Connect with us

Nauka

Polska: EBI i PKP Intercity podpisują 2 mld zł pożyczki na modernizację kolei

Published

on

Sektor kolejowy w Polsce zyskuje ożywienie dzięki znaczącej pożyczce z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) dla PKP Intercity, największego polskiego przewoźnika dalekobieżnego. EBI i PKP Intercity podpisały umowę pożyczki na kwotę 2 mld zł (ok. 434 mln euro), która pomoże spółce sfinansować duży program odnowy taboru, którego celem jest zwiększenie częstotliwości, bezpieczeństwa i atrakcyjności przejazdów pociągami dalekobieżnymi na terenie całego kraju. a także poprawę dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Podpisana pożyczka jest pierwszą częścią szerszego zobowiązania pożyczkowego w wysokości 4,5 mld zł (około 1 mld euro) zatwierdzonego przez Radę Dyrektorów EBI na rzecz PKP Intercity. Zobowiązanie to stanowi największą pożyczkę kiedykolwiek zatwierdzoną przez EBI dla sektora kolejowego w Polsce.

Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska, Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk oraz Artur Resmer, Członek Zarządu odpowiedzialny za finanse, podpisali dziś w Warszawie umowę kredytową. Uroczystość odbywa się bardzo trafnie, ponieważ 2021 – Europejski Rok Kolei – dobiega końca.

W szczegółach projekt obejmuje zakup 108 lokomotyw elektrycznych, 300 wagonów osobowych i 38 wagonów typu push-pull, a także modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 288 wagonów osobowych należących do PKP Intercity.

Szacuje się, że ponad 30% eksploatowanego do 2028 roku taboru PKP Intercity zostanie pozyskane lub zmodernizowane dzięki finansowaniu tego projektu. Planowane inwestycje przyniosą korzyści znacznej liczbie pasażerów – liczba dodatkowych pasażerów ma przekroczyć 25 mln do 2028 r. Korzyści te obejmują oszczędność czasu pasażerów, obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu, poprawę bezpieczeństwa oraz zmniejszenie kosztów środowiskowych pojazdu. system transportowy . Flota będzie obsługiwać głównie długodystansowe podróże krajowe w ramach umowy o świadczenie usług publicznych oraz w dużej mierze również podróże w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska skomentowała: „Cieszymy się, że możemy wspierać PKP Intercity w jej ambitnych planach odnowy floty. Zrównoważony transport jest częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego; pociągi są ważnym atutem, aby osiągnąć bardziej przyjazny dla klimatu styl życia bez poświęcania komfortu Lepsze pociągi zwiększają mobilność i komfort, tworzą połączenia, a jednocześnie pomagają w ekologizacji naszych gospodarek poprzez przenoszenie ruchu z dróg na tory. Uzupełnia to liczne inwestycje infrastrukturalne wspierane przez EBI w poprzednich latach, które obejmują modernizację sieci kolejowej i modernizację tabor największych operatorów, takich jak PKP Intercity.”

Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk powiedział: „Jako bardziej ekologiczny środek transportu publicznego, transport kolejowy aspiruje do bycia środkiem transportu publicznego z wyboru dla jak największej części populacji. zachęcając miliony pasażerów do przesiadki na pociągi, PKP Intercity ogłosiło na początku tego roku, że będzie kontynuować swój największy program inwestycyjny z budżetem 19 mld zł przeznaczonym na nowoczesny tabor do 2030 roku. podpisaliśmy umowę z EBI na finansowanie naszych ogromnych inwestycji w tabor, które zapewnią komfortowe i bezpieczne warunki podróży.Modernizujemy nasz tabor mając na uwadze potrzeby i preferencje różnych grup podróżnych.Zamierzamy udostępnić nasze usługi absolutnie wszystkim pasażerom”.

Dodatkowe informacje o polskim sektorze kolejowym

W ciągu ostatnich dziesięciu lat Polska przeprowadziła znaczące prace na rzecz poprawy infrastruktury kolejowej w całym kraju, przy znacznym wsparciu EBI (3,9 mld euro pożyczek na 19 projektów o łącznej wartości inwestycji prawie 11 mld euro). Projekt ten jest zatem uzupełnieniem wielu inwestycji infrastrukturalnych wspieranych przez Bank oraz dotacji unijnych w poprzednich latach, pomagając zrealizować zakładane korzyści ekonomiczne tych inwestycji.

Polska ma trzecią najdłuższą eksploatowaną sieć kolejową (19 461 km) w Unii Europejskiej, po Francji i Niemczech, chociaż wskaźnik wykorzystania pasażerów kolei (liczba pasażerów w ruchu kolejowym/ludność) wynosi 8,7x (w 2019 r.) nadal pozostaje w tyle za średnią europejską 20,1x.

Popyt na usługi PKP Intercity dynamicznie rośnie, z 25,6 mln pasażerów w 2014 roku do 48,9 mln pasażerów w 2019 roku (+91%), co oznacza wzrost średnio o 14% rocznie. Oferta usług w tym okresie wzrosła o 60% (średnio + 10% rocznie). W przyszłości oczekuje się, że popyt będzie stopniowo wzrastał, osiągając poziom z 2019 r. w 2025 r. i 84 mln pasażerów w 2029 r.

Obecny program inwestycyjny PKP Intercity (19 mld zł (4,2 mld euro) w latach 2021-2030)) obejmuje dalszy znaczący wzrost przepustowości i modernizację taboru w celu odpowiedzi na spodziewane zapotrzebowanie i zwiększenia jego zdolności do świadczyć wysokiej jakości usługi i promować zrównoważone rozwiązania transportowe. Prace modernizacyjne taboru trwają i będą kontynuowane, a nowe akwizycje i wprowadzenie do eksploatacji nastąpią w latach 2021-2028.

READ  Naukowcy, Ocena ekosystemów informacyjnych | ReliefWeb

PKP Intercity, modernizując tabor i pracując nad koncepcją nowoczesnych pociągów, chce, aby jej wyposażenie i organizacja przestrzenna były jak najlepiej dopasowane do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób starszych, niepełnosprawnych oraz osób z małymi dziećmi. PKP Intercity podejmie również ważne kroki w celu rozpoznania kwestii równouprawnienia płci, wprowadzając te tematy przy projektowaniu pochylni autobusowych oraz czyniąc pociągi wygodniejszymi i bezpieczniejszymi dla kobiet.

To piąta umowa pożyczki podpisana między EBI a PKP Intercity od 2006 roku. Poprzednia pożyczka została podpisana w 2019 roku. Więcej szczegółów tutaj.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *