Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polskie dziedzictwo kredytowe we frankach pogrąża się w trudnej sytuacji Getin Noble Bank

Published

on

(Bloomberg) – Dziedzictwo kredytów hipotecznych we frankach szwajcarskich doprowadziło ostatecznie do upadku jednego z polskich pożyczkodawców, zmuszając walczący Getin Noble Bank SA do rozpoczęcia największej w historii restrukturyzacji sektora finansowego w kraju.

Osiem największych polskich banków i państwowy fundusz gwarancyjny BFG przejmą wybrane aktywa notowanego na warszawskiej giełdzie pożyczkodawcy za pomocą specjalnego wehikułu, zapewniając 10,3 mld zł (2,1 mld USD) na ratunek, poinformował BFG w komunikacie w piątek. Bank kontrolowany przez finansistę Leszka Czarneckiego upadł po tym, jak jego działalność w zakresie kredytów walutowych załamała się, a błędy kierownictwa nie zdołały naprawić szkód.

Upadek Getina podkreśla utrzymujący się wpływ boomu na kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich w Polsce, który poprzedzał Wielki Kryzys Finansowy i skłonił wiele gospodarstw domowych do pozwania banków po tym, jak ich miesięczne płatności wzrosły w wyniku wieloletniej dewaluacji złotego. Kłopoty Getina wykraczały poza nieszczęścia związane z kredytem hipotecznym, które martwiły wielu rówieśników, a pożyczkodawca co roku tracił pieniądze przez ostatnie sześć lat.

Czytaj więcej: Polskie banki czekają na werdykt w sprawie historii kredytów o wartości 31 mld USD

Według analityka Łukasza Janczaka, uzgodniony krok w celu przejęcia dziesiątego co do wielkości banku w kraju rozłoży koszty operacji na całą branżę i pozwoli uniknąć zmuszania poszczególnych pożyczkodawców, w szczególności kontrolowanego przez państwo PKO Banku Polskiego SA, do robienia tego w pojedynkę. w banku pierwszej grupy.

Commerzbank mBank ostrzegł we wtorek, że spodziewa się straty netto za 2022 r. po zwiększeniu rezerw na koszty prawne związane z hipotekami we frankach szwajcarskich. Poprzeczka dla warszawskich banków spadła w tym roku o 47%, więcej niż indeks WIG20, który wypada najgorzej na świecie.

Obawy o potencjalną restrukturyzację Getina narastają od co najmniej 2020 roku, kiedy Polska zorganizowała przejęcie innego pożyczkodawcy Czarneckiego, Idea Bank SA, przez kontrolowany przez państwo bank Pekao SA. Lata strat pochłonęły większość kapitału, ponieważ właściciel odmówił wniesienia nowego kapitału.

READ  Nowe ograniczenia w Polsce. Gowin: Rząd planuje zakazać podróży służbowych

Pożyczkodawca w kwietniu złożył wniosek o odrodzenie w obliczu rosnących stóp procentowych i rozpoczął plan pozyskania kapitału w ciągu najbliższych pięciu lat. Mimo to kierownictwo banku konsekwentnie tworzy niższe niż konkurenci rezerwy na przyszłe koszty prawne związane z kredytami walutowymi.

imperium finansowe

Czarnecki zbudował swoje imperium finansowe poprzez agresywną sprzedaż wysokomarżowych produktów finansowych klientom detalicznym. Strategia zawiodła, pozostawiając banki ze stratami i falą skarg. Getin cierpiał z powodu pozwów o kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich, a nowe przepisy pozwalające kredytobiorcom na wstrzymanie spłaty kredytów w złotówkach zadały bankowi kolejny cios.

Pogarszające się warunki w dwóch bankach należących do Czarneckiego skłoniły regulatorów do wezwania w ostatnich latach do wyższych składek na branżowe fundusze gwarancyjne i restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W 2022 r. kilka banków komercyjnych zapłaciło kolejne 3,5 mld zł na wzmocnienie siatki bezpieczeństwa, która będzie teraz wykorzystywana do finansowania pojazdu.

Getin Noble posiadał na koniec marca ok. 45 mld zł (9 mld USD) aktywów, w tym 8,3 mld zł kredytów we frankach szwajcarskich. Zostały one wyłączone z transakcji, ponieważ uniemożliwiłyby sprzedaż pojazdu wraz z aktywami banku – powiedział dziennikarzom podczas telekonferencji szef BFG Piotr Tomaszewski.

Osiem banków komercyjnych zaangażowanych w ratowanie to PKO, Bank Pekao, Alior Bank SA, Bank Millennium SA, BNP Paribas Bank Polska SA, ING Bank Śląski SA, mBank SA i Santander Bank Polska SA. BFG planuje rozpocząć poszukiwania nabywców na pojazd, który zgodnie z prawem musi zostać sprzedany w ciągu najbliższych 2-3 lat – powiedział Tomaszewski.

(Dodaje kontekst w całym tekście)

©2022 Bloomberg LP

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.