Gospodarka
Meksyk wzmacnia więzi gospodarcze i współpracę z Czechami i Polską | Sekretariat Relaciones Exteriores | Gobierno
- Jennifer Feller, Dyrektor Generalna na Europę, odbyła podróż do dwóch strategicznie ważnych krajów Unii Europejskiej, wzięła udział w międzynarodowej konferencji poświęconej sprawom regionalnym oraz współprowadziła konsultacje mające na celu wzmocnienie dialogu politycznego i określenie nowych obszarów współpracy.
Podczas wizyty w Pradze (Czechy) i Warszawie (Polska) w dniach 13–16 maja dyrektor generalna na Europę Jennifer Feller Enriquez odbyła dwustronne spotkania z urzędnikami z obu krajów i ponownie podkreśliła znaczenie wzmocnienia dialogu politycznego i licznych możliwości gospodarczych.
W Pradze ambasador spotkał się z wiceministrem spraw zagranicznych Jiřím Kozą, aby przeanalizować najpilniejsze kwestie w stosunkach Meksyku i Czech. Obaj urzędnicy podkreślili znaczenie dalszych postępów w modernizacji globalnego porozumienia między Meksykiem a UE, podkreślając możliwości stosunków naukowych i edukacyjnych oraz utworzenie bezpośredniego lotu z Pragi do Puerto Vallarta.
Spotkała się także z Matyášem Pelantem, głównym doradcą Departamentu UE i Handlu Zagranicznego Ministerstwa Przemysłu i Handlu, aby omówić możliwości w zakresie handlu i inwestycji oraz śledzić działania związane z kwietniową wizytą wiceministra przemysłu i handlu zagranicznego Edvarda Kožušníka w Meksyku .
Dyrektor generalny Feller i inni wyżsi urzędnicy z Ameryki Łacińskiej wzięli udział w panelu poświęconym sprawom regionalnym zatytułowanym „Republika Czeska i Ameryka Ibero-Ameryka – Razem stawić czoła wyzwaniom zglobalizowanego świata”, zorganizowanym przez czeskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach konferencji ibero-amerykańskiej Tydzień Amerykański 2024.
Odniosła się do niektórych wyzwań dzisiejszego świata, takich jak globalna polaryzacja, erozja systemu opartego na zasadach, konflikty zbrojne i możliwości wynikające z pokrywania się z UE w kwestiach związanych z mobilnością ludzi.
Meksyk jest największym partnerem handlowym Republiki Czeskiej w Ameryce Łacińskiej, natomiast Republika Czeska jest 10. największym partnerem handlowym Meksyku w UE. W stanach Meksyk, Jalisco, Coahuila, Guanajuato i Quintana Roo działają czeskie firmy z branży wydobywczej, motoryzacyjnej, transportowej i budownictwa tymczasowego.
W Warszawie Dyrektor Generalny Feller spotkał się z Podsekretarzem Stanu Jakubem Wiśniewskim w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP i ponownie podkreślił zainteresowanie Meksyku promowaniem dwustronnego dialogu politycznego w celu osiągnięcia strategicznych stosunków między obydwoma krajami. Urzędnicy omówili także migrację w każdym kraju.
Ambasador Feller i Dyrektor Ameryk polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Dorota Barys współprzewodniczyli 14. Spotkaniu Konsultacji Politycznych Meksyk-Polska.
Obaj urzędnicy omówili bieżący stan stosunków i program dwustronny. Wspomnieli także o szerokim potencjale współpracy gospodarczej, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym i lotniczym, zauważając, że Meksyk jest najważniejszym partnerem handlowym Polski w Ameryce Łacińskiej. Jeśli chodzi o współpracę w dziedzinie edukacji i kultury, podkreślili znaczenie podpisanego w ubiegłym roku piątego programu wykonawczego na lata 2023-2026 i potwierdzili swój konsensus w organizacjach międzynarodowych.
Podczas pobytu w Polsce Ambasador Feller wygłosił wykład na temat priorytetów polityki zagranicznej Meksyku i koordynacji grupy MIKTA dla młodych polskich dyplomatów i urzędników Akademii Dyplomatycznej MSZ. Spotkała się także z analitykami i badaczami Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (PISM), aby omówić stosunki UE-Meksyk i rolę Meksyku w G20, a także kwestie międzynarodowe.
Polska jest 19. największym partnerem handlowym Meksyku na świecie i szóstym co do wielkości w UE. Od czasu przystąpienia Polski do UE dwustronna wymiana handlowa wzrosła z 93,1 mln dolarów w 2003 r. do 4,236 mld dolarów w 2023 r. W 2023 roku Meksyk był najważniejszym kierunkiem polskiego eksportu w Ameryce Łacińskiej i drugim co do wielkości w Ameryce (po USA). Polski rynek liczący 40 milionów mieszkańców oferuje duży potencjał wzrostu.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”