Connect with us

Nauka

Podatek od reklamy nie zagrozi pluralizmowi mediów

Published

on

W sobotnim poście na Facebooku Morawiecki powiedział, że działania rządu „wpisują się w ogólny trend prac w UE i OECD, zmierzających do sprawiedliwszego opodatkowania globalnych firm, głównie z sektora internetowego, ale także z sektora medialnego”.
Mateusz Morawiecki / Facebook

Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że planowany rządowy podatek od wpływów z reklam w mediach nie ograniczy wolności słowa ani nie wpłynie na pluralizm mediów.

Rząd uzasadniał kontrowersyjny podatek, który zdaniem niektórych zagrażał wolności słowa, mówiąc, że przeznaczyłby fundusze na wsparcie krajowego systemu opieki zdrowotnej, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzenie funduszu na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego. W mediach .

W sobotnim poście na Facebooku Morawiecki powiedział, że działania rządu „wpisują się w ogólny trend prac w UE i OECD, zmierzających do sprawiedliwszego opodatkowania globalnych firm, głównie z sektora internetowego, ale także z sektora medialnego”.

„Nasza koncepcja przewiduje pewne rozwiązania i podąża za już wdrożonymi w UE, dzięki czemu wprowadzenie podatku cyfrowego na poziomie UE czy OECD nie wymaga od nas zmiany prawa, a jedynie kilku dostosowań” – napisał.

Według Morawieckiego „przychody z wartości niematerialnych, takich jak marki, prawa własności intelektualnej czy reklamy, są szczególnie łatwe do przenoszenia między kontami firm w międzynarodowych firmach, aby uniknąć opodatkowania”.

Powiedział, że potwierdzają to dane finansowe firm, które będą podlegać podatkowi od reklamy, a większość z nich płaci tylko niewielki ułamek swoich przychodów w postaci podatku dochodowego od osób prawnych.

Powiedział też, że podatek nie będzie pobierany od mniejszych, lokalnych czy regionalnych mediów.

Zdaniem Morawieckiego opłata za reklamę zaproponowana przez polski rząd jest „zgodna z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE”.

Zapowiedział też, że zamierza zaprezentować w Brukseli „polskie spojrzenie na regulacje dotyczące zarządzania przestrzenią cyfrową” (…) „gdzie najważniejszy jest użytkownik i jego prawa, a nie firmy”.

Powiedział, że zdaniem Polaków „istnieje odpowiednia równowaga między wolnością wypowiedzi a odpowiedzialnością”, a „małe i średnie przedsiębiorstwa mogą na równych prawach wykorzystywać szanse, jakie stwarza gospodarka cyfrowa”.

W środę polscy prywatni operatorzy telewizyjni, radiowi i internetowi zablokowali swoje regularne programy w całym kraju w proteście przeciwko podatkowi, który, jak twierdzą, zagraża wolności mediów i stanowi finansową ruinę wielu operatorów.

Protestowi towarzyszyło kilka gazet.

READ  Dodano 4735 przypadków COVID w Alabamie, hospitalizacje sięgają 2100, a zgony powyżej 4000
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *