Connect with us

Zabawa

„Krótki film o zabijaniu”: Koniec polskiej kary śmierci

Published

on

„Krótki film o zabijaniu”: Koniec polskiej kary śmierci

W kinie europejskim niewiele jest postaci tak podziwianych w kręgach krytycznych jak niepowtarzalny Krzysztof Kieślowski. Znany ze swojego Dekalog Seria z 1989 roku również Podwójne życie Weroniki i to Trzy kolory W swojej trylogii Kieślowski ucieleśniał wszystko, co niezwykłe w potędze kina europejskiego i rodzimej Polski.

Tak naprawdę jeden z filmów Kieślowskiego miał niezwykły aspekt, a mianowicie zawsze kontrowersyjną karę śmierci, a mianowicie faktyczną zmianę polskiego prawa. Jego twórczość z 1988 r Krótki film o zabijaniu to zapadające w pamięć, ale fascynujące studium kondycji ludzkiej i moralnej dwuznaczności otaczającej tytułowy akt.

Ostatecznie film został rozszerzony na piątą część jego serialu telewizyjnego Dekalog i skupia się na losach trójki bohaterów – włóczęgi Jacka, prawnika Piotra i taksówkarza Waldemara, których drogi krzyżują się w chwili tragicznego losu, przy czym ten pierwszy brutalnie morduje drugiego w akcie czystej przemocy.

Poniżej znajduje się wstrząsająca analiza konsekwencji takiego czynu, w której Piotr został powołany w charakterze obrońcy Jacka i w związku z tym zmagał się z moralnymi konsekwencjami tego, co zrobił jego klient. Kieślowski zachęca widzów do kwestionowania swoich poglądów na temat tego, czym powinna być sprawiedliwość i odpłata, malując jednocześnie ponury obraz ludzkiego doświadczenia.

Pyta, czy na akt przemocy należy odpowiedzieć większą przemocą i czy takie błędne koło sprawiedliwości jest moralnie słuszne. Film jest banalny, co czyni go jeszcze bardziej odrażającym, ale takie emocjonalne reakcje jedynie jeszcze bardziej zmuszają widzów do kwestionowania z góry przyjętych aspektów moralności.

Gdy surowy realizm filmu zaczyna być wyraźnie odczuwalny, Krótki film o zabijaniu przedstawia potępiający akt oskarżenia o karę śmierci i niemoralność przemocy nakazanej przez państwo. Poprzez wewnętrzne zmagania Piotra i pozbawiony emocji portret Jacka Kieślowski odkrywa sprzeczności w polskim systemie prawnym, które umożliwiają popełnianie aktów przemocy w imię sprawiedliwości.

READ  Pochwaliła swojego partnera. Nie wszyscy są podekscytowani

Po polskiej premierze filmu wybuchła ogólnopolska debata na temat moralności kary śmierci, którą odebrano jako swego rodzaju wypowiedź moralną, choć kwestie te nie zostały nigdy w narracji wyraźnie poruszone. Opinia publiczna była taka, że ​​morderstwo dokonane przez jednostkę i morderstwo dokonane przez państwo nie mają równoważnej wartości moralnej Krótki film o zabijaniu uznano za kluczowe dla zniesienia kary śmierci w Polsce.

Film Kieślowskiego jest zatem ważnym dziełem kina europejskiego, komentującym kruchość naszej moralności i odkrywającym możliwość istnienia dobra i zła w każdym z nas. Jak w przypadku wszystkich najlepszych filmów, Krótki film o zabijaniu zadaje widzom trudne pytania i zagłębia się w prawdziwe zawiłości ludzkiego życia.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *