Connect with us

technologia

Mobilny system monitorowania samochodów jako narzędzie uzupełniające monitorowanie jakości powietrza w środowisku miejskim i wiejskim: studium przypadku z Polski

Published

on

Mobilny system monitorowania samochodów jako narzędzie uzupełniające monitorowanie jakości powietrza w środowisku miejskim i wiejskim: studium przypadku z Polski

Obszar studiów

Jakość otaczającego powietrza (PM10 stężenie) badano podczas sześciu mobilnych akcji poboru próbek przeprowadzonych w miesiącach zimowych od grudnia 2021 r. do marca 2022 r. w miejscowościach wiejskich wokół Krakowa, tj. Węgrzcach, Przybysławicach, Niepołomicach i Libertowie. Każda trasa próbkowania rozpoczynała się i kończyła w tym samym miejscu w pobliżu Wydziału Fizyki AGH w Krakowie. Wszystkie mobilne trasy pomiarowe (tzw. transekty) zaplanowano w pobliżu państwowych stacji monitoringu środowiska (PEM), które są stacjonarnymi, stałymi stacjami referencyjnymi będącymi własnością Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Łączny dystans przebyty wszystkimi kampaniami pomiarowymi wyniósł obszar 653 km. Na rycinie 1 przedstawiono obszar badań wraz z granicami administracyjnymi Krakowa oraz stacjami Państwowej Sieci Monitoringu Środowiska (PMŚ).

ilustracja 1

Obszar badań obejmujący stacje referencyjne Państwowej Sieci Monitoringu Środowiska (PŚM), oznaczony czerwonymi kropkami.

Metody

Wykorzystaną w badaniach mobilną jednostką monitoringu powietrza był DustTrak II Aerosol Monitor 8530, który został wyposażony w następujące moduły: moduł transmisji i rejestracji danych, antenę GPS z mocowaniem magnetycznym, moduł klimatyzacji przedpomiarowej oraz moduł zasilania. moduł umożliwiający zasilanie urządzenie zasilane napięciem 12 V lub 220 V. Moduł klimatyzacyjny składał się z rurki ze stali nierdzewnej, która podgrzewała powietrze pomiarowe do temperatury powyżej 100°C, aby zapobiec tworzeniu się kropel wody. Szczegóły schematu mobilnej stacji monitorującej przedstawiono na rys. 2.

Rysunek 2
Rysunek 2

Schemat mobilnej stacji monitorowania powietrza (A) Lokalizacja wlotu powietrza i modułu GPS (na zewnątrz pojazdu, przez szybę pasażera) (B) płyta (C) pokazuje rozmieszczenie instrumentów.

Wykorzystana w badaniach mobilna stacja monitoringu jest własnością Krakowskiego Stowarzyszenia Alarmu Smogowego (akronim KAS) i została wypożyczona na potrzeby niniejszego badania in situ.

Zawieszone cząstki pyłu PM10 rejestrowane były przez urządzenia pomiarowe z częstotliwością 3 Hz, odpowiadającą częstotliwości opisanej przez Bartyzela i in. proponowana metodologia pomiaru.26. Stacja znajdowała się na siedzeniu pasażera, moduł GPS oraz wejście umieszczono na zewnątrz samochodu przez szybę pasażera. Zasilanie dostarczane było poprzez odpowiednią przetwornicę umieszczoną na gnieździe zapalniczki.

READ  Aktualizacja 14.0.0 systemu Nintendo Switch jest już dostępna, oto pełne informacje o aktualizacji

Pomiary prowadzono w nocy pomiędzy godziną 20:00 a 2:00 w nocy, kiedy warstwa przyścienna jest najcieńsza ze względu na inwersję i panują w związku z tym stabilne warunki meteorologiczne. Brak intensywnego ruchu samochodowego o tej porze dnia umożliwia powiązanie poszczególnych hotspotów z lokalnymi źródłami zanieczyszczeń pyłowych (tzw. „niską emisją”, emitowanych z emiterów o wysokości do 40 m, głównie z kotłów domowych). Prędkość samochodu nie przekraczała 40 km/h.

W tabeli 1 przedstawiono protokół ruchomych tras pomiarowych (transektów) z uwzględnieniem parametrów meteorologicznych podczas 6 kampanii poboru próbek. Długość pojedynczej mobilnej trasy pomiarowej wynosiła ok. 50-170 km, pomiary trwały ok. 2-5 h, średnia prędkość samochodu ok. 35 km/h. Parametry meteorologiczne podane w tabeli 1 zostały wyznaczone ze stacji lotniska Kraków-Balice, położonej w północno-wschodniej części Krakowa.

Tabela 1 Przegląd tras z warunkami meteorologicznymi.

Kalibracja systemu i walidacja uzyskanych wyników

Mobilna stacja monitorująca została skalibrowana ze stacjonarnymi stacjami referencyjnymi (SEM) przed przeprowadzeniem naszych badań in situ w celu uzyskania wysokiej jakości wyników. Dodatkowo wykonano dodatkową kalibrację in situ zgodnie z zaleceniami producenta w celu dostosowania współczynników kalibracji do warunków lokalnych.

Kalibrację in-situ stacji mobilnej przeprowadzono w miejscowości Skala, około 20 km na północ od Krakowa. Proces kalibracji trwał około 23 dni w listopadzie 2021 r. i zarejestrowano ponad 500 próbek jako wartości danych godzinowych w szerokim zakresie wartości – od 20 µg/m3 nawet do 800 µg/m3. Współczynnik korelacji Pearsona wyniósł R = 0,89 (wartość p).0,05). Dodatkowo w trakcie kampanii przeprowadzono kilka testów zerowych.

Ponadto dodatkowe internetowe bazy danych stałych referencyjnych stacji kontroli jakości powietrza (SEM)27 posłużyły do ​​analizy i interpretacji uzyskanych wyników.

Istotność statystyczna uzyskanych zmierzonych wartości

PO POŁUDNIU10 Odczyty mobilnej stacji DustTrak uśredniano w promieniu 50 m od stałych stacji referencyjnych (SEM). Następnie pomiary porównano z pomiarami ze stacji SEM. Co jednak szczególnie istotne, odczyty Dustraka są uśredniane w ciągu 1 minuty, gdy stała stacja referencyjna dostarcza dane w postaci odczytów godzinowych. Dlatego założyliśmy, że pomiary (odczyty) uzyskane zarówno ze stacji mobilnej, jak i stacjonarnej można porównywać tylko wtedy, gdy stan atmosfery jest prawie stabilny według skali Pasquilla. W tym przypadku średnie godzinne stężenie pyłu zmienia się tylko na małych obszarach. Stosunek średniej godzinnej PM10 Stężenie uzyskane ze stałej stacji referencyjnej zostało obliczone przy użyciu naszej średniej minutowej Dutrack. Co więcej, średnia (\(\overline{{\text{x}}}\)) i następnie wyznaczono odchylenie standardowe (σ) racji. Tylko wyniki stacji w okolicy \(\overline{{\text{x}}}\)Do dalszej analizy wzięto pod uwagę ± σ. Odrzucenie ekstremalnych warunków – poza tym \(\overline{{\text{x}}}\)± σ – przemawia za tym fakt, że pyłomierz podczas pomiaru w pobliżu stacji mógł zmierzyć chwilową, ale znaczącą zmianę stężenia pyłu, która będzie widoczna w skali kilku minut, a nie w skali godzinowej (co sprawia, że ​​np. niemożliwe). do np. B. Wykryj epizody gorących punktów spowodowane szybko palącymi się śmieciami w kominku).

READ  Były inżynier Apple oskarża firmy o zniesławiające oświadczenia dotyczące zwolnień

Aby określić istotność statystyczną pomiarów mobilnych, obliczono także współczynniki regresji Pearsona i Spearmana dla stacji DustTrak i SEM (tab. 2). Zakłada się, że pomiar można uznać za reprezentatywny statystycznie o wysokich korelacjach (R > 0,5).

Tabela 2 Istotność statystyczna pomiarów uzyskanych zarówno z mobilnych, jak i stacjonarnych stacji referencyjnych SEM.

Pomiary poza \(\overline{{\text{x}}}\)Przedział ± σ nie był brany pod uwagę w dalszej analizie i został zaznaczony kolorem szarym i gwiazdką w tabeli 2.

Mobilny monitoring pojazdów dostarcza danych tymczasowych, które są reprezentatywne jedynie dla krótkiego okresu czasu w porównaniu ze stacjonarnym pomiarem średniej godzinnej. Pomimo tej rozbieżności wyniki stacji przedstawione w tabeli 2 wykazały dobrą zgodność statystyczną. Współczynnik korelacji Pearsona i Spearmana (R) wyniósł powyżej 0,5, co świadczy o istotnej korelacji, a tym samym istotności statystycznej danych uzyskanych w 5 z 6 dni pomiarowych.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *