Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polska podpisuje umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na budowę nowego terminala kontenerowego

Published

on

Polska podpisuje umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na budowę nowego terminala kontenerowego

Polskie władze podpisały umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na finansowanie, budowę i eksploatację planowanego nowego dalekomorskiego terminalu kontenerowego w Świnoujściu na wybrzeżu Morza Bałtyckiego.

Dzięki wielomiliardowemu projektowi polski rząd chce stworzyć „poważnego konkurenta dla Hamburga”, który jest obecnie najbardziej ruchliwym portem w regionie.

W tym tygodniu Zarząd Portu Świnoujście i pobliskie miasto Szczecin podpisały umowę z belgijską firmą Deme Concessions i katarskim Qterminals.

„To inwestycja, która nie tylko nada impuls rozwojowy Świnoujściu i Pomorzu Zachodniemu [region]ale także całej gospodarki” – powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Krzysztof Urbaś.

Rozbudowa portu ma na celu przyjmowanie dużych kontenerowców i jest uznawana przez operatora portu oraz władze polskie za niezbędną w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na kontenery.

Nowy terminal, który ma zostać uruchomiony do 2028 r., docelowo będzie miał roczną przepustowość 2 mln TEU (jednostka służąca do pomiaru ładowności kontenerów), w porównaniu do 8,3 mln TEU, które przepłynęły przez port w Hamburgu w zeszłym roku.

Port może jednocześnie obsługiwać dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Oprócz przesyłek cywilnych będzie mógł przewozić również ładunki wojskowe, co jest istotne, biorąc pod uwagę fakt, że Polska stała się hubem transportowym pomocy wojskowej dla zniszczonych przez stała się rozdarta wojną Ukraina.

READ  Polska pozywa Niemcy do sądu UE za rzekome zaniechanie usuwania nielegalnego eksportu odpadów

Jednak poza budową samego terminala, trzeba też prowadzić prace nad stworzeniem nowej drogi dojazdowej do portu. Istniejący szlak wjazdowy, przebiegający częściowo przez wody niemieckie, powinien był zostać pogłębiony i poszerzony, jednak władze niemieckie sprzeciwiły się temu pomysłowi.

Aby uniknąć tego problemu, Polska zdecydowała się stworzyć nowe podejście o długości około 60 km, którego opracowanie ma kosztować 10,3 mld złotych (2,3 mld euro). Koszty te poniosą polskie władze, a szacowany na 2 mld zł koszt rozbudowy samego terminalu poniesie wykonawca.

Główne źródło obrazu: MI (pod CC BY-NC-ND 3.0 PL)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *