Connect with us

Nauka

Japonia ma najniższy odsetek kobiet studiujących nauki ścisłe: raport OECD

Published

on

Japonia miała najniższy odsetek kobiet studiujących nauki ścisłe spośród 36 porównywalnych krajów członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w 2019 r., wynika z najnowszego rocznego raportu organizacji.

OECD zwróciła uwagę na znaczną różnicę płci w Japonii w obszarach zwanych wspólnie STEM, nauką, technologią, inżynierią i matematyką, i stwierdziła, że ​​kraj musi inspirować kobiety do prowadzenia takich studiów.

Zdjęcie zrobione 1 listopada 2018 r. przedstawia laboratorium naukowca laureata Nagrody Nobla w Kioto w zachodniej Japonii (Kyodo)

Wśród dziedzin STEM odsetek kobiet rozpoczynających nauki przyrodnicze, matematykę i statystykę w szkolnictwie wyższym w Japonii wyniósł 27%, znacznie poniżej średniej OECD wynoszącej 52%, zgodnie z raportem Education at a Glance 2021.

W raporcie opublikowanym w połowie września zbadano odsetek kobiet zapisanych na studia wyższe w 2019 r., przy czym Japonia zgłosiła ten odsetek w roku podatkowym 2018 kończącym się w marcu 2019 r.

Największy udział miała Słowacja z 65 proc., a następnie Polska z 63 proc. Czechy i Litwa zajęły 60%.

Japonia była daleko za drugą najmniejszą Belgią, gdzie wskaźnik wynosił 40%.

W inżynierii, produkcji i budownictwie kobiety zajmowały w Japonii tylko 16%, podczas gdy średnia OECD wynosiła 26%. Najwyższy wskaźnik wyniósł 39% w Islandii, następnie w Polsce (36%) i Grecji (33%).

Japonia zajęła również ostatnie miejsce wśród 37 krajów porównywalnych z OECD pod względem tego, ile jej bogactwa narodowego przeznaczono w 2018 r. na instytucje edukacyjne.

Wydatki publiczne na edukację podstawową dla instytucji szkolnictwa wyższego stanowiły 2,8% ich produktu krajowego brutto w Japonii i Irlandii, podczas gdy średnia OECD wynosiła 4,1%.

Norwegia zaangażowała się więcej – 6,4 proc. Kostaryka i Islandia były tuż w tyle, wydając odpowiednio 6,2% i 5,5%. Wśród innych krajów Francja wydała 4,5%, Stany Zjednoczone 4,1%, a Wielka Brytania 3,9%.

W latach 2012–2018 publiczne i łączne wydatki na szkolnictwo podstawowe i wyższe wzrosły średnio w tempie niższym niż PKB w krajach OECD, z wyjątkiem Chile, Węgier i Islandii.

READ  Brak planu przerwania edukacji z powodu COVID-19, mówi Koca

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *