Connect with us

Gospodarka

Niedobór siły roboczej w Wielkiej Brytanii wysunął się na pierwszy plan, gdy Covid zaczyna się rozpadać

Published

on

Na obrzeżach szkockiego miasta Kirkcaldy na ukończeniu jest wiele nowych domów. Na ogrodzeniu wiszą dwa duże banery z numerem telefonu komórkowego: „Mason wymagany”.

Zamiast danych o cenach lub dostępności, najbardziej widocznym znakiem dla przejeżdżających kierowców jest jedno z największych wyzwań w Wielkiej Brytanii po Brexicie.

Firmy w kluczowych obszarach gospodarki po prostu nie mogą znaleźć wystarczającej liczby ludzi. W ostatnich tygodniach skupiono się na setkach tysięcy osób poproszonych o izolację z powodu narażenia na Covid-19, a liczba ta osiągnęła ostatnio prawie 690 000.

Gdy chmura pandemiczna zaczyna się podnosić, a gospodarka uwalnia się, rzeczywiste skutki niedoboru stają się wyraźniejsze.

Liczba pracowników budowlanych z Unii Europejskiej w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się o połowę w ciągu ostatnich czterech lat. Wykonawcy, którzy zwolnili pracowników na początku pandemii, walczą o ich przywrócenie.

Inne grupy branżowe twierdzą, że członkowie krzyczą między innymi na przetwórców żywności, pracowników łańcucha dostaw i budowniczych ogrzewania. Według Stowarzyszenia Transportu Drogowego liczba miejsc pracy kierowców ciężarówek osiągnęła 100 000.

To wywoła pytania o mantrę rządu, by „lepiej odbudować” ambitne projekty infrastrukturalne i ich „zieloną rewolucję przemysłową”. Jak ujął to Noble Francis, dyrektor ekonomiczny Stowarzyszenia Produktów Budowlanych: „Skąd mają pochodzić pracownicy?”

Istnieje również perspektywa, że ​​więcej pracodawców będzie musiało podnieść płace, aby przyciągnąć talenty, co jest kolejnym katalizatorem inflacji, który już teraz niepokoi banki centralne i rynki finansowe. Według Federalnego Stowarzyszenia ds. Rekrutacji i Zatrudnienia pensje początkowe wzrosły najbardziej od siedmiu lat.

Anegdotycznie stawki dzienne dla rzemieślników wzrosły już o 15%, a firmy jako zachętę wprowadzają również bardziej elastyczne godziny pracy. Sieć supermarketów Tesco oferuje kierowcom ciężarówek premię za rejestrację w wysokości 1400 dolarów.

W OS Doors, północnoirlandzkiej firmie, która produkuje drzwi do kuchni, sypialni i łazienek w całej Wielkiej Brytanii, inflacja płac wynosi do 10% dla wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy mogą obsługiwać każdą maszynę w fabryce. Dyrektor generalny John Toomey mówi, że jego główną troską jest utrzymanie kohorty 350 pracowników, z których 80% pochodzi ze wschodnich krajów Unii Europejskiej, głównie z Polski, Łotwy i Litwy.

READ  Presja inflacyjna w Polsce nadal rośnie

„Obecnie rzeczywistość jest taka, że ​​jeśli chcemy obsadzić wakat i nie oferować najwyższej klasy wynagrodzenia, nie znajdziesz ludzi” – powiedział Toomey.

Powiedział, że brytyjski system punktów po Brexicie w przypadku zatrudniania obywateli spoza Wielkiej Brytanii oznaczał, że musiał odprawić dwóch Węgrów za niespełnienie kryteriów. „Rurociąg jest całkowicie suchy”.

Kraje na całym kontynencie mają braki w sile roboczej, szczególnie w sektorze hotelarskim, ale Wielka Brytania jest jedyną, która opuściła unijny rynek umiejętności bez granic, aby ograniczyć imigrację. Liczby różnią się w zależności od liczby pracowników pozostawionych podczas pandemii. Styczniowy raport Centrum Doskonałości w Statystyce Gospodarczej określa spadek populacji poza Wielką Brytanią o 1,3 miliona, chociaż nie wszyscy z nich pochodzą z UE.

Zmiana na rynku pracy została zakamuflowana przez pandemię, która odciągnęła firmy od odpowiedniego przygotowania, jak twierdzi David Jones, dyrektor ds. underwritingu w QBE.

„To zasadniczo maskowało skutki Brexitu” – powiedział. „Kiedy gospodarka ponownie się otworzy, wiele firm będzie zszokowanych, jeśli ich łańcuchy dostaw nie pójdą w ich ślady”.

Rząd Wielkiej Brytanii pomaga w obsadzeniu wakatów poprzez programy szkoleniowe, aby pomóc osobom poszukującym pracy w zdobyciu potrzebnych im umiejętności, powiedział rzecznik Departamentu Pracy i Emerytur. W zeszłym miesiącu złagodzono przepisy dotyczące niektórych kluczowych pracowników w obszarach takich jak energia, opieka zdrowotna, opieka medyczna i produkcja żywności, aby złagodzić krótkoterminową presję ze strony pracowników, którzy zostali „pingowani” przez krajową aplikację i poproszeni o samoizolację.

Ale na rządowej stronie internetowej brakuje zawodów, od naukowców i inżynierów po twórców stron internetowych, architektów i spawaczy, a nie stolarzy, murarzy, kierowców ciężarówek czy przetwórców mięsa. Zawody znajdujące się na liście kwalifikują się do otrzymania wizy dla pracowników wykwalifikowanych.

Nick Allen, dyrektor generalny Brytyjskiego Stowarzyszenia Przetwórców Mięsa, powiedział, że jeden z 4000 pracowników ma 642 wakaty, w tym 164 na stanowiska specjalistyczne. Firma, której nie chciał nazwać, aby nie przestraszyć klientów, musiała ciąć linie produkcyjne.

READ  Na Ukrainie zaczynają się żniwa wojenne, ale silosy są już wypełnione pozostałościami

„Wiemy, że nadal będziemy mieć problem, gdy problemy z Covidem się skończą” – powiedział.

Unsworth, spedytor, który przewozi marki gospodarstwa domowego w całym kraju, bije na alarm dla świątecznych dostaw z powodu braku kierowców. Ostrzega klientów, że dopłaty mogą zwiększyć koszty transportu o 20%, powiedział Charles Hogg, dyrektor handlowy firmy.

„Brexit daje nam możliwość opracowania polityki imigracyjnej, aby brakujące umiejętności mogły dostać się do Wielkiej Brytanii” – powiedział. „Jutro nie znajdziemy nagle 100 000 kierowców. Musimy go zmniejszyć, aby wykwalifikowane inne narodowości mogły wypełnić lukę”.

Departament Transportu powiedział, że nie planuje wprowadzenia wiz krótkoterminowych dla kierowców ciężarówek, ale złagodził zasady, aby umożliwić dłuższe godziny pracy i sfinansować praktyki.

„Pracodawcy powinni inwestować w naszą lokalną siłę roboczą zamiast polegać na pracownikach z zagranicy” – powiedział departament w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną.

Dylemat dla Wielkiej Brytanii polega na tym, jak poradzić sobie z ostrym wyzwaniem pandemii dla starzejącej się siły roboczej z chronicznymi skutkami Brexitu. Ekonomiści Deutsche Bank ostrzegają, że słabsze ożywienie na rynku pracy może spowolnić powrót Wielkiej Brytanii do poziomów sprzed pandemii. Sanjay Raja, ekonomista w banku, powiedział, że gospodarka potrzebuje „aktywnej polityki rządu” w zakresie imigracji i inwestycji, aby przezwyciężyć bliznowe skutki Brexitu i Covidu.

Bez względu na koronawirusa Wielka Brytania zawsze będzie musiała zmierzyć się z tymi trudnościami – powiedział Dan Hanson, główny ekonomista w Bloomberg Economics. „Covid był krótkim, ostrym szokiem, ale Brexit jest powolnym oparzeniem” – powiedział. Powiedział, że połączenie to „uniemożliwi” gospodarce powrót na ścieżkę sprzed pandemii.

Dla wielu pracodawców jest to przedsmak utraty „elastyczności i dynamizmu”, który pojawił się wraz ze swobodnym przepływem w UE, powiedział Jonathan Portes, profesor ekonomii i porządku publicznego w King’s College London. Nawet jeśli kraj otworzy gospodarkę w tym miesiącu, a przepisy dotyczące samoizolacji zostaną złagodzone dla większej liczby osób, pracownicy mogą nie wrócić.

READ  Spójrzmy prawdzie w oczy, nasze plany gospodarcze dla Wielkiej Brytanii powinny być znacznie bardziej zbliżone do polskich

„Wiele osób odeszło z powodu Covida” – powiedział Portes. „Ale wielu z nich może nie wrócić z powodu Brexitu”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *