Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Konsorcjum zdecydowało się na budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Published

on

Konsorcjum zdecydowało się na budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Polski operator infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zlecił polsko-tureckiemu konsorcjum budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce w ramach projektu modernizacji linii kolejowej.

Do realizacji projektu PKP PLK wybrała konsorcjum składające się z polskiego wykonawcy Budimex i tureckiej spółki infrastrukturalnej Gülermak.

W ramach prac konsorcjum zmodernizuje czwarty odcinek linii kolejowej 104 pomiędzy Chabówką a wsią Nowy Sącz w województwie małopolskim.

Prace prowadzone są w ramach wartego 1,9 miliarda dolarów projektu Podłęże – Piekiełko – jednego z największych projektów infrastrukturalnych w południowej Polsce.

Modernizacja linii kolejowej obejmuje modernizację i elektryfikację 12,5 km odcinka Limanowa–Klęczany oraz budowę nowych stacji kolejowych w Mordarce i Chomranicach.

Kopany jest także nowy tunel, który umożliwi przejazd pociągów pod ziemią przez część Beskidów Zachodnich. Tunel o długości prawie 3,8 km będzie przebiegał pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Ukończony w 2026 r. będzie najdłuższym tunelem w Polsce.

Tunel i ulepszona infrastruktura kolejowa skrócą czas podróży między Krakowem, drugim co do wielkości miastem w Polsce, a Nowym Sączem, stolicą powiatu w południowej Polsce, z trzech do jednej godziny.

„To świetna wiadomość dla wszystkich, którzy chcą podróżować pomiędzy tymi dwoma miastami i widzą swoją szansę w transporcie kolejowym” – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Projekt obejmuje także budowę 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowe i drogowe zostaną zastąpione przejściami bezpoziomowymi.

Dzięki modernizacji linii kolejowych pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a towarowe – 100 km/h.

Obecnie trwają prace budowlane na trzech odcinkach linii kolejowej Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka oraz Rabka Zaryte i Mszana Dolna.

W ramach projektu PKP PLK prowadzi także postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa.

„Realizacja tego projektu zwiększy konkurencyjność kolei i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu” – powiedział Piotr Wyborski, p.o. Prezesa Zarządu PKP PLK.

READ  Dramat polityczny Polski przypomina konsekwencje porażki wyborczej Trumpa

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *