Connect with us

Gospodarka

W Polsce obserwuje się negatywny trend w zakresie samochodów używanych w pierwszym kwartale 2023 r

Published

on

W Polsce obserwuje się negatywny trend w zakresie samochodów używanych w pierwszym kwartale 2023 r

29 marca 2023 r

sprzedaż

W pierwszych miesiącach 2023 roku popyt na samochody nowe i używane w Polsce nadal spadał. Chociaż duży wpływ na to ma wiek i wartość, jest to stały trend. Marcin Kardas, kierownik działu wycen Autovista Polska (część Grupy Autovista) zadeklarowana.

W czasie pandemii COVID-19 samochody z droższych segmentów najszybciej reagowały na ożywienie gospodarcze. Teraz modele te jako pierwsze zostały dotknięte kryzysem finansowym i gwałtownym wzrostem stóp procentowych, ponieważ ich sprzedaż znacznie spadła od połowy 2022 roku. Wiąże się to głównie ze znacznie wyższymi kosztami finansowania.

Z drugiej strony wciąż poszukiwane są auta tańsze, zwłaszcza z segmentu B, o stabilnych wartościach. To zasługa ogromnego wzrostu cen nowych i używanych pojazdów w czasie pandemii. Kupujący z ograniczonym budżetem musieli szukać tańszych, starszych i mniejszych pojazdów. Do tego dochodzi fakt, że producenci w ostatnich dwóch latach oferowali głównie pojazdy droższe i wyżej marżowe, więc deficyt pojazdów miejskich jest wyraźnie odczuwalny.

Pod względem wieku samochody do 2019 r. są w większości tańsze, ponieważ pochodzą z flot, które w końcu zaczęły zastępować pojazdy w miarę wzrostu dostępności. Natomiast młodsze samochody, oferowane głównie przez sieci dealerskie, nadal mają wartość, ponieważ jest ich bardzo mało na rynku.

samochody
Źródło: informacje o wartości rezydualnej Grupy Autovista

Tymczasowa stabilizacja

Na początku 2023 roku ceny chwilowo się ustabilizowały, co mogło odzwierciedlać nieznaczną poprawę popytu i większe zainteresowanie samochodami używanymi. Jest to prawdopodobnie spowodowane spadającą wartością używanych samochodów i poprawą dostępności. Patrząc obiektywnie na sytuację rynkową, mogłoby to chwilowo zatrzymać trend spadkowy.

READ  Minister spraw zagranicznych UE, FM, omawia transatlantycką Ostpolitik - The First News

Podobne zmiany można zaobserwować analizując zmienność cen ofertowych w Europie, niezależnie od rynku. Sytuacja gospodarcza w UE jest podobna, ponieważ częstą reakcją jest spadek popytu.

Negatywny
Źródło: informacje o wartości rezydualnej Grupy Autovista

Wahania są w Polsce normą, ponieważ spadający popyt na samochody używane spotyka się z ograniczoną podażą. Jednak z biegiem czasu rynek powraca do bardziej regularnych spadków wartości. Jednak wartości są spowalniane przez wzrost cen nowych samochodów i ogólny niedobór na rynku samochodów używanych.

Dopóki te spadki nie wzrosną, w Polsce raczej nie wystąpią ostre przeceny, a rynek pozostanie relatywnie powolny. Należy pamiętać, że obecne wartości samochodów używanych są niezwykle wysokie w porównaniu do poziomów sprzed lat.

Ceny według rodzaju napędu

kwartał
Źródło: informacje o wartości rezydualnej Grupy Autovista

Jeśli spojrzeć na ceny ofertowe różnych rodzajów napędu, wyraźnie dominują wzrosty wartości pojazdów z silnikami spalinowymi (ICE). Natomiast pojazdy elektryczne (EV) odnotowały ograniczony wzrost. Na razie ich wartości pozostają relatywnie wysokie, wspierane przez niski popyt i niską podaż.

Pojawiają się jednak informacje o sprzedaży używanych pojazdów z pierwszej fali dotowanych samochodów elektrycznych w Europie Zachodniej. Obecnie są one poniżej oczekiwań. Stanowi to poważny problem, ponieważ rynek wtórny nie jest chętny do przyjęcia tych modeli. Dotacje koncentrowały się na nowych pojazdach i całkowicie ignorowały rynek samochodów używanych, demonstrując błędne podejście do popularyzacji napędu elektrycznego. Biorąc pod uwagę ustalone daty produkcji silników spalinowych, warto byłoby przemyśleć tę strategię.

Brak popytu na rynku wtórnym oznacza również brak zamienników dla floty starszych pojazdów z silnikiem spalinowym, o co rządy powinny dbać tak samo, jak o sprzedaż nowych samochodów. Ten problem w sprzedaży używanych pojazdów elektrycznych spowoduje wzrost ich importu do Polski, co prawdopodobnie wpłynie negatywnie na ich ceny wyjściowe.

READ  Koreański sektor obronny zrównoważy spowolnienie w branży półprzewodników: FT

Jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów, rynek nie załamał się jeszcze tak bardzo. Pojazdy zamówione wiele miesięcy temu nadal są wydawane, a brakujące zamówienia pojawią się w oficjalnych liczbach dopiero za kilka miesięcy. Producenci wzięli to pod uwagę, co doprowadziło do dużych rabatów w droższych segmentach. Oznacza to spadek wartości rezydualnych (RV) i powrót do konkurencji rynkowej w krótkim okresie.

Dane dotyczące sprzedaży nie wskazują jeszcze na poważne problemy, które są już widoczne na rynku wtórnym. Do lutego 2023 r. (włącznie) było 73 571 samochodów osobowych zarejestrowany w Polsce (wzrost o 17,7% r/r). Rejestracje lekkich samochodów dostawczych (LCV) spadły już o 8,4% (9 957 sztuk), a ciężarówek o 9,4% (5 183 sztuk) w porównaniu z rokiem poprzednim. Trzeba jednak zaznaczyć, że początek 2022 roku był czasem dużej zmienności w możliwościach produkcyjnych każdego producenta. W związku z tym trudno jest mierzyć za jego pomocą aktualne trendy rynkowe.

popyt komercyjny

Rynek pojazdów użytkowych ma poważniejsze problemy z popytem. Zamówienia na nowe pojazdy gwałtownie spadły, a samochody używane sprzedają się wolniej. Popyt na używane samochody dostawcze gwałtownie spadł, odzwierciedlając problemy w branży kurierskiej wynikające z pandemii.

Problemy gospodarcze i spadająca siła nabywcza już teraz znajdują odzwierciedlenie w wąskim podziale towarów. Zapasy używanych samochodów rosną, a ceny spadają, szczególnie w przedziale wiekowym od trzech do dziesięciu lat. Niezależnie od segmentu, rośnie również czas sprzedaży samochodów dostawczych.

Dni do sprzedaży, 2021 do 2023

Źródło: radar rynkowy Eurotax

Silny wpływ widać w segmencie pojazdów ciężkich (ciężarówek). Spadająca konsumpcja w Europie wpłynęła na wielkość przewozów i zmniejszyła zainteresowanie używanymi ciężarówkami. Ciągniki siodłowe od kilku miesięcy tracą na wartości, większe rabaty hamuje brak podaży.

Zamówienia na nowe pojazdy wydają się być na bardzo wysokim poziomie, choć wiele z nich zostało złożonych prawie rok temu. Ponadto poprawiły się moce produkcyjne poza firmami MAN i Scania, a czas dostaw nowych samochodów ciężarowych zaczyna się zauważalnie skracać. Wskazuje to na wzrost wymiany taboru i powrót używanych ciągników na rynek.

READ  Rzeczpospolita Polska przeciwko PL Holdings SÀRL: ETS nadal podważa wewnętrzną ochronę inwestycji UE | Shearman & Sterling LLP

Wartość trzyletniego ciągnika dalekobieżnego, 2020 do 2023

Źródło: dane Eurotax

Popyt na ciągniki niskopodłogowe do transportu międzynarodowego obecnie szczególnie spada, co wiąże się ze spadkiem przewozów do Europy Zachodniej. Cierpią również wywrotki wielosekcyjne, co oznacza spowolnienie w branży budowlanej. Redukcja floty jest już odczuwalna, ponieważ na rynku pojawili się kierowcy poszukujący pracy, których niedobór zahamował rozwój branży transportowej w ostatnich latach.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *