Connect with us

Gospodarka

Osiem krajów UE odrzuca limity emisji dla samochodów

Published

on

Osiem krajów UE odrzuca limity emisji dla samochodów

UE zaproponowała zmiany, znane jako normy „Euro 7”, pod koniec zeszłego roku w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza przez nowe pojazdy sprzedawane w Europie z ograniczeniami zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu i tlenek węgla.

Limity powinny wejść w życie w lipcu 2025 r.

„Sprzeciwiamy się wszelkim nowym przepisom dotyczącym emisji (w tym nowym wymogom testowania lub nowym limitom emisji) dla samochodów osobowych i dostawczych” – napisały kraje – Bułgaria, Czechy, Francja, Węgry, Włochy, Polska, Rumunia i Słowacja.

„Te nowe zasady zniechęciłyby inwestycje przemysłu do osiągnięcia ścieżki przejścia do zera netto” – dodali w liście do państw członkowskich.

Francja i Włochy mają duży przemysł samochodowy, ale nie tak duży jak Niemcy.

UE uzgodniła na początku tego roku planowane wycofanie sprzedaży nowych samochodów napędzanych paliwami kopalnymi do 2035 roku i naciska na pojazdy w 100 procentach elektryczne.

Zakaz stosowania silników spalinowych jest kluczem do ambitnych planów UE, aby stać się gospodarką „neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla” i zerową emisją gazów cieplarnianych netto do 2050 r.

Według UE zanieczyszczenie powietrza związane z ruchem drogowym jest odpowiedzialne za 70 000 zgonów rocznie.

Projekt przewiduje 35-procentową redukcję emisji NOx, tlenków i dwutlenków azotu, które powodują smog i kwaśne deszcze, z samochodów oraz o 56 procent z samochodów ciężarowych i autobusów w porównaniu z poprzednimi przepisami.

Przemysł motoryzacyjny sprzeciwia się surowszym normom dla pojazdów benzynowych i wysokoprężnych, twierdząc, że będą one miały bardzo niewielki pozytywny wpływ na środowisko, gdy przemysł przestawi się na samochody elektryczne.

Branża ta zatrudnia w Europie 13 milionów ludzi.

Działacze na rzecz ochrony środowiska twierdzą, że unijne limity nie wystarczą do walki z zanieczyszczeniem powietrza i oskarżają Brukselę o uleganie naciskom lobby motoryzacyjnego.

READ  Niektórzy ludzie nie muszą płacić abonamentu RTV nawet w 2021 roku. Zobacz, co robić! [lista - 21.12.2020 r.]

Pomimo dzielących ich różnic, 27 państw członkowskich musi znaleźć wspólne stanowisko, zanim będzie mogło rozpocząć prawdopodobnie napięte negocjacje z Parlamentem Europejskim.

Włoski minister gospodarki Adolfo Urso zaapelował w poniedziałek do Komisji Europejskiej, organu wykonawczego UE, aby działała „rozsądnie i pragmatycznie”.

Niemcy, największy producent samochodów w UE, nie podpisały tekstu, ale wcześniej wyraziły obawy dotyczące surowszych standardów dla swoich firm.

Niemiecki rząd koalicyjny złożony z Zielonych, socjaldemokratów i liberałów miał problem ze znalezieniem wspólnego stanowiska w tej sprawie.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *