Connect with us

Gospodarka

Kraków rozbudowuje linie tramwajowe dzięki pożyczce EBOR

Published

on









  • EBOR uczestniczy w finansowaniu tramwajowego partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w Krakowie.

  • Kredyty EBOR o równowartości ponad 54 mln zł to część całkowitego finansowania PPP w wysokości 824 mln zł

  • Nowy tunel i 4,5 km nowych torów to część czwartej fazy rozbudowy sieci tramwajowej

To Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) podpisał umowy na wsparcie budowy czwartego etapu sieci szybkiego tramwaju w Krakowie, Polskapoprzez partnerstwo publiczno-prywatne (PPP).

EBOR udzieli pożyczki w wysokości 258,5 mln zł (równowartość około 54 mln euro) spółce celowej (SPV) PPP Solutions Polska 2 Sp., spółce projektowej. Właścicielem SPV jest turecka firma inżynieryjna Gülermak, która ma na swoim koncie sukcesy w projektach infrastruktury cywilnej zarówno na arenie międzynarodowej, jak iw Polsce.

Pozostała część pakietu finansowania – ok. 565,5 mln zł – jest współfinansowana przez Europejski Bank Inwestycyjny oraz polski bank komercyjny.

Nowa faza miejskiej sieci tramwajów dużych prędkości obejmie nowe dwutorowe tory o długości 4,5 km, nowy tunel o długości 900 metrów oraz modernizację powiązanej infrastruktury. Nowe tory połączą dwie istniejące linie tramwajowe na północy miasta, zwiększając przepustowość systemu i pozwalając na ponad 40 dodatkowych kursów tramwajowych na godzinę (ok. 550 dodatkowych kursów dziennie).

Susan Goeransson, dyrektor EBOR ds. Infrastruktury w Europie, powiedziała: „Jesteśmy dumni, że możemy wspierać starania Krakowa na rzecz uczynienia transportu bardziej przyjaznym dla środowiska. Wyczekiwany z niecierpliwością przez mieszkańców miasta projekt sprawi, że krakowska sieć tramwajowa będzie szybsza i wygodniejsza, co zachęci więcej osób do korzystania z tramwajów zamiast samochodów. Powiązana infrastruktura służy również pieszym i rowerzystom.”

Türkekul Doğan, CEO PPP Investment dla Gülermak, skomentował: „PPP Tramwaj Krakowski to przełomowy projekt w rozwoju rynku PPP w Polsce i jako pierwsza inwestycja PPP jest kamieniem milowym dla Grupy Gülermak. EBOR wnosi do projektu bogate doświadczenie, a także pomaga wszystkim zainteresowanym stronom w nadaniu priorytetu przejściu na zieloną gospodarkę. Jesteśmy również dumni ze współpracy z EBOR w tym zakresie”.

Projekt będzie pierwszym PPP dla miasta Krakowa i pierwszym w polskim sektorze tramwajowym.

Grupa Gülermak przejmuje prace budowlane i konserwacyjne. Przyciąganie prywatnych firm do transportu publicznego i innych usług publicznych jest jednym ze sposobów poprawy możliwości finansowania i wydajności wymaganej infrastruktury, co jest szczególnie istotne, ponieważ kraje muszą więcej inwestować w dekarbonizację swoich gospodarek.

EBOR przeznaczył ponad 1 miliard euro na czysty transport w Polsce, z czego połowa przeznaczona jest na transport publiczny, kolej i porty, a druga połowa na produkcję pojazdów elektrycznych.

Do tej pory EBOR zainwestował w Polsce ponad 12 miliardów euro, kładąc duży nacisk na przejście na zieloną gospodarkę, co odpowiada za trzy czwarte inwestycji Banku w 2022 roku w tym kraju.











READ  Yellen spotyka się z polskim premierem na początku podróży na spotkanie finansowe G7
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *