Connect with us

Gospodarka

Ukraińscy kierowcy ciężarówek całymi dniami ustawiają się w kolejkach, aby wjechać do Polski

Published

on

Ukraińscy kierowcy ciężarówek całymi dniami ustawiają się w kolejkach, aby wjechać do Polski

Rawa-Ruska (Ukraina) (AFP) – Ukraiński kierowca ciężarówki Oleksandr od dwóch dni czeka w swojej ciężarówce na przekroczenie granicy z Polską i w kwestii ciepłego posiłku musi polegać na zardzewiałej kuchence elektrycznej i butlach z gazem od innych unieruchomionych kierowców.

Wydane w: Zmieniono:

2 minuty

Stoi w długim szeregu ciężarówek ustawionych wzdłuż słonecznych pól Rawy Ruskiej na Ukrainie aż do polskiej granicy, a kierowcy ciężarówek czekają przez kilka dni na pozwolenie na wjazd do kraju UE.

Z kolei polskie firmy transportowe od poniedziałku blokują przejścia graniczne i domagają się przywrócenia obowiązku posiadania zezwolenia na wjazd do UE dla swoich ukraińskich kolegów.

Zostały złomowane po inwazji rosyjskiej.

Kijów powiedział w czwartek, że po obu stronach utknęło około 20 000 pojazdów i stwierdził, że protest szkodzi zarówno krajom, jak i szlakom logistycznym UE.

„Towary nie trafiają tylko do Polski, trafiają do wszystkich krajów europejskich” – powiedział AFP Oleksandr.

Protest jest najnowszym rozłamem gospodarczym pomiędzy sąsiadami, których stosunki ucierpiały w ostatnich miesiącach.

„To po prostu presja ekonomiczna na Ukrainę” – stwierdził 36-latek.

„Zamykanie granicy z Ukrainą w czasie wojny jest niewłaściwe”.

Kijów oświadczył w czwartek, że choć „szanuje prawo do protestu”, utrudnianie to spowodowało „straty” zarówno dla gospodarek Ukrainy, Polski, jak i UE.

Kolejki „160 godzin”

Polscy protestujący twierdzą, że spotykają się z nieuczciwą konkurencją i twierdzą, że cofnięcie zezwoleń doprowadziło do napływu ukraińskich konkurentów, zmniejszając ich zyski.

Jednak Dmytro, który przez cztery dni czekał w kolejce w Rawie Ruskiej, powiedział, że wiele ciężarówek przejeżdża przez Polskę.

„Otwórzcie nam drogę i przepuśćcie ludzi, którzy jadą nie do Polski, ale dalej” – powiedział AFP.

Lokalna polska policja powiedziała AFP, że na przejściu granicznym Hrebenne-Rava Ruska w 40-kilometrowej kolejce stało około 500 ciężarówek.

„Czas oczekiwania na przekroczenie granicy wynosi około 160 godzin” – poinformowała rzeczniczka policji Małgorzata Pawłowska.

Kolejka dla ciężarówek na przejściu dalej na południe w Medyce trwała około 55 godzin – szacuje polska Straż Graniczna na swojej stronie internetowej.

Zamknięty port

Protestujący polscy kierowcy ciężarówek twierdzą, że konkurencja z Ukrainą jest obecnie zbyt trudna, aby ją wytrzymać.

Oprócz przywrócenia unijnych zezwoleń na wjazd, drugim największym zmartwieniem kierowców ciężarówek były procedury związane z powrotem do Polski z Ukrainy.

Ze strony polskiej 64-letni Józef Stopa, kierowca polskiej firmy transportowej, spodziewa się, że jego przeprawa na Ukrainę zajmie kilka dni.

Oprócz przywrócenia unijnych zezwoleń na wjazd, drugim największym zmartwieniem kierowców ciężarówek były procedury związane z powrotem do Polski z Ukrainy © JURIJ DYACHYSzyn / AFP

„Powinien istnieć port, teraz jest zamknięty” – powiedział AFP.

„Załadowane ciężarówki powinny jechać innym pasem, a te, które są puste, powinny wrócić puste i udać się do załadunku… Teraz wszystko jest w jednej kolejce”.

Z drugiej strony ukraińscy kierowcy ciężarówek twierdzili, że w grę wchodzi polityka.

Tego lata polscy rolnicy poskarżyli się kierowcom ciężarówek na ukraińską konkurencję, co skłoniło Warszawę do ograniczenia importu ukraińskiego zboża w czasie wojny.

Od inwazji Moskwy w lutym 2022 r. Warszawa jest największym zwolennikiem Kijowa przeciwko Rosji.

Jednak podczas jesiennych wyborów parlamentarnych w Polsce stosunki między sąsiadami uległy pogorszeniu, gdy rządząca partia nacjonalistyczna wdała się w kilka starć z Kijowem.

„Dla naszych ukraińskich kierowców, przedsiębiorców i wszystkich innych jest jasne, że dzieje się to z powodów politycznych” – powiedział 58-letni kierowca Leonid, jedząc zupę za kierownicą.

READ  Wolfgang Streeck: Koniec niemieckiej dominacji

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *