie: kolej Baltica, Via Baltica, granica Kłajpedy / Kaliningradu – Kowno – Wilno – Litwa / Białoruś, a także państwowy port morski Kłajpeda i międzynarodowe lotnisko Wilno.

Zabrania się kopiowania tekstu tej publikacji bez pisemnej zgody DELFI.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *