Connect with us

Nauka

Polskie piechoty i drewniane synagogi

Published

on

Wyrazy uznania dla wiernej, profesjonalnej i pokornej pracy pary nieżydowskich archiwistów.

Tendencja polskich Żydów przed Holokaustem do budowania drewnianych synagog zapewniła im wielkie piękno i świętość – i uczyniła z nich łatwą ofiarę strasznego zła nazistów, gdy wyruszali, aby zniszczyć wszelkie pozostałości judaizmu. Co może ułatwić twoje podpalenie niż synagogi wykonane z drewna?

Nie wiadomo, nie mówiąc już o samych artystach, czy ci, którzy postanowili utrwalić obrazy żydowskiej Polski sprzed Holokaustu, byli na jakimś poziomie przepowiedni. Najbardziej znana jest fotografia Roman Vishniac, który zrobił tysiące zdjęć, niektóre z nich są teraz boleśnie ikonicznymi obrazami Żydów w różnym wieku, zawodach i warstwach ekonomicznych. Mniej znana jest Maria Piechotka zmarła 28 listopada 2020 roku w Warszawie.

Gdyby nie ona i jej mąż Kazimierz Piechotka, nasza wiedza o pięknych drewnianych synagogach Polski i Ukrainy od XVI wieku byłaby tym, czego mogłaby dostarczyć wyobraźnia. Dzięki jego badaniom w polskich miastach i miasteczkach w latach trzydziestych XX wieku mamy obrazy, dokładne obrazy tych synagog. Każda ma paralelę: zdjęcie synagogi, a obok niej wyimaginowany obraz złych ludzi w Niemczech, którzy podpalili ją i spopielili. Oglądanie zdjęć tych synagog i myślenie o ich ostatecznym przeznaczeniu jest nieuniknione i nieskończenie bolesne.

Maria i Kazimierz Piechotkowie

JTA informuje, że Piechotkowie, którzy nie byli Żydami, kontynuowali dokumentację architektury synagogi wydaną wcześniej przez żydowskich kolegów z Politechniki Warszawskiej, w tym Oskara Sosnowskiego i Szymona Zajczyka. Obaj zginęli w Holokauście. Piechotkowie walczyli w ruchu oporu podczas Holokaustu.

W 1957 roku ukazał się Piechotkas Drewniane synagogi w języku polskim, aw 1959 w języku angielskim. Jest to bardzo rzadka książka, niedostępna w serwisie eBay, a na Amazon jest tylko jeden egzemplarz. O Wiadomości żydowskie z Intermountain zauważyłem tę książkę w sprzedaży w 1972 roku i chwycił ją. Wygląda na świętą.

READ  Cena wojny dla wydawców ukraińskich

Książka to coś więcej niż obrazy, choć tylko one to usprawiedliwiają. Książka zawiera skromnie zatytułowany „Opis obiektów”, 113 wpisów bibliograficznych, mapę lokalizacji drewnianych synagog w Polsce oraz historię polskich Żydów ze szczególnym uwzględnieniem architektury ich żydowskich dzielnic. Zdanie otwierające wprowadzenia do wydania angielskiego Drewniane synagogi, autorstwa dr Stephena S. Kaysera, mówi: „Ta książka upamiętnia męczeńskie budynki… zasługują na to, by je zapamiętać jako sześć milionów istot ludzkich, które zginęły wraz z nimi… – i które w dużej mierze były ich częścią”.

Jedwabne, polska przedwojenna synagoga

Powyższa synagoga, pierwotnie zbudowana w 1770 r., Później rozbudowana, jest opisana z drobnymi szczegółami architektonicznymi. Podajemy krótki przykład: „Główny budynek przykryto dwuspadowym dachem w kilku warstwach (każda o innym stopniu), wspartym na dużym wklęsłym gzymsie. Wysoki fryz ozdobny, a także krzywizna warstwy środkowej wskazują na istnienie muru karłowatego. Boczne zaczepy dla kobiet miały spadzisty dach. W przęśle na ścianie południowej odpowiadającej hali męskiej widoczne były ślady trzech małych dachów z dwoma stokami przecinającymi ściany holu głównego. „

Jedną z rzeczy są imponujące czarno-białe zdjęcia i układy w formacie Drewniane synagogi nie do uchwycenia są wyszukane malowidła ścienne namalowane wewnątrz. Sztuka żydowska była sztuką synagogalną i kwitła; pomagając razem z architekturą stworzyć fascynację i ciepło przestrzeni modlitewnej.

Rzadkie zachowane zdjęcia drewnianej synagogi i otaczających ją budynków pokazują przelaną miłość w synagogach, ponieważ inne budynki wydają się prawie nie nadające się do zamieszkania, co świadczy o skrajnym ubóstwie tamtych czasów. Ci Żydzi, którzy żyli w skrajnej nędzy, znaleźli sposób na rozjaśnienie swoich synagog.

Rekonstrukcja dachu Synagogi w Gwozdzcu

JTA informuje, że niemal w pełnej skali, ręcznie wykonane odtworzenie drewnianego dachu Gwozdzieckiej Synagogi, jej malowanej kopuły i ręcznie rzeźbionego drewna bima są centralnym punktem wystawy głównej Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie.

READ  Zełenski nazywa bombardowanie Winnicy „terroryzmem”: w tym tygodniu w wschodzącej Europie

Wszystko to jest dziedzictwem wiernej, profesjonalnej i pokornej pracy Piechotków. W 2016 roku Maria Piechotka otrzymała nagrodę im. Ireny Sendlerowej na cześć innej skromnej nie-Żydówki z Warszawy, która wielokrotnie ryzykowała swoje życie, aby ratować życie Żydów podczas Holokaustu.

Maria Piechotka powiedziała o swojej pracy w filmie dokumentalnym „Podnieś dach”: „Wiedzieliśmy, że jeśli nie złapiemy teraz, jeśli, nie daj Boże, te materiały zostaną zniszczone, to duży kawałek kultury, kultura europejska, światowa kultura zostałaby całkowicie zapomniana. „

Nasz dług wobec Piechotków jest jak żydowskie dziedzictwo religijne, kulturowe i historyczne, które zachowali: nieobliczalne.

Ten artykuł pierwotnie ukazał się w Intermountian Jewish News z siedzibą w Denver w Kolorado.

Prawa autorskie © 1995-2021 Aish.com, https://www.aish.com.
Aish.com jest organizacją non-profit i potrzebuje Twojego wsparcia. Przekaż darowiznę pod adresem: aish.com/donate,
lub wyślij czek na adres: Aish.com a / c The Jerusalem Aish HaTorah Fund PO Box 1259 Lakewood, NJ 08701.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *