Connect with us

Nauka

Europa zwiększy produkcję baterii wraz z przyspieszeniem wymiany energii elektrycznej

Published

on

Wydane w:

Paryż (AFP)

W związku z rosnącą sprzedażą samochodów elektrycznych i wyginięciem silników benzynowych w 2035 r., Europa chce rozwijać własną bazę produkcyjną akumulatorów.

Daleka od bycia autonomiczną, Europa musi przyspieszyć krajową produkcję baterii ze względu na bezpieczeństwo narodowe, a także zachętę dla przedsiębiorstw i miejsc pracy.

Akumulatory, które zasilają samochody elektryczne i ważą do 600 kilogramów (1300 funtów), stanowią znaczną część wartości pojazdu.

Obecnie produkowane są głównie w Azji, a głównymi producentami są Chiny, Korea Południowa i Japonia.

Ogłaszając w połowie lipca, że ​​zamierza wprowadzić zakaz sprzedaży nowych pojazdów benzynowych i wysokoprężnych do 2035 r., Komisja Europejska ustaliła harmonogram przeniesienia bloku na samochody elektryczne.

Wielu producentów samochodów, wyczuwając kierunek wiatru w rządach, ogłosiło plany przejścia na pojazdy elektryczne.

Najnowszy był niemiecki Daimler, który w zeszłym tygodniu ogłosił, że od 2025 roku wprowadzi na rynek wyłącznie platformy pojazdów elektrycznych, przygotowując się do całkowitego przejścia na samochody elektryczne od 2030 roku.

Nie tylko rządy są motorem zmian, ponieważ najnowsze dane europejskie pokazują, że samochody elektryczne podwoiły swój udział w rynku w drugim kwartale 2021 roku.

– Plany Giga –

Jeśli Europa ma przestawić się na samochody elektryczne, będzie potrzebowała wielu baterii.

Według organizacji pozarządowej Transport & Environment, po latach powolnego postępu, obecnie planuje się zainwestowanie 40 miliardów euro (47 miliardów dolarów) w 38 europejskich fabryk, które mogą produkować 1000 gigawatogodzin baterii rocznie.

Według grupy, przy akumulatorze o średniej pojemności 60 kilowatogodzin wystarczyłoby to do przemieszczenia 16,7 miliona pojazdów.

# zdjęcie1

Jedną z inicjatyw jest szwedzka firma Northvolt, która ma już fabrykę w budowie, która do 2030 r. będzie produkować baterie o łącznej pojemności 150 gigawatogodzin.

READ  (LEAD) Księżyc, przywódcy Grupy Wyszehradzkiej postanawiają zacieśnić współpracę

Ważnym partnerem jest Volkswagen, a niemiecki producent samochodów planuje również budowę kolejnych pięciu fabryk.

Daimler, w ramach zapowiedzi z zeszłego tygodnia, zapowiedział, że zbuduje na całym świecie osiem fabryk akumulatorów do swoich samochodów Mercedes-Benz i Smart.

Stellantis, do którego należy 12 marek, w tym Fiat, Chrysler, Jeep i Peugeot, planuje budowę pięciu fabryk w Europie i Ameryce Północnej.

Tesla spodziewa się, że jeszcze w tym roku otworzy swoją pierwszą europejską gigafabrykę pod Berlinem, która, jak twierdzi, jest największym na świecie zakładem produkcji ogniw akumulatorowych o pojemności 250 gigawatogodzin do 2030 roku.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Maros Sefcovic powiedział niedawno, że planowane fabryki stawiają UE „na właściwej drodze do osiągnięcia otwartej autonomii strategicznej w tym krytycznym sektorze”.

– Wymagani partnerzy –

Tego poglądu nie podziela Olivier Montique, analityk motoryzacyjny w Fitch Solutions.

Powiedział, że planowane instalacje „sprawią, że blok stanie się znaczącym graczem w kosmosie, ale nie pozwoli mu zaspokoić niemal całego wewnętrznego zapotrzebowania na akumulatory EV”.

# zdjęcie2

Montique powiedział, że właśnie dlatego producenci samochodów nadal współpracują z azjatyckimi producentami akumulatorów.

Chińska firma Envision AESC współpracuje z Nissanem i Renault przy budowie fabryk w Wielkiej Brytanii i Francji.

Południowokoreańskie firmy LG Chem i SKI mają fabryki w Polsce i na Węgrzech, a chiński CATL buduje je w Niemczech.

– Wymagany lit –

Surowce są niezbędne do produkcji baterii.

Akumulatory samochodowe wykorzystują obecnie technologię litowo-jonową, podobną do tej, która zasila większość dzisiejszych urządzeń elektronicznych.

# zdjęcie3

O ile nie nastąpi szybki postęp w zakresie akumulatorów półprzewodnikowych, które mogą wykorzystywać inne materiały, potrzebne będą duże ilości litu.

Europa ma krajowe źródła litu, głównie w Czechach i Niemczech, ale prawdopodobnie będzie również musiała polegać na imporcie.

Montique powiedział, że Europa prawdopodobnie skończy się „rozwijaniem umów o dostawy z rynkami, na których istnieją obfite zasoby, korzystne więzi dyplomatyczne i silne struktury inwestycyjne”, aby zmniejszyć zagrożenie niedoborem.

READ  DART pokazał, jak zniszczyć asteroidę. Gdzie zatem podziały się śmieci kosmiczne?

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *