Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polskie LPP wychodzi z roszczeń Hindenburga wobec Rosji

Published

on

Polskie LPP wychodzi z roszczeń Hindenburga wobec Rosji

(Bloomberg) — Akcje jednego z największych detalistów z branży odzieżowej w Europie Wschodniej odbiły po rekordowym spadku wywołanym raportem Hindenburg Research zajmującym się krótką sprzedażą na temat rzekomej działalności polskiej spółki w Rosji.

Najczęściej czytane przez Bloomberga

W poniedziałek LPP SA wzrosła na giełdzie w Warszawie aż o 36% i zakończyła sesję o 21% wyżej po piątkowym spadku, który spowodował, że wartość dla akcjonariuszy wyniosła 3 miliardy dolarów. Komentarze kierownictwa pomogły rozwiać obawy dotyczące ryzyka dla reputacji i przejrzystości, spółka podniosła swoje wytyczne i poinformowała, że ​​rozważa odkup akcji.

Mimo to akcje są o ok. 23% niższe od poziomów sprzed raportu Hindenburga, z którego wynikało, że w Rosji nadal sprzedawane są ubrania „identyczne” z tymi oferowanymi przez LPP. Krótki sprzedawca, który prowadzi badania spółek i próbuje zarobić, gdy ich wyniki obniżają ceny akcji, stwierdził, że wycofanie się polskiego detalisty z największego rynku zagranicznego po inwazji na Ukrainę było „fikcją”.

LPP podała, że ​​w dalszym ciągu dostarcza odzież agentom, którzy sprzedawali towary w Rosji, w ramach umowy o zbyciu rosyjskiej działalności, która została sfinalizowana kilka miesięcy po rozpoczęciu wojny w 2022 roku. Podczas poniedziałkowej telekonferencji dla analityków, inwestorów i reporterów, w której wzięło udział ponad 1000 uczestników, kadra kierownicza zobowiązała się do zaprzestania takiej sprzedaży przed końcem bieżącego roku obrotowego 31 stycznia 2025 r.

„Wygląda na to, że piątkowy spadek był za daleko i teraz giełdy powinny dalej odrabiać straty” – powiedział Tomasz Sokołowski, analityk Santander Bank Polska SA. Powiedział, że LPP rozwiało obawy, że spółka w dalszym ciągu generuje zyski w Rosji i że raport Hindenburga będzie miał wpływ na marże.

Roszczenia krótkiej sprzedaży szczególnie uderzyły w LPP, która ma wiodący wynik ESG wśród spółek giełdowych. Silna presja społeczna i groźba bojkotów kupujących szybko skłoniły polskie firmy do opuszczenia Rosji w 2022 roku.

READ  Holandia celuje w zwycięstwo w Irlandii, natomiast słabnąca Polska gra z Albanią

Chińskie kody kreskowe

Hindenburg Research stwierdził w poście na platformie mediów społecznościowych, że firma nie wyjaśniła również, dlaczego kody kreskowe w Rosji zostały zmienione tak, aby zawierały chińskie prefiksy kodów krajów.

„Teraz, po latach, dopiero po naszym raporcie, dowiadujemy się, że towary LPP w dalszym ciągu trafiają do Rosji za pośrednictwem „agentów handlowych” powiązanych z kluczowymi osobami LPP” – powiedział w poniedziałek krótki sprzedawca. „I że jest to część nowo ogłoszonego czteroletniego okresu przejściowego”.

Pomimo utrzymujących się kontrowersji cena akcji LPP „reprezentuje atrakcyjną wartość w oparciu o szersze fundamenty biznesowe” – powiedział analityk Citigroup Inc. Rafał Wiatr, podnosząc rekomendację kupuj z „trzymaj”. Przed tą przeprowadzką Citi był jednym z zaledwie trzech brokerów, którzy nie posiadali ogólnej oceny od 17 analityków zajmujących się akcjami.

LPP podniosło prognozę sprzedaży na 2024 rok do 21 miliardów złotych (5,3 miliarda dolarów) z 20 miliardów złotych, odnotowując dobre wyniki tańszej marki Sinsay. Założyciel i dyrektor generalny Marek Piechocki powiedział podczas przetargu, że w ciągu najbliższych trzech lat firma może podwoić swoją wielkość.

Sprzedaż do firm zajmujących się odsprzedażą odzieży w Rosji wyniosła 6,8% przychodów LPP w 2023 roku w porównaniu do 19,2% przychodów, jakie spółka wygenerowała w Rosji przed sprzedażą swojej działalności w czerwcu 2022 roku, podaje LPP.

Janusz Pieta, analityk MBanku SA, zauważył, że sprzedaż do agentów miała stanowić jedynie około 3% tegorocznych przychodów, usuwając „największe ryzyko dla prognoz”. Stwierdził, że „potencjalny wpływ na reputację będzie prawdopodobnie miał charakter krótkoterminowy i będzie miał niewielki wpływ na zyski”.

Po piątkowym spadku, detalista z branży odzieżowej notowany był z 35% do 45% rabatem w stosunku do takich konkurentów, jak Inditex SA, Hennes & Mauritz AB i Next plc, podczas gdy w raporcie krótkiej sprzedaży podano, że LPP, fundamenty Trigon spadły o 15% %, mógłby prowadzić powiedział Grzegorz Kujawski, analityk Domu Brokerskiego.

READ  GRL wchodzi do Polski w Prologis Poznań

Broker stwierdził, że LPP w dalszym ciągu jest „idealnym wskaźnikiem” oczekiwanego ożywienia nastrojów konsumentów w Europie Wschodniej.

– Przy wsparciu Jamesa Cone’a, Macieja Martewicza i Piotra Bujnickiego.

(Aktualizacja cen zamknięcia i nowy wykres z drugiego akapitu.)

Najczęściej czytane przez Bloomberg Businessweek

©2024 Bloomberg LP

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *