Connect with us

Nauka

InSight NASA wchodzi w tryb awaryjny podczas regionalnej burzy piaskowej na Marsie

Published

on

Statek kosmiczny NASA InSight jest stabilny i wysyła dane dotyczące zdrowia z Marsa na Ziemię po przejściu w tryb awaryjny w piątek, 7 stycznia, po dużej regionalnej burzy piaskowej, która zredukowała światło słoneczne docierające do paneli słonecznych. W trybie awaryjnym statek kosmiczny zawiesza wszystkie funkcje poza podstawowymi.

Zespół misji ponownie nawiązał kontakt z InSight 10 stycznia, stwierdzając, że jego moc była stabilna i, chociaż niska, prawdopodobnie nie wyczerpuje baterii sondy. Uważa się, że wyczerpane baterie spowodowały upadek łazika NASA Opportunity podczas epickiej serii burz piaskowych, które okryły Czerwoną Planetę w 2018 roku.

Jeszcze przed tą niedawną burzą piaskową kurz gromadził się na panelach słonecznych InSight, zmniejszając zasilanie statku kosmicznego. Używając łyżki na ramieniu robota lądownika, zespół InSight stworzył innowacyjny sposób: zmniejszyć kurz na panelu, i zyskał kilka zastrzyków energii w 2021 r., ale te działania stają się coraz trudniejsze, ponieważ dostępna energia maleje.

Burze piaskowe mogą wpływać na panele słoneczne na dwa sposoby: Pył ogranicza filtrowanie światła słonecznego przez atmosferę, a także może gromadzić się na panelach. Czy ta burza pozostawi dodatkową warstwę kurzu na panelach słonecznych, pozostaje do ustalenia.

Obecna burza piaskowa została po raz pierwszy wykryta przez kamerę Mars Color Imager (MARCI) na pokładzie Mars Reconnaissance Orbiter, który tworzy codzienne kolorowe mapy całej planety. Mapy te pozwalają naukowcom monitorować burze piaskowe i mogą służyć jako system wczesnego ostrzegania dla statków kosmicznych na powierzchni Marsa. Zespół InSight otrzymał dane wskazujące, że regionalna burza słabnie.

Wiry i podmuchy burz pyłowych pomogły z czasem oczyścić panele słoneczne, tak jak w misjach łazika Spirit i Opportunity Mars. Chociaż czujniki pogodowe InSight wykryły wiele wirów, żaden nie oczyścił kurzu.

READ  Duża rakieta Delta IV Heavy spróbuje dziś wieczorem przeprowadzić tajną misję

Inżynierowie InSight mają nadzieję, że w ciągu najbliższego tygodnia będą mogli wyprowadzić lądownik z trybu awaryjnego. Pozwoli to na większą elastyczność w działaniu lądownika, ponieważ komunikacja, która wymaga stosunkowo dużej ilości energii, jest ograniczona w trybie awaryjnym w celu oszczędzania energii akumulatora.

Wnikliwość wylądował na Marsie 26 listopada 2018 r., aby zbadać wewnętrzną strukturę planety, w tym jej skorupę, płaszcz i jądro. Sonda osiągnęła swoje cele naukowe, zanim rok temu zakończyła się jego główna misja. NASA wtedy rozszerzył misję na okres do dwóch lat, do grudnia 2022 r., na podstawie rekomendacji niezależnego panelu przeglądowego złożonego z ekspertów przeszkolonych w zakresie nauki, operacji i zarządzania misją.

Więcej o misji

JPL zarządza InSight dla Dyrekcji Misji Naukowych NASA. InSight jest częścią programu Discovery NASA, zarządzanego przez Centrum Lotów Kosmicznych Marshalla w Huntsville w stanie Alabama. Firma Lockheed Martin Space w Denver zbudowała statek kosmiczny InSight, w tym jego etap rejsu i lądowania, oraz wspiera operacje statku kosmicznego podczas misji.

Misję InSight wspiera kilku partnerów europejskich, w tym francuskie Centre National d’Études Spatiales (CNES) i niemieckie Centrum Aeronautyczne (DLR). CNES dostarczyło Eksperyment Sejsmiczny dla Struktury Wnętrz (SZEŚĆ) dla NASA, z głównym badaczem IPGP (Institut de Physique du Globe de Paris). Znaczący wkład w SEIS pochodził z IPGP; Instytut Maxa Plancka ds. Badań Układu Słonecznego (MPS) w Niemczech; Szwajcarski Federalny Instytut Technologiczny (ETH Zurich) w Szwajcarii; Imperial College London i Oxford University w Wielkiej Brytanii; i JPL. DLR dostarczyło pakiet dotyczący przepływu ciepła i właściwości fizycznych (HP3), przy znaczącym wkładzie Centrum Badań Kosmicznych (CBK) Polskiej Akademii Nauk i Astroniki w Polsce. Centro de Astrobiologia de España (CAB) dostarczyło czujniki temperatury i wiatru.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *