Connect with us

Zabawa

Polskie wydarzenie „US in Progress” reklamuje się jako „idealny swat” dla amerykańskich i polskich filmowców

Published

on

Polskie wydarzenie „US in Progress” reklamuje się jako „idealny swat” dla amerykańskich i polskich filmowców

Niedawno wielokrotnie nagradzany polski kompozytor, autor muzyki do kilkudziesięciu filmów, zwrócił się do Uli Śniegowskiej z propozycją „US in Progress”, wydarzenia branżowego pomyślanego jako pomost pomiędzy rynkiem polskim i amerykańskim, odbywającego się równolegle z Festiwalem Filmów Amerykańskich we Wrocławiu, Polska.

„Przyszedł do mnie i powiedział: «Dość już zrobiłem na polskim rynku». Potrzebuję wprowadzenia na rynek międzynarodowy. Czy możecie mi pomóc jako US in Progress?” – wspomina Śniegowska. „Wydaje się, że jesteśmy idealnym partnerem dla takich firm, które chcą zaprezentować swoją twórczość w USA.”

Więcej różnorodności

Świętując swoją 13. edycję, US in Progress powstało jako prezentacja dla wschodzących niezależnych amerykańskich filmowców. Co roku podczas wydarzenia europejscy sprzedawcy, dystrybutorzy i programiści festiwali otrzymują wyselekcjonowany wybór amerykańskich tytułów niezależnych znajdujących się w końcowej fazie produkcji. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 8-10 listopada.

Jednak od początku wydarzenie przekształciło się w tętniące życiem spotkanie branżowe, w którym gromadzą się także polscy i amerykańscy producenci pragnący wzmocnić więzi między obydwoma krajami – jest to szczególnie atrakcyjna perspektywa dla partnerów transatlantyckich, którzy chcą w pełni wykorzystać konkurencyjną polską gotówkę 30% rabat. „To zdecydowanie wyraźne przejście do współpracy międzynarodowej” – mówi Śniegowska.

Jest to w dużej mierze zasługa nagród rzeczowych i pieniężnych, jakie US in Progress przyznaje biorącym udział w wydarzeniu amerykańskim tytułom indie znajdującym się w końcowej fazie produkcji. W tym roku siedem wiodących polskich firm postprodukcyjnych – Black Photon, EarWorks & SoundTravel, Fixafilm, Orka Studio, Platige Image, Soundflower Studio i XANF – ufundowało nagrodę rzeczową w wysokości 10 000 dolarów za usługi postprodukcyjne. Tymczasem Polski Instytut Sztuki Filmowej przyzna nagrodę pieniężną w wysokości 50 000 dolarów, którą zwycięski twórca będzie mógł przeznaczyć na postprodukcję, obraz, dźwięk i/lub efekty wizualne w Polsce.

READ  Osoby ubiegające się o azyl na granicy polsko-białoruskiej stają przed bolesną decyzją

Dodatkowo Dolnośląskie Centrum Filmowe – partner wydarzenia – wprowadza nagrodę, która pomoże w poszukiwaniu lokalizacji dla przyszłego projektu zainteresowanego filmowaniem w regionie – kolejny przykład tego, jak US in Progress buduje mosty pomiędzy Polską a amerykańskim przemysłem.

Wydarzenie – mówi Śniegowska – wyraźnie zyskało na znaczeniu. W tym roku organizatorzy wybrali osiem filmów znajdujących się w końcowej fazie montażu spośród ponad 60 nadesłanych filmów – to najwięcej, jakie kiedykolwiek zostało wybrane do US in Progress. Śniegowska widzi także „wzrost” liczby zgłaszanych tytułów. Jeden z tegorocznych uczestników został nakręcony za ponad milion dolarów – niemały wyczyn w świecie niezależnego kina typu bootstrapped – podczas gdy w innych występują główne role uznanych aktorów, takich jak Michael Cera i Francesca Scorsese.

Dotychczasowe osiągnięcia US in Progress – mówi Śniegowska – mówią same za siebie. Wśród ubiegłorocznych zgłoszeń dwa miały premierę na Tribeca Film Festival – thriller komediowy Shane’a Atkinsona „LaRoyoraz dramat rodzinny Moniki Sorelle „Góry”, który otrzymał specjalne wyróżnienie jury, a dwa inne były prezentowane w tym roku w Locarno: „Lucy Kerr”Portret rodzinny”, debiut filmowy oraz thriller Gabriela Bieńczyckiego i Richarda Karpala „Spadające gwiazdy”, którego premiera odbyła się na szwajcarskim festiwalu Piazza Grande. Tymczasem łącznik gatunków w reżyserii Pete’a Ohsa „Jetyka”, który wziął udział w US in Progress w 2021 r. i miał premierę na SXSW Premiera kinowa w USA ostatni rok.

„Program na przestrzeni lat zdecydowanie zyskał na prestiżu” – mówi Śniegowska.

Oto projekty wybrane na tegoroczne wydarzenie:

Wigilia w Miller’s Point
Reżyseria: Tyler Taormina
Producenci: Krista Minto, Rob Rice, Eric Berger, Kimberly Dai, Kevin Anton, Calogero Carucci, Jeremy Gardner, Tyler Taormina i Michael Cera

READ  Arcane zajmuje czołowe miejsce w serwisie Netflix w 38 krajach

Zimny ​​portfel
Reżyseria: Redaktor Hodierne
Producent: Vanishing Angle

Znajomy dotyk
Reżyseria: Sarah Friedland
Producenci: Matthew Thurm i Alexandra Byer

Dobry
Reżyseria: India Donaldson
Producenci: Graham Mason, Diana Irvine, Wilson Cameron i Sarah Winshall

Znasz mnie
Wyreżyserowane przez Edsona Jeana
Producent: Ronald Baez

Obex
Reżyseria: Albert Birney
Producenci: Pete Ohs i Emma Hannaway

Woda jest zawsze ciepła
Reżyseria: Morgan Krantz
Producenci: Adam Kersh i Greg Stewart

My, obcy
Reżyseria: Anu Valia
Producenci: Miranda Kahn, Olivia Wingate, Alex Bach, Zach Spicer i Joy Jorgensen

Najlepsza różnorodność

Zapisać się do Biuletyn Różnorodny. Aby uzyskać najświeższe informacje, śledź nas dalej Facebook, ŚwiergotI Instagrama.

Kliknij tutaj, aby przeczytać cały artykuł.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *