Connect with us

Zabawa

Komentarz: Jak „Matrix Resurrections” wyewoluował ze starej ludowej opowieści?

Published

on

Aby odświeżyć pamięć, filmy „Matrix” rozgrywają się w sztucznej rzeczywistości, w której fajne rzeczy, takie jak strzelaniny w zwolnionym tempie „Bullet Time” i grawitacja kung fu, przeczą grawitacji. Ale tak naprawdę nie o to chodzi w filmach – „Matrixie”, a następnie „Matrixie Reaktywacja” i „Matrix Rewolucje” z 2003 roku. Opowieść o maszynach sztucznej inteligencji przyszłości, które stają się samoświadome, zwracają się przeciwko swoim panom i ujarzmiają ludzkość, oraz o walce ludzkości o odzyskanie dominacji.

„Matrix” czerpał wiele wpływów, w tym cyberpunk, neo-noir, anime, wuxia, wschodnie i egzystencjalne filozofie, komiksy, gry komputerowe, wczesną kulturę hakerską, „Alicję w Krainie Czarów” i wiele innych. Wachowscy, rodzeństwo autora, który go napisał i wyreżyserował, powiedział że byli „zdeterminowani, aby wprowadzić do filmu jak najwięcej pomysłów”.

Jednak jednym ze źródeł, które praktycznie przeminęło – co zaskakujące, biorąc pod uwagę jej przodków – jest folklor. W szczególności legenda o Golemie z Pragi.

Jak większość opowieści ludowych, istnieje wiele wersji, ale najbardziej znana to prawdziwy rabin Judah Loew ben Bezalel z XVI wieku. „Maharal”, znany w swoich czasach ze swojej erudycji i mądrości. Jego liczne pisma filozoficzne i prawne wywarły trwały wpływ na myśl żydowską.
Praga, obecnie stolica Czech, była wtedy w cyganeria, część Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Według legendy prascy Żydzi, którzy byli już uwięzieni w getcie, mieli zostać wygnani lub zabici na rozkaz cesarza Rudolfa II.

Aby bronić swojego ludu, rabin Löw użył gliny z brzegów Wełtawy, aby wyrzeźbić ludzką postać i ożywić ją mistycyzmem kabalistycznym, aby stworzyć golema. Niezniszczalna i nieludzko silna istota, zwykle przedstawiana jako masywna, niezdarna postać, stała się obrońcą Żydów i walczyła z ich prześladowcami.

Wtedy sprawy idą na manowce. Golem stał się destrukcyjny, albo wzniósł się ponad swojego stwórcę, zabijając innych, rozrastał się w niekontrolowany sposób, albo po prostu zamierzał zbezcześcić szabat, a rabin został zmuszony do jego zniszczenia.

Słowo „golem” pochodzi w Psalmie 139: 16, co w języku hebrajskim oznacza bezkształtną, niedoskonałą substancję. Jest to nawiązanie do stworzenia Adama w Księdze Rodzaju 2:7, gdzie „Bóg ukształtował człowieka z prochu ziemi i tchnął tchnienie życia w jego nozdrza; a człowiek stał się żywą istotą ”- golemem.
West Side Story Spielberga pokazuje nam wartość wielojęzyczności
Ożywione stworzenia wykonane z gliny są szeroko rozpowszechnione w folklorze żydowskim i pochodzą z 500 rne pisemny a nawet wcześniej w tradycji ustnej, ale historia Golema z Pragi jest zdecydowanie najbardziej znana i najbardziej wpływowa w kulturze światowej.
Sama bajka prawdopodobnie pochodzi z Niemiec lub Polski. Najstarszą pisemną wzmianką jest list niemieckiego astronoma Christopha Arnolda z 1674 r pierwszy opublikowany rekord jest rok 1808, napisany przez Jakoba Grimma, braci Grimm.
Dziesięć lat później, w 1818 roku, Mary Shelley opublikowała swoją przełomową powieść „Frankenstein or The Modern Prometheus”. Biorąc pod uwagę wiele podobieństw do legendy o Golemach, wierzy się (choć też walczyli o siebie) byłem zainspirowany tym.

Przedmowa do książki opisuje, jak została zainspirowana „niektórymi niemieckimi opowieściami o duchach, które wpadły w nasze ręce”. Historia Grimma była najprawdopodobniej jedną z nich, a jako członek pisarzy epoki, Shelley prawdopodobnie i tak by ją przeczytała. (Jak sugeruje podtytuł książki, mit Prometeusza jest również źródłem inspiracji. Ale chociaż golem jest także historią ostrzegawczą, temat pychy przed zagładą nie jest jednym z nich.)

Co się stało z naszymi nowymi Ryczącymi latami dwudziestymi?

Sukces „Frankensteina” przyczynił się do spopularyzowania legendy o golemie, ale też wyparł ją w publicznych wystąpieniach jako źródło tematu. Kiedy „Matrix” wyszedł, kilka artykułów porównało go do „Frankensteina”, ale żaden nie wspomniał o golemie.

Niemniej jednak bajka ludowa pozostała częścią europejskiej kultury, która poszła za duchem czasu. autor niemiecki w latach 1913-1914 Gustav Meyerk przekształciła go w niezwykle udaną powieść serialową o prostym tytule „Golem”. W 1915 roku duet scenarzysto-reżyserski Paul Wegener i Henrik Galeen zaadaptował go do niemego horroru („The Monster of Fate” w USA), który stał się równie popularny. „Golem i tańcząca dziewczyna” poprzedziły w 1917 i 1920 jeszcze bardziej udany „Golem: jak przyszedł na świat” („Golem” w USA).

W 1921 roku, ponad trzy wieki po rabinie Löwie, praski rodak Karel Čapek nadał włóczce własny charakter i przekształcił ją w pierwszy utwór science fiction „RUR” („Uniwersalne roboty Rossuma”) o sztucznych ludziach, którzy działają jako pracownicy są zatrudniani którzy robią sensację zysku i bunt, które prowadzą do zagłady ludzkości.

Rewolucyjny kawałek ukuł słowo „robot” (po czesku „robotnik”) i jest powszechnie chwalony jako arcydzieło. Do 1923 r. wystawiano go w 30 językach na całym świecie, z 1922 r. na Broadwayu Przedstawiamy młodego aktora o imieniu Spencer Tracy. Čapek był siedmiokrotnie nominowany do literackiej Nagrody Nobla.
Co ty o człowieku z tyłu? "Wiecznościowcy" powinien wiedzieć
Pomimo swojej sławy fakt, że „RUR” jest powtórzeniem historii Golema, pozostaje w dużej mierze nieznany. To pomimo Čapek rozpoznać że jest to „oddanie legendy o golemie w nowoczesnej formie… robot to golem, który stał się ciałem w wyniku masowej produkcji.

„Metropolis” słynnej niemieckiej pisarki Thei von Harbou z 1925 roku opierała się w dużej mierze na „RUR”, co zostało zauważone przez krytyków, a w 1927 roku Harbou i jej mąż, reżyser Fritz Lang. – napisany jako jeden z najważniejszych filmów wszechczasów, wpłynął na wszystko, od „Gwiezdnych wojen” po teledysk Madonny „Express Yourself” i był pierwszym filmem, który został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

READ  Tablice mediawskie "Sobibór - Ucieczka od historii", "Kino Godard" docus - Różnorodność

Inny słynny film, „Frankenstein” Universal Studios z 1931 roku, z Borisem Karloffem w roli głównej, był tak tematycznie i estetycznie zainspirowany filmami o golemach, że opiera się na legendzie o golemie, a także na powieści Shelleya. Prawie sto lat później nadal inspiruje liczne wariacje i pochodne – jednym z nich jest „Doc Frankenstein”, seria komiksów Wachowskich z 2004 roku. Jego kultowy potwór, golem, a nie inteligentne, długowłose, perłowe stworzenie Shelley, można rozpoznać na całym świecie.

Dziś wątek nienaturalnego stworzenia, czy to stworzonego przez altruizm, czy egoizm, autonomizującego się i wznoszącego się ponad swoich ludzkich twórców, można znaleźć w niezliczonych przełomowych pracach, m.in. „Ja, Robot”, „Westworld”, „2001: Odyseja kosmiczna”. ,”,„Blade Runner”,„Terminator”i oczywiście„Matrix”.

Bohater filmów Matrix, Neo, sam jest czymś w rodzaju golema, nieukształtowanego człowieka, którego budzi prawda w realnym świecie – w najpopularniejszej wersji bajki o golemie, stworzenie ożywa, gdy hebrajskie słowo jest używany „Emet”, co oznacza prawdę, jest wypisane na jego czole.

Ostatni film, „Matrix Rewolucje”, zakończył się tym, że Neo faktycznie ratował maszyny przed nieuczciwym programem agenta Smitha – golema golema – i pośredniczył w pokoju między stworzeniem a twórcą. Szczegóły fabuły „Zmartwychwstania” znajdują się w pobliżu kamizelki, ale jest pewne, że w taki czy inny sposób golem zostanie wskrzeszony.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *