Connect with us

Nauka

Oto jeden z dwóch rosyjskich Su-30 przechwyconych przez włoskie F-35 stacjonujące w Polsce

Published

on

Oto jeden z dwóch rosyjskich Su-30 przechwyconych przez włoskie F-35 stacjonujące w Polsce

Otrzymaliśmy zdjęcie jednego z dwóch samolotów Su-30 Flanker przechwyconych w zeszłym tygodniu przez włoskie myśliwce F-35 nad Morzem Bałtyckim.

21 września 2023 roku dwa myśliwce F-35A z Włoskiej Siły Powietrznej 32. Skrzydła przeprowadziły pierwszy start z systemem QRA (Quick Reaction Alert) z bazy lotniczej w Malborku w Polsce, gdzie obecnie znajdują się włoskie samoloty Lightning II. rozmieszczone pod dowództwem NATO w celu wsparcia misji Baltic Air Policing.

Operację zleciło Centrum Połączonych Operacji Powietrznych (CAOC) z siedzibą w Uedem w Niemczech, które jest jednostką NATO odpowiedzialną za monitorowanie wszystkich śladów radarowych podejrzanych samolotów zbliżających się lub próbujących wlecieć w chronioną przestrzeń powietrzną NATO.

Włoskie F-35 zostały wystrzelone w celu zbadania nieznanych samolotów lecących w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim bez FPL (planu lotu) i bez kontaktu z ATC (kontrolą ruchu lotniczego). Nieznanym samolotem były odrzutowce Su-30SM Flanker rosyjskiego lotnictwa morskiego.

Jeden z F-35A włoskich sił powietrznych rozmieszczony w Malborku w Polsce (ItAF)

Początkowo Włoskie Siły Powietrzne nie publikowały żadnych zdjęć przechwyconych rosyjskich myśliwców, ale uzyskaliśmy zdjęcie jednego z „zombie” (jak nazywany jest nieznany samolot w żargonie pilotów przechwytujących) dzięki Dowództwu Sił Powietrznych NATO.

Co ciekawe, Su-30 przedstawiony na zdjęciu sprawia wrażenie nieuzbrojonego. Numer botowy 84 niebieski czyni samolot jednym z najnowocześniejszych płatowców Su-30SM2 przydzielonych do 4. Pułku Lotnictwa Szturmowego Marynarki Wojennej Gwardii Lotnictwa Floty Bałtyckiej. W porównaniu do Su-30SM, Su-30SM2 ma ulepszoną awionikę, systemy ECM i sterowanie radarowe, a także może przenosić więcej broni.

Zgodnie ze standardowymi procedurami air polis włoskie F-35 podążały za rosyjskimi Flankerami, pozostając w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, aż do zbliżenia się do rosyjskiej przestrzeni powietrznej (prawdopodobnie w pobliżu obwodu kaliningradzkiego).

„Task Force Air – 32nd Wing” obsługuje samoloty F-35A należące do 32° Stormo (Wing) w Amendola i 6. Skrzydła w Ghedi. Jej celem jest zagwarantowanie integralności i bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej NATO, „w ten sposób przyczyniając się do wzmocnienia pozycji obronnej i odstraszania na wschodniej flance NATO”.

READ  Niemcy i sojusznicy z NATO zgadzają się wysłać czołgi na Ukrainę

Samoloty F-35 włoskich sił powietrznych nie są nowością w misji policji powietrznej, ponieważ od 2019 r. były kilkakrotnie rozmieszczane w Islandii i Estonii. A ta, która miała miejsce 21 września 2023 r., nie jest pierwszym przypadkiem, kiedy włoski F-35 blisko atak. spotkanie z rosyjskim Su-30SM. Po raz pierwszy oba typy samolotów doszło do bliskiego spotkania w 2021 r. Chociaż przechwycenie przebiegło spokojnie, wykorzystano zdjęcia dwóch lecących razem samolotów. rok później przez jakieś całkowicie wymyślone doniesienia zmieniające narrację, stwierdzające, że przechwytywania dokonał rosyjski samolot nad włoskim, a pilot F-35 został zaskoczony przez Su-30: fałszywa wiadomość zawierało to nawet cytaty z pilota (chociaż żadnemu pilotowi ItAF Lightning II nie pozwolono rozmawiać z mediami…).

Włoskie F-35 wykonują usługę QRA na Islandii w tej samej konfiguracji, która jest wykorzystywana do obsługi krajowej SSSA (Servizio Sorveglianza Spazio Aereo – Airspace Surveillance Service) w systemie rotacyjnym, gdzie SCL (Standard Conventional Load) obejmuje dwa pociski AIM – 120C5 AMRAAM ( zaawansowanych rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu) w wewnętrznej komorze uzbrojenia. Włoskie samoloty latają w tej „lżejszej” konfiguracji w porównaniu do norweskich, gdyż nie posiadają rakiety powietrze-powietrze krótkiego zasięgu, ale to się wkrótce zmieni, ponieważ AAM-9X Sidewinder (Air-to-Air) rakiety) zostały zamówione.

David Cenciotti jest dziennikarzem mieszkającym w Rzymie we Włoszech. Jest założycielem i redaktorem „The Aviationist”, jednego z najbardziej znanych i poczytnych blogów o lotnictwie wojskowym na świecie. Od 1996 roku publikował dla czołowych magazynów świata, m.in. Air Forces Monthly, Combat Aircraft i wielu innych, poruszając tematy związane z lotnictwem, obronnością, wojną, przemysłem, wywiadem, przestępczością i cyberwojną. Donosił z USA, Europy, Australii i Syrii oraz latał kilkoma myśliwcami różnych sił powietrznych. Jest byłym podporucznikiem włoskich sił powietrznych, prywatnym pilotem i absolwentem inżynierii komputerowej. Napisał pięć książek i przyczynił się do powstania wielu innych.

READ  Blue Origin planuje międzynarodową ekspansję
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *