Connect with us

Gospodarka

Polscy kierowcy ciężarówek znoszą blokadę granicy z Ukrainą

Published

on

Polscy kierowcy ciężarówek znoszą blokadę granicy z Ukrainą

Polscy kierowcy ciężarówek znieśli blokadę punktów kontrolnych na granicy z Ukrainą po osiągnięciu porozumienia ze swoim rządem, kończąc dwumiesięczny protest, który uniemożliwił przedostanie się ton towarów do Europy i odbił się na ukraińskiej gospodarce.

Zgodnie z porozumieniem osiągniętym we wtorek po południu, kierowcy ciężarówek zniosą blokadę, prowadząc dalsze rozmowy z polskim rządem, które mają osiągnąć ostateczne porozumienie do 1 marca. O sprawie poinformowała kilka godzin później państwowa straż graniczna Ukrainy ogłoszony że ruch został wznowiony na trzech przejściach granicznych, które pozostają zamknięte.

Swobodny przepływ towarów „jest kluczowy w czasie wojny, zwłaszcza dla dostaw towarów wojskowych i humanitarnych, dla eksportu i dla funkcjonowania naszej gospodarki” – powiedział Oleksandr Kubrakow, minister infrastruktury Ukrainy. – napisano w oświadczeniu z zadowoleniem przyjmuje porozumienie.

Od wybuchu wojny w 2022 r. Ukraina w swoim eksporcie wykorzystuje głównie szlaki lądowe w związku z próbą zablokowania przez Rosję Morza Czarnego. Jednak polscy kierowcy ciężarówek narzekali, że ich zdaniem konkurencja ze strony ukraińskich kolegów jest nieuczciwa i tania, zagrażająca ich własnym zyskom. Od początku listopada zablokowali kilka punktów kontrolnych, zmuszając tysiące ukraińskich ciężarówek do wielodniowego czekania na granicy.

Rządy Polski i Ukrainy prowadziły regularne rozmowy w celu rozwiązania problemu, ale bez większego powodzenia. Czasami blokada nadwyrężyła stosunki z Polską, jednym z największych zwolenników wojny na Ukrainie.

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, – powiedział na konferencji prasowej We wtorek po południu firma podała, że ​​kluczowymi punktami umowy są rozmowy w sprawie przeglądu umowy o wolnym handlu Unii Europejskiej z Ukrainą, która według polskich kierowców ciężarówek im zaszkodziła, a także zaostrzona kontrola dokumentacji ukraińskich kierowców ciężarówek.

Polscy kierowcy ciężarówek ostrzegali, że w przypadku niezadowolenia z warunków umowy wznowią blokadę. „Zawieszamy protest, nie kończymy go” powiedział Rafał Meklerjeden z przywódców ruchu protestacyjnego.

Napięcia handlowe pojawiły się już wcześniej w związku ze skargami polskich rolników, że decyzja Unii Europejskiej o zwolnieniu z cła importu ukraińskich produktów rolnych do Wspólnoty wywróci do góry nogami ich rynek krajowy. Spór ten został rozstrzygnięty po tym, jak polski rząd zgodził się spełnić żądania rolników dotyczące odszkodowań finansowych.

W ostatnim sporze z kierowcami ciężarówek głównym punktem spornym protestujących jest decyzja Unii Europejskiej o zniesieniu wymogów licencyjnych dla ukraińskich kierowców ciężarówek po ubiegłorocznej inwazji Rosji na dużą skalę.

Protestujący twierdzili, że doprowadziło to do napływu ukraińskich kierowców, którzy nie podlegają unijnym przepisom dotyczącym czasu pracy i wynagrodzeń, co odcina zyski polskich kierowców ciężarówek. Głównym żądaniem polskich pracowników jest przywrócenie zezwoleń na przejazd ukraińskim kierowcom ciężarówek.

Jednak minister infrastruktury Kubrakow wskazał we wtorek, że Ukraina nie pójdzie na kompromis w sprawie pozwoleń, co zwiększa ryzyko kontynuacji napięć.

„Ważne jest dla nas utrzymanie i rozwój ruchu bezwizowego jako niezbędnego wsparcia naszej gospodarki w czasie wojny” – powiedział Kubrakow.

Donald Tusk, niedawno wybrany premier Polski, uznał zakończenie blokady za jeden ze swoich priorytetów mających na celu poprawę słabnących stosunków z Ukrainą.

Choć Tusk przyznał, co nazwał „nierówną konkurencją z ukraińskimi spedytorami”, wyraził zaniepokojenie negatywnym wizerunkiem, jaki stwarzają protesty w czasie, gdy Ukraina codziennie staje w obliczu rosyjskich bombardowań i ciężkich ataków, z którymi walczy na pierwszej linii frontu.

„Nasze argumenty będą lepiej słyszalne, jeśli Polska nie będzie krajem blokującym granicę” – powiedział powiedział na początku tego miesiąca.

Czas pokaże, jaki postęp uda się osiągnąć w sporze. Jednak zniesienie blokady, nawet jeśli tymczasowe, prawdopodobnie przyniesie pewną ulgę borykającej się z trudnościami gospodarce Ukrainy, która w dużej mierze opiera się na eksporcie surowców, takich jak zboże.

READ  Autostrada A4 i A2. Nowy system płatności. Bilet możemy kupić w aplikacji, serwisie internetowym lub na stacji benzynowej. Bariery znikną w 2021 roku

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *