Connect with us

Nauka

Deweloperzy mają trudności z zaspokojeniem popytu na przestrzeń dyskową w handlu elektronicznym

Published

on

DOANDER THROUGH centralny i wschodni Londyn, a znajdziesz ślady Kompanii Wschodnioindyjskiej. W swojej 274-letniej historii żarłoczny kupiec z epoki kolonialnej obalił biedne domy, zastępując je rozległymi magazynami do przechowywania herbaty, jedwabiu, przypraw i innych egzotycznych produktów. Dziś te same miejsca zajmują biura, restauracje i apartamenty. Wkrótce znów można było je układać w stosy towarów. Duży kawałek ziemi w pobliżu historycznych East Indian Docks, które wcześniej przetwarzały produkty z Indii i Chin, jest przekształcany w mieszankę mieszkań i magazynów o nazwie Orchard Wharf.

Posłuchaj tej historii

Ciesz się większą ilością plików audio i podcastów iOS lub Android.

Pandemiczny boom handlu elektronicznego napędzał popyt na depozyty. W 2020 roku firmy w Europie wynajęły o 16% więcej nowej powierzchni logistycznej niż w roku poprzednim – podał JLL, doradztwo w zakresie nieruchomości. W Ameryce i Azji wzrost wyniósł odpowiednio 21% i 32% (patrz wykres). Niektóre firmy, takie jak supermarkety lub producenci materiałów medycznych, potrzebowały więcej pamięci, aby zaspokoić popyt offline. Jednak jedna na cztery nowe umowy podpisane w zeszłym roku w krajach zachodnich była związana z zakupami online, powiedział. JLLpowyżej 12% w 2019 roku. W Chinach był to co trzeci.

CBRE, firma zajmująca się nieruchomościami, szacuje, że 5% wzrost zapasów w detalistach w Ameryce wymaga do 46 milionów metrów kwadratowych dodatkowej powierzchni magazynowej – wystarczającej na pokrycie około trzech czwartych Manhattanu. Akcje te szybko rosną, w miarę jak detaliści przechodzą na technologie cyfrowe. Sprzedaż detaliczna online zazwyczaj zajmuje trzy razy więcej miejsca niż typ fizyczny, ponieważ kupujący w Internecie oczekują szerszej gamy produktów. W związku z tym wskaźniki pustostanów spadły z 10% w Ameryce i Europie dziesięć lat temu do zaledwie 5% obecnie. W niektórych miejscach, takich jak Toronto i Tokio, są poniżej 2%.

W rezultacie rośnie wartość istniejących aktywów. Aktywa brutto Prologis, wiodącego dewelopera depozytów, są warte 10 miliardów dolarów od ponad sześciu miesięcy. To z kolei przyciąga więcej inwestycji. JLL wylicza, że ​​zakupy aktywów logistycznych wzrosły z jednej dziesiątej globalnych inwestycji w nieruchomości w 2015 roku do jednej piątej w zeszłym roku. W 2020 roku Amazon zwiększył powierzchnię swojej sieci usługowo-logistycznej o bezprecedensowe 50%.

To rosnące szaleństwo zaczyna teraz napotykać przeszkody. Pierwsza to niedobór przestrzeni, zwłaszcza w gęsto zaludnionych miastach. Połowa terenów przemysłowych w San Francisco została przekształcona w powierzchnie mieszkalne i biurowe w latach 1990-2008. W latach 2006-2015 Londyn stracił 11% swoich terenów przemysłowych. W niektórych częściach Niemiec problem pogorszył się na tyle, że samochody dostawcze jeżdżą na granicy z Polską i Francją. Wysokie koszty, restrykcyjne zasady zagospodarowania przestrzennego i obecni najemcy utrudniają przekształcenie istniejących nieruchomości, takich jak zagrożone centra handlowe, w centra dystrybucyjne. Prologis przewiduje, że konwersje w handlu detalicznym będą stanowić zaledwie 0,75% całkowitych zasobów logistycznych w następnej dekadzie.

Rośnie także społeczna wrogość do nowych witryn. Domy towarowe są hałaśliwe i otwarte 24 godziny na dobę. Właściciele domów na przedmieściach w Ameryce i Europie są zaniepokojeni zanieczyszczeniem ciężarówek. Nawet tam, gdzie programiści obiecują tysiące miejsc pracy, politycy narzekają, że będą niedokwalifikowani lub wkrótce zostaną zastąpieni przez roboty. Pięć konserwatystów posełs zwrócił się do brytyjskiego rządu, kierowanego przez własną partię, o wstrzymanie budowy ogromnego magazynu w południowo-wschodniej Anglii.

Właściciele depozytów stają się bardziej kreatywni. SEKRET, duże brytyjskie centrum, odbudowuje niewykorzystaną przestrzeń pod paryskim dworcem kolejowym. Amazon zamienia stare pola golfowe w Ameryce w centra dystrybucji. Internetowy gigant przekształca również pusty parking w centrum Londynu w centrum dostawcze. Mnożą się inwestycje hybrydowe, takie jak Orchard Wharf.

Przy mniejszej kreatywności deweloperzy zwiększają czynsze. Prologis spodziewa się w tym roku globalnego wzrostu o 6%. Może to zniechęcić sprzedawców internetowych. Ale nie inwestorzy: ceny akcji Prologis i SEKRET prawie podwoił się od początku 2019 roku.

Ten artykuł ukazał się w dziale Biznes wydania drukowanego pod tytułem „Bezpieczni jak magazyny”

READ  Prototyp SpaceX Starship SN8 odpala silniki po raz trzeci, napotyka problem
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *