Connect with us

Gospodarka

Rok później widać efekty ekonomiczne

Published

on

Denerwujący. Dziwny. Ogromny spadek sprzedaży: panel komentujący Brexit.

Na moim ekranie pojawia się kilkunastu przyjaznych właścicieli małych firm z branż takich jak chemia, usługi finansowe, lotnictwo, catering i małe pudełka na prezenty.

Po zapoznaniu się z danymi z badania brytyjskiej Izby Handlowej na temat wpływu pierwszego roku Brexitu, poprosiłem o rozmowę z niektórymi z nich, aby dowiedzieć się więcej.

Właściciele firm, z którymi rozmawiałem, mieli podobne przemyślenia na temat różnych aspektów realiów całorocznego handlu poza rynkiem wewnętrznym i unią celną. Było to wyraźnie wyzwanie: „Fustrujące. Przerażające. Ogromny spadek sprzedaży. Niekonkurencyjny w Europie”.

Kiedy przedstawiłem im to, co ministrowie sugerowali prywatnie – że niektóre obszary gospodarki Wielkiej Brytanii muszą być przygotowane tak samo, jak najlepiej przygotowane większe firmy, stało się to trochę wrażliwe.

„Uznałem za niesamowite, że kazali nam się do tego przyzwyczaić” – powiedział Adrian Hanrahan z Robinson’s Chemicals, który pracuje nad nowym zestawem przepisów w Wielkiej Brytanii, które całkowicie powielają wymagania UE.

Karen Lowen, dystrybutor pudełek upominkowych, twierdzi, że tańsza jest dla niej wysyłka do Stanów Zjednoczonych i Australii niż do Europy.

Tymczasem najnowocześniejszy producent ekologicznych grzejników twierdzi, że rozbudowa jego zakładu w Birmingham odbędzie się teraz w Polsce. Głos uczestnika łamie się, gdy mówi mi, że po półtora wieku w biznesie walczą o przetrwanie.

Rok po podpisaniu umowy o handlu i współpracy między Wielką Brytanią a Unią Europejską – prawdziwego gospodarczego początku Brexitu – możemy zaobserwować pewne zmiany w handlu z Wielką Brytanią.

Pomimo przytłaczającego wpływu blokad i ożywienia po pandemii na wszystkie aspekty gospodarki, można zobaczyć wpływ Brexitu w danych i bezpośrednich doświadczeniach setek firm.

Ogólnie rzecz biorąc, dotychczasowe liczby pokazują:

  • Wielka Brytania uniknęła „rozsądnego najgorszego scenariusza” zatrzymania handlu między kanałami z ogromnymi wyzwaniami społecznymi i gospodarczymi

  • Handel dwustronny został poważnie dotknięty, szczególnie w pierwszych dwóch miesiącach

  • Z tych dołków eksport Wielkiej Brytanii odbił się, choć nie w pełni, w późniejszych miesiącach, a niektóre sektory, takie jak odzież i żywność, nadal mają trudności

  • Cała wymiana handlowa między Wielką Brytanią a UE (w obie strony) nie odnotowała globalnego odbicia w 2021 r. i utrzymywała się na bardzo niskim poziomie pandemii z 2020 r.

  • Handel z Republiką Irlandii załamał się z Wielkiej Brytanii, podczas gdy Irlandia Północna kwitnie.

READ  Federalny Minister Gospodarki Robert Habeck dąży do nawiązania nowych partnerstw z Izraelem i Jordanią | Niemcy | Wiadomości i szczegółowe relacje z Berlina i nie tylko | DW

Po roku Brexitu gospodarka brytyjska wydaje się być mniej otwarta lub mniej globalna niż wcześniej.

Oficjalni prognostycy rządu, Biuro Odpowiedzialności Budżetowej, powiedzieli, że najnowsze rzeczywiste dane są zgodne z prognozami sprzed pięciu lat, że „intensywność handlu” w brytyjskiej gospodarce może spaść o 15% w ciągu półtorej dekady.

Główne rynki eksportowe Wielkiej Brytanii są mniej zależne od towarów brytyjskich, a Wielka Brytania jest mniej zależna od towarów zagranicznych. Dzieje się tak w czasie, gdy handel kwitnie w innych częściach świata, rekompensując wszystkie straty i więcej od początku pandemii.

Od stycznia do października 2021 r. wzajemna wymiana handlowa między USA a Unią Europejską wyniosła 627 mld USD.

Wzajemna wymiana handlowa między Chinami a UE wyniosła 558 mld EUR w pierwszych 10 miesiącach 2021 r., w porównaniu z 479 mld EUR w 2020 r., co oznacza wzrost o 17%.

Ekwiwalent wzajemnej wymiany handlowej Wielkiej Brytanii z UE wynosi 2% wzrostu lub 308 miliardów funtów w porównaniu do 302 miliardów funtów.

Innymi słowy, w przeciwieństwie do większości handlu światowego, handel między Wielką Brytanią a UE nie poprawił się w pierwszym roku umowy handlowej po Brexicie.

W styczniu Charlie Samway z Samways Fishmongers w Bridport w Dorset zadał sobie trud pokazania mi 76 stron dokumentów, które są teraz wymagane, wraz z wizytą weterynarza i pieczątką z jego transportami eksportowanych żabnic i ośmiornic.

Podczas gdy frustracja związana z biurokracją i ryzykiem dostawy utrzymuje się, powiedział: „Sytuacje znacznie się poprawiły od momentu, w którym byliśmy tam na początku roku.

„Więc ogólnie rzecz biorąc jesteśmy znacznie szczęśliwsi niż tam, ale nie sądzę, że rzeczy są idealne, nie sądzę, że kiedykolwiek będą, może to być coś, z czym musimy żyć”. Z.”

Zdziwiony

W brytyjskim przemyśle samochodowym pojawiły się dobre wieści. Rozpoczęła się od dawna opóźniona fala inwestycji w pojazdy elektryczne, która zaczyna się od ponownej siedziby Nissana w zakładzie w Sunderland.

READ  Logika polskiej dyplomacji energetycznej w wojnie rosyjsko-ukraińskiej

Wynika to nie tylko z umowy zerowej taryfy, ale także z obietnic złożonych przez premiera w ostatniej chwili z UE, aby na kilka lat przenieść umowę na samochody z dużą ilością importowanej technologii z Japonii, Korei czy USA.

Ogólnie rzecz biorąc, roczne wolumeny obrotu od czasu Brexitu były poniżej jakiejkolwiek definicji sprzed pandemii. Prawdą jest również to, że chociaż w pierwszych tygodniach roku nastąpił straszliwy kryzys, katastrofalne, najgorsze scenariusze, których się obawiano, na szczęście się nie spełniły.

Eksperci wolą porównywać tegoroczne wyniki z latami sprzed pandemii, takimi jak 2019.

Na tej podstawie eksport Wielkiej Brytanii do UE spadł o 12% w pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku w porównaniu do poziomów sprzed pandemii. Import Wielkiej Brytanii z UE nadal spadał – o 20% mniej niż przed pandemią.

Jest to zaskakujące, ponieważ nowo wprowadzone kontrole dotyczyły głównie eksportu do UE, a nie importu do Wielkiej Brytanii.

Handel z resztą świata – krajami spoza UE – również spada w obu kierunkach od 2019 r., choć w mniejszym stopniu. Eksport Wielkiej Brytanii do reszty świata spadł o 7%, czyli 12 miliardów dolarów, od stycznia do października 2021 roku.

Rzeczywistość polityczna

Tak więc naprawdę wielką zagadką jest to, dlaczego import UE do Wielkiej Brytanii spadł bardziej niż na odwrót. Częściowo jest to konsekwencją ogólnego spadku sprzedaży pojazdów po pandemii, która spadła o 14 miliardów funtów, czyli 30%, w ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku od 2019 roku.

Co ciekawe, w tym samym okresie import z krajów spoza UE wzrósł o 16%, a część tego można przypisać samochodom Tesla importowanym z USA i Chin. Samoloty, urządzenia elektryczne, farmaceutyki, stal i technologie jądrowe spowodowały, że import UE do Wielkiej Brytanii spadł o miliardy.

Kolejka ciężarówek

Ciężarówki stoją w kolejce w Dover, ponieważ spedytorzy mają więcej papierkowej roboty po Brexicie

Biorąc pod uwagę wszystkie te liczby, warto zauważyć, że zmiana klasyfikacji handlu irlandzkiego może mieć wpływ i że dane z poprzednich lat odzwierciedlają wysyłki towarów w UE przy niewielkiej ilości papierkowej roboty i są teraz klasyfikowane jako handel międzynarodowy.

READ  Rada gminy żąda zniesienia zakazu handlu. „Mogę stracić tysiące miejsc pracy”

Jednym z interesujących telefonów od Izb Handlowych było po prostu poproszenie rządu Wielkiej Brytanii i UE o uspokojenie retoryki i zaprzestanie udawania walki.

To tło sygnalizuje, że handel z Wielką Brytanią, zwłaszcza z mniejszymi brytyjskimi firmami, jest ryzykowny, twierdzą niektórzy uczestnicy.

Pytanie brzmi, czy rząd jest gotów coś zrobić. Minister powiedział mi, że firmy będą musiały pogodzić się z „obecną granicą celną” z UE.

Obecna rzeczywistość polityczna jest taka, że ​​koncerny postrzegane są jako wystarczająco łatwe do opanowania, w porównaniu z wolnością regulowania według własnego uznania.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.