Nauka
Oto jeden z dwóch rosyjskich Su-30 przechwyconych przez włoskie F-35 stacjonujące w Polsce
Otrzymaliśmy zdjęcie jednego z dwóch samolotów Su-30 Flanker przechwyconych w zeszłym tygodniu przez włoskie myśliwce F-35 nad Morzem Bałtyckim.
21 września 2023 roku dwa myśliwce F-35A z Włoskiej Siły Powietrznej 32. Skrzydła przeprowadziły pierwszy start z systemem QRA (Quick Reaction Alert) z bazy lotniczej w Malborku w Polsce, gdzie obecnie znajdują się włoskie samoloty Lightning II. rozmieszczone pod dowództwem NATO w celu wsparcia misji Baltic Air Policing.
Operację zleciło Centrum Połączonych Operacji Powietrznych (CAOC) z siedzibą w Uedem w Niemczech, które jest jednostką NATO odpowiedzialną za monitorowanie wszystkich śladów radarowych podejrzanych samolotów zbliżających się lub próbujących wlecieć w chronioną przestrzeń powietrzną NATO.
Włoskie F-35 zostały wystrzelone w celu zbadania nieznanych samolotów lecących w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim bez FPL (planu lotu) i bez kontaktu z ATC (kontrolą ruchu lotniczego). Nieznanym samolotem były odrzutowce Su-30SM Flanker rosyjskiego lotnictwa morskiego.
Początkowo Włoskie Siły Powietrzne nie publikowały żadnych zdjęć przechwyconych rosyjskich myśliwców, ale uzyskaliśmy zdjęcie jednego z „zombie” (jak nazywany jest nieznany samolot w żargonie pilotów przechwytujących) dzięki Dowództwu Sił Powietrznych NATO.
Co ciekawe, Su-30 przedstawiony na zdjęciu sprawia wrażenie nieuzbrojonego. Numer botowy 84 niebieski czyni samolot jednym z najnowocześniejszych płatowców Su-30SM2 przydzielonych do 4. Pułku Lotnictwa Szturmowego Marynarki Wojennej Gwardii Lotnictwa Floty Bałtyckiej. W porównaniu do Su-30SM, Su-30SM2 ma ulepszoną awionikę, systemy ECM i sterowanie radarowe, a także może przenosić więcej broni.
Zgodnie ze standardowymi procedurami air polis włoskie F-35 podążały za rosyjskimi Flankerami, pozostając w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, aż do zbliżenia się do rosyjskiej przestrzeni powietrznej (prawdopodobnie w pobliżu obwodu kaliningradzkiego).
„Task Force Air – 32nd Wing” obsługuje samoloty F-35A należące do 32° Stormo (Wing) w Amendola i 6. Skrzydła w Ghedi. Jej celem jest zagwarantowanie integralności i bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej NATO, „w ten sposób przyczyniając się do wzmocnienia pozycji obronnej i odstraszania na wschodniej flance NATO”.
Samoloty F-35 włoskich sił powietrznych nie są nowością w misji policji powietrznej, ponieważ od 2019 r. były kilkakrotnie rozmieszczane w Islandii i Estonii. A ta, która miała miejsce 21 września 2023 r., nie jest pierwszym przypadkiem, kiedy włoski F-35 blisko atak. spotkanie z rosyjskim Su-30SM. Po raz pierwszy oba typy samolotów doszło do bliskiego spotkania w 2021 r. Chociaż przechwycenie przebiegło spokojnie, wykorzystano zdjęcia dwóch lecących razem samolotów. rok później przez jakieś całkowicie wymyślone doniesienia zmieniające narrację, stwierdzające, że przechwytywania dokonał rosyjski samolot nad włoskim, a pilot F-35 został zaskoczony przez Su-30: fałszywa wiadomość zawierało to nawet cytaty z pilota (chociaż żadnemu pilotowi ItAF Lightning II nie pozwolono rozmawiać z mediami…).
Włoskie F-35 wykonują usługę QRA na Islandii w tej samej konfiguracji, która jest wykorzystywana do obsługi krajowej SSSA (Servizio Sorveglianza Spazio Aereo – Airspace Surveillance Service) w systemie rotacyjnym, gdzie SCL (Standard Conventional Load) obejmuje dwa pociski AIM – 120C5 AMRAAM ( zaawansowanych rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu) w wewnętrznej komorze uzbrojenia. Włoskie samoloty latają w tej „lżejszej” konfiguracji w porównaniu do norweskich, gdyż nie posiadają rakiety powietrze-powietrze krótkiego zasięgu, ale to się wkrótce zmieni, ponieważ AAM-9X Sidewinder (Air-to-Air) rakiety) zostały zamówione.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”