Connect with us

technologia

Jak fan pociągów rozwiązał prawdziwą zagadkę Orient Express

Published

on

(CNN) — Francuski entuzjasta pociągów Arthur Mettetal oglądał film na YouTube, kiedy zauważył zaparkowane wagony w rogu zdjęcia.

Wagony pomalowano na charakterystyczny granatowy odcień kojarzony niegdyś z Orient Expressem, słynnym dalekobieżnym transeuropejskim pociągiem pasażerskim, będącym synonimem podróżniczego splendoru XX wieku.

Mettetal był nie tylko fanem kolei, zrobił doktorat z historii Orient Expressu. Jego badania polegały na ustaleniu, ile oryginalnych wagonów Orient Express istnieje do dziś, gdzie się znajdowały, kto był ich właścicielem i w jakim stanie.

Wiedział, że niektóre stare wagony są w użyciu – na przykład te, które obsługują trasę Belmond Orient Express – a inne były wystawiane w muzeach. Ale zakładał, że wiele samochodów zostało rozproszonych i zapomnianych na całym świecie.

Mettetal spędził większość 2015 roku ścigając te porzucone wagony, przeglądając archiwa, rozmawiając z fanami kolei na forach dyskusyjnych i przeglądając filmy online. Od czasu do czasu dostrzegał wskazówkę, która wyglądała obiecująco, jak niebieskie powozy w filmie na YouTube.

Mettetal wstrzymał wideo i dokładniej przyjrzał się obrazowi. Film został przesłany anonimowo i nie było zbyt wielu informacji towarzyszących. Zrzut ekranu pokazał tylko nazwę jednej stacji: Małaszewicze.

Dzięki Google Mettetal odkrył, że w Polsce jest kilka miejsc o nazwie Małaszewicze. Spojrzał na każdą lokalizację w Mapach Google, przełączył się na widok 3D i powiększył widok, szukając charakterystycznych niebieskich wagonów z białym dachem.

A potem, w bingo, znalazł to, czego szukał: 13-wagonowy pociąg, który wyglądał podejrzanie jak Orient Express, stał zaparkowany na stacji w Małaszewiczach na granicy polsko-białoruskiej.

Rozmawiać z Podróże CNN Dziś Mettetal mówi, że to był „magiczny” moment.

„Trzynaście samochodów za jednym zamachem!” wykrzykuje. „To jak odkrywanie skarbu”.

Śledź pociąg

Chociaż odkrycie pociągu w Google było „niesamowitym uczuciem”, Mettetal starał się sprostać swoim oczekiwaniom, nie wiedząc, dlaczego wagony tam są, w jakim stanie mogą być i czy zostały przeniesione, odkąd zrobiono zdjęcie satelitarne.

Pojechał więc do Małaszewicz, aby osobiście je sprawdzić.

Mettetal mówi, że nigdy nie zapomni chwili, gdy przybył na polską granicę z przyjacielem fotografem.

„Po wielogodzinnej jeździe do miejsca, w którym spodziewaliśmy się znaleźć pociąg, w nocy dotarliśmy do aktywnego obszaru przygranicznego” – mówi Mettetal.

Nie tylko było ciemno, ale krajobraz był pokryty śniegiem. Ale obaj mężczyźni nadal widzieli niebieskie powozy. Na jej boku wydrukowano „Nostalgia Istanbul Orient Express”, nazwę prywatnej firmy kolejowej z lat 70., która używała oryginalnych wagonów Orient Express do transportu podróżnych z Paryża do Stambułu. Mettetal i jego przyjaciel byli zachwyceni.

„To nie do opisania uczucie. Przyjrzeliśmy się obiektowi naszych badań, pociągowi, który widzieliśmy w widokach 3D Google”, wspomina Mettetal.

Będąc na obszarze przygranicznym, Mettetal i fotograf wkrótce otrzymali od policji rozkaz opuszczenia terenu. Obaj wrócili o świcie następnego dnia w towarzystwie tłumacza i Guillaume de Saint Lager, wiceprezesa filii Accor Orient Express, który również był zainteresowany inspekcją pociągu.

Mettetal mówi, że wejście do wagonów było bardzo ekscytujące.

Mettetal mówi, że wejście do wagonów było bardzo ekscytujące.

Xavier Antoni

Gdy słońce wzeszło, grupa okrążyła powozy. Mettetal oszacował, że pochodzą z lat 20. i 30. XX wieku i odpoczywali tam przez co najmniej dekadę.

Mettetal mówi, że zaglądanie do wagonów to kolejny „wspaniały moment dla historyka”.

„Wszystkie ozdoby były nienaruszone i było tak, jakby czas się zatrzymał”, mówi, dodając, że „nie było prawie żadnych uszkodzeń, tylko zużycie czasu”.

Z 13 wagonów 9 było luksusowymi miejscami sypialnymi.

„Następnie spędziliśmy dwa pełne dni, dokumentując całe wnętrze i wygląd zewnętrzny samochodów, jednocześnie kontynuując badania nad ich historią i powody, dla których zostały tam zaparkowane”, mówi Mettetal.

READ  Raptoreum: czy kryptowaluta wymagająca dużej pamięci podręcznej L3 wpłynie na zainteresowanie nowymi Ryzenami?

Renowacja i renowacja

Wnętrza pociągu są obecnie odnawiane przez francuskiego architekta Maxime d'Angeac.

Wnętrza pociągu są obecnie odnawiane przez francuskiego architekta Maxime d’Angeac.

Xavier Antoni

Przez kolejne dwa lata zespół Accor Orient Express wytropił właściciela samochodów Małaszewicze. Znaleźli także cztery inne wagony zaparkowane w innych krajach, w tym w Niemczech i Szwajcarii. Accor wynegocjował umowę zakupu łącznie 17 samochodów, w tym 12 sypialnych, restauracji, trzech saloników i vana. Wagony były następnie transportowane przez Europę do Francji przez konwój policyjny.

Szybko do przodu, a grupa Orient Express firmy Accor ma wielkie plany związane z odkrytymi wagonami. Celem jest, aby samochody jeździły na trasie Paryż-Istambuł od 2024 roku, przeprojektowaną wersję nostalgii Istanbul Orient Express.

Powozy są obecnie odnawiane przez paryskiego architekta Maxime d’Angeac, który powiedział CNN Travel, że projekt „jednorazowy” był czymś, czego „nie można odmówić”.

Od 2024 roku wagony mają ponownie przewozić pasażerów.

Od 2024 roku wagony mają ponownie przewozić pasażerów.

Xavier Antoni

We wnętrzach odnalezionych na nowo powozów znajdują się intarsje Art Deco autorstwa angielskich dekoratorów Morrisona i Nelsona oraz szklane panele francuskiego rzemieślnika René Lalique’a. Kiedy d’Angeac po raz pierwszy zobaczył istniejące wnętrza, powiedział, że poczuł „prawdziwe emocje”.

D’Angeac przyznaje, że oryginalny Orient Express był znany w swojej epoce jako uosobienie luksusu, komfortu i designu. Przerobione wagony powinny sprostać tej reputacji.

„Celem Accor jest odtworzenie i odbudowanie tego samego rodzaju mitu, legendy i posiadanie wyjątkowego pociągu” – mówi.

Renowacja wiekowych powozów nie jest łatwa, dodaje d’Angeac, a wnętrza są mniejsze, niż oczekiwałby współczesny podróżnik. Należy zachować wartości historyczne, ale także zintegrować nowoczesny komfort i bezpieczeństwo.

Tam, gdzie to konieczne, zostaną zastosowane nowe technologie i metody, ale d’Angeac ma nadzieję, że podróżnicy nie zauważą dotyku XXI wieku.

„Nasza interwencja powinna być ponadczasowa” – mówi d’Angeac.

READ  W 36 stanach DC pozywa Google za domniemane naruszenia prawa antymonopolowego w swoim sklepie z aplikacjami na Androida

Jeśli chodzi o Mettetal, ma już doktorat, ale nadal fascynuje go Orient Express, a zwłaszcza powozy, które wytropił na YouTube. Obecnie jest także dyrektorem ds. dziedzictwa i kultury w Orient Express w Accor.

„Te samochody mają bogatą historię, od ich budowy w latach dwudziestych po ich ponowne odkrycie” – mówi Mettetal. „Byłoby bardzo interesujące prześledzić całą ich podróż, kraje i miasta, przez które przeszli przez lata”.

Prawa do zdjęć: Xavier Antoinet

Prawa do zdjęć: Xavier Antoinet

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.