Connect with us

Nauka

Vega VV19 z powodzeniem wprowadza na rynek Pléiades Neo i SunStorm, RadCube i LEDSAT CubeSats

Published

on

Start z Vegi na locie VV19. Źródło: ESA / CNES / Arianespace-JM Guillon

Vega Europe dostarczyła Pléiades Neo-4 i cztery pomocnicze ładunki, SunStorm, RadCube i LEDSAT opracowane przez ESA i BRO-4 na ich planowane orbity.

Vega VV19 na wyrzutni

Vega przygotowywała się do startu z europejskiego kosmodromu w Kourou, Gujana Francuska, 16 sierpnia 2021. Źródło: ESA / CNES / Arianespace-P. Pyron

Lot VV19 wystartował z europejskiego kosmodromu w Gujanie Francuskiej o 02:47 czasu BST 17 sierpnia (03:47 CEST; 22:47 czasu lokalnego 16 sierpnia) na misję trwającą około 105 minut.

Pleiades Neo-4, główny ładunek o masie startowej 922 kg, jako pierwszy został wystrzelony na orbitę synchroniczną ze Słońcem około 55 minut po rozpoczęciu misji.

Następnie, po dwóch oparzeniach przerwanych 41-minutową fazą balistyczną, górny stopień Vegi uwolnił cztery dodatkowe ładunki w skoordynowanej sekwencji.

Aby zachować zgodność z przepisami dotyczącymi gruzu, aby utrzymać przestrzeń w czystości, górny stopień spłonął po raz ostatni w celu desorbcji, aby zapewnić bezpośrednie wejście i spalić się wysoko w atmosferze nad oceanem.

Pléiades Neo-4 to satelita do obserwacji Ziemi, którego właścicielem i operatorem jest Airbus Defence and Space. Jest to druga z konstelacji czterech satelitów, która kilka razy dziennie dostarcza wysokiej rozdzielczości obrazy powierzchni Ziemi z rozdzielczością 30 cm na piksel. Dane te posłużą do monitorowania skutków zmian klimatycznych, mapowania, obronności i zapewnią zdolności reagowania służb ratunkowych w czasie zbliżonym do rzeczywistego w ciągu najbliższych 10 lat. Pléiades Neo-4 dołącza do Pléiades Neo-3, który został uruchomiony w pierwszym wydaniu Vega primeiros w tym roku.

Vega gotowa do uruchomienia VV19

Vega przygotowała się do startu z ruchomym portalem wycofanym z wyrzutni europejskiego kosmodromu w Kourou w Gujanie Francuskiej 16 sierpnia 2021 r. Źródło: ESA / CNES / Arianespace

W tym wydaniu udostępniono trzy satelity ESA CubeSat: SunStorm, RadCube i LEDSAT.

READ  Budimex z Eerrovial zakończył prace badawczo-rozwojowe dla PKN Orlen w Polsce

SunStorm i RadCube zademonstrują zminiaturyzowane instrumenty pogody kosmicznej do wykorzystania w późniejszych misjach operacyjnych pogody kosmicznej i zostały opracowane w ramach programu ESA General Support Technology Program (GSTP).

Słoneczna Burza

Ten SunStorm CubeSat jest używany do demonstrowania zminiaturyzowanych kosmicznych instrumentów pogodowych. Źródło: ESA

SunStorm, dwuelementowy CubeSat zbudowany i obsługiwany przez Reaktor Space Lab w Finlandii, zawiera nowy monitor strumienia promieniowania rentgenowskiego, który będzie wykrywał koronalne wyrzuty masy ze Słońca, które zagrażają satelitom oraz naziemnym sieciom energetycznym i komunikacyjnym. Demonstruje nowy detektor krzemowy wielkości mrówki, opracowany przez Isaware w Finlandii, technologię planowaną do wykorzystania w misji klimatycznej ESA Lagrange.

RadCube

RadCube (kierowany przez C3S z MTA EK na Węgrzech, Imperial College London w Wielkiej Brytanii i Astronika w Polsce): 3-jednostkowa misja CubeSat w celu zademonstrowania zminiaturyzowanych technologii instrumentów, które mierzą promieniowanie kosmiczne in situ i środowisko pola magnetycznego na niskiej Ziemi Orbita do celów monitorowania pogody kosmicznej. Źródło: ESA

RadCube to trzyczęściowy CubeSat zbudowany dzięki współpracy prowadzonej przez C3S na Węgrzech. Zademonstruje nową platformę C3S CubeSat oraz nowy instrument do monitorowania pogody kosmicznej in-situ o nazwie RagMag. Instrument składa się z teleskopu radiacyjnego opracowanego przez Centrum Badań Energetycznych Węgier i magnetometru opracowanego przez Londyn Imperial College w Wielkiej Brytanii, który zostanie wdrożony pod koniec systemu boomu opracowanego przez Astronikę w Polsce. Prowadzi eksperyment, aby pokazać, jak promieniowanie w kosmosie uszkadza elektronikę, co zaowocuje bezpieczniejszymi statkami kosmicznymi i komponentami.

Zespół LEDSAT

Członkowie zespołu LEDSAT w cleanroomie. Źródło: zespół LEDSAT

LEDSAT to projekt studencki z La Sapienza, Uniwersytet w Rzymie, Włochy, wspierany przez Biuro Edukacji ESA za pośrednictwem Leć swoim satelitą! program. LEDSAT pokryty jest 140 diodami elektroluminescencyjnymi (LED), które mogą świecić, gdy nie są oświetlone przez słońce. Pozwoli to na rozszerzone optyczne śledzenie pozycji, położenia i prędkości satelity przez teleskopy naziemne i posłuży do przeprowadzenia wstępnych testów w komunikacji optycznej.

Przygotowania Mobilny Suwnicowy Owiewki Vega

naprawa podnoszenia owiewki Vega na szczyt mobilnej suwnicy w celu integracji z pojazdem startowym. Źródło: ESA / CNES / Arianespace

Ponadto BRO-4 (Breizh Reconnaissance Orbiter) jest częścią konstelacji satelitów opracowanej przez francuski startup UnSeenLabs. BRO-4 to usługa monitorowania elektromagnetycznego inteligencji i widma wielkości pudełka po butach do nadzoru ruchu morskiego i lotniczego. Planowana konstelacja do 2025 r. obejmie od 20 do 25 nanosatelitów.

READ  Recenzja EO (2023) - właśnie dostaliśmy nowego ulubionego osła

wege działa od 2012 roku i idealnie nadaje się do wystrzeliwania lekkich satelitów na wiele orbit podczas jednego startu. Jest to pojazd jednokadłubowy o średnicy 3 m i czterech stopniach. Ma 30 m wysokości i masę startową 137 ton. Całkowita masa ładunku na ten start wynosiła około 1029 kg.

Ładunki VV19 przechowywane w owiewce Vega

Główny ładunek Pléiades Neo-4, osadzony w stożkowym adapterze ładunku, w którym mieszczą się cztery Cubesaty, jest zamknięty w owiewce Vega. Źródło: ESA / CNES / Arianespace

„Święcimy kolejny sukces Vegi, przygotowując się do przejścia na ulepszony Vega-C wydać i przygotować przyszłe ewolucje tego systemu wydawniczego po 2025 roku. Równolegle rozwijamy się na wszystkich tych frontach. Vega jest i pozostanie istotnym elementem europejskiej logistyki transportu kosmicznego” – skomentował Daniel Neuenschwander, dyrektor ds. transportu kosmicznego w ESA.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *