Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Samoloty w całej Europie dotknięte tajemniczymi usterkami GPS

Published

on

Samoloty w całej Europie dotknięte tajemniczymi usterkami GPS

Jak wynika z analizy open source, ciągłe zakłócenia sygnałów nawigacyjnych w Europie Wschodniej dotknęły ponad 1600 statków powietrznych, w tym cywilnych, w niecałe dwa dni, ponieważ zakłócenia obciążają przestrzeń powietrzną wokół Morza Bałtyckiego.

Według raportu wywiadu open source, który regularnie śledzi zakłócenia GPS, zakłócenia, które trwały prawie 48 godzin, dotknęły 1614 samolotów, w tym wiele samolotów cywilnych lecących w regionie bałtyckim w Europie Wschodniej.

Pierwsza kartka, Wysłano Według raportu wczesną sobotę w Polsce i południowej Szwecji wystąpią intensywne zakłócenia. Późniejsza mapa wydaje się pokazywać upośledzenie ograniczone do części północnej Polski.

Samoloty latające w pobliżu krajów bałtyckich i kilku krajów NATO w Europie Wschodniej zgłosiły zakłócenia w sygnałach GPS. Zakłócanie lub zniekształcanie sygnałów globalnego systemu pozycjonowania (GPS) i szerszego globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) może zmylić załogowe i bezzałogowe statki powietrzne lub oszukać ich systemy nawigacji, aby myślały, że znajdują się w innym miejscu.

Samolot pasażerski Ryanair Boeing 737-8AS na międzynarodowym lotnisku w Wilnie na Litwie, 23 maja 2021 r. Według analizy open source w weekend ponad 1600 samolotów zostało dotkniętych ciągłymi zakłóceniami sygnału nawigacyjnego w Europie Wschodniej.


PETRAS MALUKAS/AFP za pośrednictwem Getty Images

Gwałtowny wzrost zakłóceń GPS w Europie Wschodniej w ostatnich miesiącach przypisuje się zakłócaczom w obwodzie kaliningradzkim w Rosji, eksklawie pomiędzy państwami członkowskimi NATO, Polską i Litwą, która służy jako baza jednej z największych rosyjskich flot morskich.

Publicznie dostępne dane dotyczące zagłuszania i śledzenia zakłóceń GPS wykazały w poniedziałek wysoki poziom zakłóceń, prawie w całości skoncentrowanych w północno-wschodniej i północno-zachodniej Polsce.

READ  Polski bank centralny znacząco obniża stopy procentowe przed wyborami

Uważa się, że Rosja posiada w Kaliningradzie znaczne zasoby broni elektronicznej (EW). „Rosyjskie siły zbrojne dysponują szeroką gamą sprzętu wojskowego przeznaczonego do zakłócania GNSS, w tym zakłócania i fałszowania, na różnych dystansach, czasie trwania i intensywności” – powiedział litewski urzędnik obrony Newsweek wcześniej w tym miesiącu.

Zdolność Rosji do prowadzenia wojny elektronicznej jest „dość duża” – powiedział Bloombergowi pod koniec stycznia generał Martin Herem, szef estońskich sił zbrojnych. W tym samym miesiącu szwedzki podpułkownik Joakim Paasikivi powiedział szwedzkim mediom, że według niego zakłócanie sygnału GPS jest wynikiem „działań wpływów Rosji lub tak zwanej wojny hybrydowej”.

Nieznani piloci powiedzieli Forbesa Na początku tego roku zaczęto wyłączać nawigację GPS podczas przechodzenia w pobliżu Morza Bałtyckiego i sąsiadujących krajów i zamiast tego używać innych systemów, takich jak nawigacja inercyjna.

Do incydentów doszło także na Bliskim Wschodzie. Grupa OPS, koalicja pilotów i dyspozytorów, stwierdziła, że ​​„samoloty są atakowane za pomocą sfałszowanych sygnałów GPS, co szybko prowadzi do całkowitej utraty możliwości nawigacji w regionie”.

„To nie jest tradycyjna usterka GPS” – stwierdziła grupa. „Te ostatnie raporty to fałszowanie GPS – a nawet wtedy nie przypominają niczego, co widzieliśmy wcześniej”.

Poinformował o tym wcześniej urzędnik polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej Newsweek że rosyjskie zakłócanie i fałszowanie wokół Morza Bałtyckiego powinno zasiać „atmosferę zagrożenia i poczucie bezradności w społeczeństwie”.