Connect with us

technologia

Janusz Janiszewski, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Published

on

Janusz Janiszewski, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Rola kontrolera ruchu lotniczego jest jedną z najbardziej zniechęcających, jakie można sobie wyobrazić, z zawiłościami połączonymi tylko z obowiązkami. Każdego dnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich pasażerów 3 000 lotów przelatujących przez 334 000 kilometrów kwadratowych przestrzeni powietrznej Polski – jednej z największych w Europie.

Prawie milion lotów każdego roku znajduje się w niezawodnych rękach i zaawansowanej technologii kontrolerów ruchu lotniczego PAŻP. A przez jeden dzień w tygodniu ten ponad 600-osobowy zespół wspiera prezes PAŻP Janusz Janiszewski, który z radością wraca do roli, która zapoczątkowała jego karierę.

„Wciąż jestem aktywnym kontrolerem ruchu lotniczego w Centrum Kontroli Obszaru Warszawa. Zatrzymałem licencję, aprobatę i zdolność do wykonywania tej pracy, ponieważ uważam, że to jedna z najlepszych ról, jakie kiedykolwiek miałem w życiu” – mówi. „Właściwie o wiele trudniej jest być dyrektorem generalnym, ponieważ musisz pracować we wszystkich obszarach firmy, nie tylko po stronie operacyjnej”.

xxxx

Janusz rozpoczął swoją podróż w PAŻP w 1999 roku, kiedy dołączył do zespołu Zarządzania Ruchem Lotniczym. Pozostał na tym stanowisku przez 10 lat, podczas których zdobył cenną wiedzę na temat codziennego biznesu. „Myślę, że być może najważniejszym atutem, jaki mam jako CEO, jest głęboka wiedza operacyjna”, mówi. „Mogę mówić z doświadczenia i pokazać, jak rozwijamy naszą technologię, jak możemy coś zmieniać i jak powinniśmy podchodzić do naszych zadań.”

Obowiązki Janusza jako prezesa wykraczają daleko poza faktyczny zakres kontrolera ruchu lotniczego. „Porównuję to do gigantycznej układanki” – mówi. „Trzeba zebrać i połączyć wiele rzeczy po stronie operacyjnej, po stronie administracyjnej i po stronie zarządzania, z których wszystkie są ważne i wpływają na siebie nawzajem”.

Pomyślne ułożenie tej układanki, zdaniem Janusza, jest wyzwaniem dla jego umysłu i serca. „Oczywiście musisz mieć genialny intelekt, aby ta zagadka była możliwa, ale myślę, że potrzebujesz ogromnego serca, a może to jest nawet ważniejsze” – mówi. „Czasami potrzebujesz silnej osobowości. Nauczyłem się, że każdy kontroler ruchu lotniczego, każdy operator usług informacji lotniczej ma wielką osobowość i jeśli twoim zadaniem jest skłonienie ich do współpracy, musisz umieć sobie z tym poradzić. W tej branży tak ważne jest posiadanie silnego zespołu i silnej pracy zespołowej.”

xxxx

Cały zespół PAŻP to prawie 2000 osób, a fakt, że podobnie jak Polska, leży na pograniczu terytoriów UE i NATO, niesie ze sobą unikalny zestaw wyzwań dla całego zespołu. „Mamy zobowiązania wobec sojuszu NATO i wszyscy musimy bardzo ciężko pracować, aby wypełnić tę stronę umowy” – mówi Janusz. „Tego właśnie chcę od moich kolegów, aby ciężko pracowali i osiągali nasze cele”.

READ  Polski startup fintechowy SMEO zbiera 4 miliony euro na międzynarodową ekspansję

Jak można się spodziewać, cele te często są w powietrzu i rzadko startują, ponieważ technologia wciąż się poprawia. Opracowanie strategii w branży kontroli ruchu lotniczego jest jak lądowanie samego samolotu: kwestia równowagi, precyzji, umiejętności i przezorności. Przed objęciem stanowiska dyrektora generalnego Janusz był dyrektorem ds. strategii i spraw międzynarodowych w PAŻP, co dało mu wyjątkową zdolność do opracowywania skutecznych strategii – nawet w obliczu globalnej pandemii.

COVID-19 był najtrudniejszym kryzysem dla lotnictwa od czasów II wojny światowej.

„COVID-19 był najtrudniejszym kryzysem dla lotnictwa od II wojny światowej” – mówi. „Wpływ na naszą działalność był ogromny; straciliśmy prawie 70 procent naszych dochodów”.

Aby złagodzić niszczycielski cios, Janusz i jego zespół opracowali dwutorową strategię. „Pierwszym było zapewnienie jak najpłynniejszej drogi przez kryzys” – mówi. „Osiągnęliśmy to, optymalizując koszty, aby zapewnić nam płynność, zagwarantować miejsca pracy i zatrzymać naszych pracowników, utrzymać nasze inwestycje i utrzymać uczciwe ceny lotów.” Miejsca pracy były szczególnie cenne, a utworzenie jednego stanowiska kontrolera ruchu lotniczego kosztowało 250 000 euro. . „Nie mogłem sobie pozwolić na taką stratę” – mówi. „Inwestujemy dużo pieniędzy w naszych pracowników, w wyniku czego nikt w PAŻP nie stracił pracy podczas pandemii.”

Drugim filarem była ponowna próba inwestowania w nowe technologie. „To szansa na przyszłość” – mówi Janusz. „Za każdym razem, gdy możesz wdrożyć najnowszą technologię, jest to inwestycja w przyszłość Twojego biznesu.” Tak naprawdę PAŻP wdrożyła pierwszy i jak dotąd jedyny bezzałogowy system zarządzania ruchem certyfikowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, integrujący i zarządzający ruchem dronów w polskiej przestrzeni powietrznej.

Najnowocześniejsza technologia to także inwestycja w zrównoważony rozwój – uważa Janusz. „Musimy być przygotowani na powrót podróży lotniczych do poziomów sprzed COVID, ponieważ nadchodzi”, mówi. „W międzyczasie mamy doskonałą okazję do wykorzystania technologii w celu zmniejszenia wpływu CO2 i spełnienia naszych wymagań na 2050 r. w ramach Zielonego Ładu Unii Europejskiej”.

READ  Konwergencja sztucznej inteligencji i kreatywności: przedstawiamy Ghostwriters

Również na horyzoncie po COVID-ie jest dalsza cyfryzacja europejskiego nieba. Sojusz iTEC został utworzony w celu konsolidacji i poprawy zarządzania ruchem lotniczym (ATM) między narodami europejskimi; W 2017 roku PAŻP w ramach współpracy dołączyła do takich krajów jak Litwa, Norwegia, Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania i Holandia. Odpowiednio, sercem tego systemu jest technologia chmury. „Opiera się to na sztucznej inteligencji, wirtualnych centrach i zarządzaniu trajektorią 4D” – mówi. „A to pozwoli nam poprawić efektywność wykorzystania polskiej przestrzeni powietrznej”.

Janusz mówi, że PAŻP będzie odgrywać istotną rolę w tym wspaniałym nowym świecie. „Jesteśmy dumni z bycia partnerem w konsorcjum, które zaprojektuje, zbuduje i wdroży najbardziej zaawansowany technologicznie system ATM, który wprowadzi europejską przestrzeń powietrzną do nowego standardu” – mówi.

Sojusz skupia pod jednym sztandarem siedmiu dostawców usług żeglugi powietrznej (ANSP), którzy zarządzają ponad 7 milionami lotów rocznie przez 20 centrów kontroli. „Bardzo się cieszę ze współpracy” – mówi Janusz. „Nie traktujemy siebie nawzajem jak klientów czy dostawców, ale jak partnerów tworzących nowe rozwiązania. To duży krok dla branży ATM, a ta współpraca jest początkiem czegoś jeszcze większego”.

Pomiędzy ANSP, liniami lotniczymi i lotniskami wszyscy tworzymy ten łańcuch lotniczy.

Taka współpraca nie jest możliwa bez dużego zaufania, jakie Janusz zbudował przez 22 lata pracy w PAŻP. „W przeszłości poziom zrozumienia i zaufania wymagany od dostawców i klientów do skutecznego działania nie był tak oczywisty; musieliśmy to zmienić”, mówi. Sposób, w jaki dwie jednostki współpracują ze sobą, jest całkowicie oparty na zaufaniu i szacunku, kontynuuje. „Myślę, że nam się udało i właśnie dlatego jesteśmy jednym z liderów technologii w branży”.

W ten sposób PAŻP pomaga tworzyć to, co Janusz nazywa łańcuch lotniczy. „Pomiędzy ANSP, liniami lotniczymi i lotniskami wszyscy tworzymy ten łańcuch lotniczy” – mówi. Tylko pracując razem na tym poziomie, dodaje, branża osiągnie swoje cele: mniej opóźnień, mniej emisji, umożliwienie pasażerom swobodnego przemieszczania się między punktami A i B, wizjonerscy ludzie w naszym zespole, a moim zadaniem jako CEO jest ta wizja stała się rzeczywistością”.

Sponsorowane przez: Indra

PAŻP jest bardzo aktywnym członkiem sojuszu iTEC w zakresie cyfryzacji i łączy siły z Indrą, światowym liderem na rynku bankomatów, nie tylko jako dostawca technologii sojuszu, ale także jako krytyczny długoterminowy partner.

Kontynuuj czytanie


Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *