Connect with us

Gospodarka

Polska przewodzi i nadal będzie przewodzić wschodzącym europejskim rynkom teleinformatycznym

Published

on

Dominacja Polski w sektorze ICT w regionie nie wykazuje oznak zmniejszania się.

Największa wartość dodana sektora ICT w krajach wschodzących Europy jest w Polsce – z ponad 20 mld euro w 2019 r., znacznie wyprzedzając Rumunię (12,3 mld euro) i Czechy (11,9 mld euro), na drugim i trzecim miejscu w regionie.



Raport opublikowany na początku tego roku przez Emerging Europe, Przyszłość IT we wschodzących gospodarkach Europysugeruje, że choć w najbliższych latach luka będzie się zmniejszać, to Polska prawdopodobnie nadal będzie dominować.

Polska jest również liderem regionu pod względem eksportu usług ICT z krajów wschodzących Europy w 2019 r. z 7,69 mld euro. Rumunia i Czechy ponownie znalazły się na drugim i trzecim miejscu z odpowiednio 5,59 mld euro i 4,1 mld euro.

Litwa odnotowała największy średni roczny wzrost eksportu usług ICT w latach 2015-19 z 31 proc., następnie Gruzja (28 proc.) i Polska (27 proc.).

Eksport usług ICT z Estonii zajmuje dopiero 10 miejsce w regionie, ale ze względu na małą populację Estonia zajmuje pierwsze miejsce w eksporcie usług ICT per capita z 678 euro per capita, a następnie Łotwa (443 euro per capita) ). . ) i Czech (383 euro na mieszkańca).

Polska eksportuje 3,4 razy mniej usług ICT na mieszkańca niż Estonia, Rumunia 2,3 razy mniej, a Ukraina 4,1 razy mniej.

Pod względem eksportu usług ICT jako procent PKB, Białoruś była na szczycie z 3,9 proc. w 2019 roku. Tylko dwa kraje (inne niż Białoruś) eksportują usługi ICT w ilości równej lub większej niż trzy procent PKB – Estonia (3,2 proc.) i Serbia (3,1 proc.). Najmniej znaczący eksport usług ICT pochodził z Azerbejdżanu – tylko 0,12 proc. PKB, Gruzji – 0,65 proc., Albanii – 0,71 proc. i Kosowa – 0,95 proc.

Jednak dla krajów znajdujących się na dole tabeli nie jest to zła wiadomość. Podczas gdy Gruzja wyeksportowała tylko 55,9 mln euro usług komputerowych w 2019 r., oznaczało to wzrost o 1270 proc. w porównaniu z 2015 r.

READ  Okropny dzień na giełdach w USA

Wartość eksportu usług komputerowych z Azerbejdżanu wzrosła w 2019 r. o 95 proc. w porównaniu z 2018 r., a z Kosowa o 58 proc.

Covid-19 oznacza większe poleganie na ICT

„W czasie pandemii świat stał się bardziej zależny zarówno od oprogramowania, jak i od sprzętowych produktów ICT” – mówi Jarosław Granat, Head of Customer Engagement w Future Processing w Polsce Wschodząca Europa.

„Dzięki temu znacznie więcej firm postrzega inwestycje informatyczne jako sposób na przyspieszenie realizacji swojej strategii i zdobycie przewagi konkurencyjnej nad rynkiem. Często wstrzymywane projekty e-commerce są wznawiane i nabierają dodatkowego rozmachu. Ponadto rozwój rozwiązań opartych na chmurze i transformacja cyfrowa zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym stały się kluczowymi czynnikami dla rynku ICT ”- dodaje Granat.

„Pandemia Covid-19, jakkolwiek dziwnie może to zabrzmieć, również przyczyniła się do rozwoju branży ICT” – dodaje Irina Kiptikova, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w IBA Group. „Model pracy z domu wymagał dalszych zmian w infrastrukturze i ułatwił rozpowszechnianie nowych technologii informatycznych i komunikacyjnych wśród firm i osób prywatnych”.

„Obserwujemy również spadek dostępności specjalistów IT. Prowadzi to do szybkiego wzrostu kosztów rekrutacji, a firmy otwierają się na hybrydowe, zdalne i domowe modele pracy. Brak wykwalifikowanych informatyków jest również przyczyną rosnących wynagrodzeń w branży, które już i tak są wysokie w porównaniu z innymi gałęziami gospodarki” – mówi Granat.

„Ogłaszany jest nowy rządowy plan reformy społeczno-gospodarczej: Polski Nowy Porządek. Znamy już najważniejsze postulaty i możemy śmiało założyć, że nasi informatycy będą dotknięci wyższymi stawkami podatkowymi ze względu na wysokie wynagrodzenia. Pytanie brzmi: Jak zareagują firmy i pracodawcy, jeśli rynek pracy obecnie należy do pracowników?” – dodaje Granat.

„To, czego oczekujemy od wynagrodzeń w Polsce, to to, że będą one porównywalne z tymi w Europie Zachodniej.

„Mając na uwadze stronę techniczną, z pewnością pojawi się zwiększone zapotrzebowanie na automatyzację (RPA), uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję i analizę danych. Ponadto bezpieczeństwo systemu i informacji stanie się ważniejsze dla firm – dodaje.

READ  Zmiany wynagrodzeń netto i brutto. Najniższa będzie w 2021 roku [6.12.2020 r.]

Białoruś wstrzymana

„Białoruś jest uważany za jeden z najdynamiczniej rozwiniętych krajów ICT w Europie” – mówi Irina Kiptikova.

Przychody branży IT w kraju wzrosły w 2019 r. o ponad 40 proc. w porównaniu z 2018 r. i wyniosły 2,3 mld USD.

„Orientacja eksportowa jest znakiem rozpoznawczym białoruskiej branży IT. Eksport usług komputerowych per capita na Białorusi jest znacznie wyższy niż w największych gospodarkach świata. W 2018 roku eksport usług komputerowych z Białorusi wyniósł 130 000 USD na 1000 mieszkańców. Główne kierunki to USA, Niemcy i inne kraje europejskie ”- mówi Kiptikova.

„Ważnym czynnikiem napędzającym rozwój ICT są zasoby pracy. Białoruscy specjaliści ICT mają wykształcenie wyższe ”- mówi Kiptikova.

„Kolejnym motorem jest dobrze rozwinięta infrastruktura, obejmująca transport, telekomunikację, powierzchnie biurowe i media. Według najnowszego raportu Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego z 2018 r. Białoruś zajęła 32. miejsce w Indeksie Rozwoju ICT.”

Jednak ostatnie wydarzenia zadały cios krajowej branży ICT.

„2020 [presidential] Kampanie wyborcze i związane z nimi wydarzenia miały negatywny wpływ na sektor ICT na Białorusi ”- mówi Kiptikova. „Branża od dawna cieszy się przywilejami, ale te wydarzenia podważyły ​​zaufanie i poczucie bezpieczeństwa pracowników branży. Ponadto obawa przed niestabilnością polityczną sprawiła, że ​​nowi klienci niechętnie korzystają z outsourcingu firmom białoruskim.

„Firmy IT rozwiązały ten problem, otwierając centra rozwoju w krajach sąsiednich, zwłaszcza w Polsce i na Litwie. Na przykład IBA Group rozszerzyła swoje biuro w Bułgarii i otworzyła centrum rozwoju w Polsce, aby móc zaoferować swoim pracownikom opcje relokacji ”- mówi Kiptikova.

„Gwałtowne obciążenia podatkowe i zagrożenia wynikające z rządowych regulacji biznesu są również głównymi barierami wzrostu.

„Wreszcie, ale co ważniejsze, przegrzany rynek pracy jest poważnym problemem dla firm IT na Białorusi. Biorąc pod uwagę rosnące globalne zapotrzebowanie na zasoby IT i wysoką mobilność młodych programistów, dostawcy usług IT z siedzibą na Białorusi stają przed wyzwaniem, jakim jest przyciągnięcie nowych talentów i zatrzymanie najlepszych pracowników ”- mówi Kiptikova.

READ  Jeden procent podatku dla organizacji non-profit. Departament Skarbu: przekazano rekordową kwotę w rozrachunkach za 2019 rok

„Zrobotyzowana automatyzacja procesów, chmura, analityka predykcyjna i Internet Rzeczy to technologie, które nabiorą rozpędu”, mówi Kiptikova.

Gruzja też w mojej głowie

„Branża ICT jest napędzana kapitałem ludzkim jako kluczowym elementem w produkcji wiedzy lub pomysłów”, mówi rzeczniczka gruzińskiego rządu Annie Vashakmadze Wschodząca Europa.

„Gruzińska Agencja Innowacji i Technologii (GITA) przy wsparciu Banku Światowego uruchomiła nowy program mający na celu zwiększenie innowacyjności firm i osób prywatnych oraz ich udziału w gospodarce cyfrowej Gruzji” – mówi Waszakmadze.

Analiza gruzińskiego rynku pracy ICT przeprowadzona w 2017 r. wykazała, że ​​siła robocza ICT nie jest wystarczająco wykwalifikowana, aby sprostać krajowym i międzynarodowym wymaganiom rynku.

„Dlatego nasz projekt GENIE ma na celu poprawę umiejętności cyfrowych gruzińskich profesjonalistów” – mówi Vashakmadze. Program szkoleń ICT w ramach projektu GENIE rozpoczął się od fazy pilotażowej mającej na celu przeszkolenie co najmniej 500 specjalistów IT, po której nastąpi teraz większa faza (e) szkolenia co najmniej 2500 specjalistów IT. W sumie cały program ma na celu przeszkolenie 3000 uczestników do marca 2023 r. ”

Głównymi przeszkodami w rozwoju są braki umiejętności i kwalifikacji – dodaje Vashakmadze.

„Pracodawcy mają problem ze znalezieniem odpowiednich, wykwalifikowanych specjalistów ICT. Według przedstawicieli sektora prywatnego i publicznego nie ma czegoś takiego jak średnio- lub długoterminowej strategii HR ”- mówi Vashakmadze.


W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych Wschodząca Europa można czytać i zawsze będzie. Tutaj nie ma paywalla. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy związani ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji korporacyjnej. Chcemy jak najlepiej dla wschodzącej Europy, niczego więcej i niczego mniej. Twoje wsparcie pomoże nam dalej rozprzestrzeniać ten niesamowity region.

Możesz pomóc Tutaj. Wielkie dzięki.

Emerging Europe wspiera niezależne dziennikarstwo

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *