Nauka
Japonia ma najniższy odsetek kobiet studiujących nauki ścisłe: raport OECD
Japonia miała najniższy odsetek kobiet studiujących nauki ścisłe spośród 36 porównywalnych krajów członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w 2019 r., wynika z najnowszego rocznego raportu organizacji.
OECD zwróciła uwagę na znaczną różnicę płci w Japonii w obszarach zwanych wspólnie STEM, nauką, technologią, inżynierią i matematyką, i stwierdziła, że kraj musi inspirować kobiety do prowadzenia takich studiów.
Zdjęcie zrobione 1 listopada 2018 r. przedstawia laboratorium naukowca laureata Nagrody Nobla w Kioto w zachodniej Japonii (Kyodo)
Wśród dziedzin STEM odsetek kobiet rozpoczynających nauki przyrodnicze, matematykę i statystykę w szkolnictwie wyższym w Japonii wyniósł 27%, znacznie poniżej średniej OECD wynoszącej 52%, zgodnie z raportem Education at a Glance 2021.
W raporcie opublikowanym w połowie września zbadano odsetek kobiet zapisanych na studia wyższe w 2019 r., przy czym Japonia zgłosiła ten odsetek w roku podatkowym 2018 kończącym się w marcu 2019 r.
Największy udział miała Słowacja z 65 proc., a następnie Polska z 63 proc. Czechy i Litwa zajęły 60%.
Japonia była daleko za drugą najmniejszą Belgią, gdzie wskaźnik wynosił 40%.
W inżynierii, produkcji i budownictwie kobiety zajmowały w Japonii tylko 16%, podczas gdy średnia OECD wynosiła 26%. Najwyższy wskaźnik wyniósł 39% w Islandii, następnie w Polsce (36%) i Grecji (33%).
Japonia zajęła również ostatnie miejsce wśród 37 krajów porównywalnych z OECD pod względem tego, ile jej bogactwa narodowego przeznaczono w 2018 r. na instytucje edukacyjne.
Wydatki publiczne na edukację podstawową dla instytucji szkolnictwa wyższego stanowiły 2,8% ich produktu krajowego brutto w Japonii i Irlandii, podczas gdy średnia OECD wynosiła 4,1%.
Norwegia zaangażowała się więcej – 6,4 proc. Kostaryka i Islandia były tuż w tyle, wydając odpowiednio 6,2% i 5,5%. Wśród innych krajów Francja wydała 4,5%, Stany Zjednoczone 4,1%, a Wielka Brytania 3,9%.
W latach 2012–2018 publiczne i łączne wydatki na szkolnictwo podstawowe i wyższe wzrosły średnio w tempie niższym niż PKB w krajach OECD, z wyjątkiem Chile, Węgier i Islandii.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”