Connect with us

Gospodarka

Firma stojąca za planowanym polskim megalotniskiem podpisuje umowę o wartości 1,5 miliarda euro na prace projektowe

Published

on

Firma stojąca za planowanym polskim megalotniskiem podpisuje umowę o wartości 1,5 miliarda euro na prace projektowe

Firma, która odpowiada za budowę Węzła Transportowego Solidarności (CPK), flagowego rządowego projektu utworzenia nowego „mega-lotniska” oraz połączeń drogowych i kolejowych, podpisała umowę na prace planistyczne na łączną kwotę 7 mld zł (1, 5). mld euro) podpisano ).

Firmy wyłonione w przetargu, który według CPK jest „obecnie największą umową ramową w Europie na tego typu prace”, to 11 konsorcjów skupiających łącznie 27 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.

Prace realizowane w ramach umowy ramowej obejmują przygotowanie dokumentów decyzji środowiskowych, planów zagospodarowania przestrzennego, projektów i opracowań do decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania gruntów, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę i projektów wykonawczych oraz dokumentów dotyczących wyboru wykonawców.

Nowa umowa jest jedną z kilku umów ramowych, nad którymi CPK już pracuje. W ciągu ostatnich kilku dni została podpisana umowa z wykonawcami na prace przygotowawcze na terenie planowanego węzła, który będzie zlokalizowany pomiędzy miastami Warszawą i Łodzią.

W poniedziałek firma poinformowała, że ​​wybrała i podpisała umowy ramowe z 20 wykonawcami w przetargu na inwestycje kolejowe. Szacunkowa wartość zamówienia to 2,5 mld zł.

Źródło: zestaw prasowy CPK

W ramach projektu spółka planuje wybudować lotnisko oraz blisko 2000 km linii kolei dużych prędkości łączących 10 kierunków z CPK i Warszawą. Celem jest dotarcie do CPK z większości miast w Polsce w mniej niż 2,5 godziny.

Oczekuje się, że lotnisko zostanie zbudowane do 2027 r. i będzie obsługiwać około 40 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie operacyjnej do 2035 r. i osiągnie 65 mln do 2060 r., według szacunków Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) na zlecenie CPK.

READ  Wariant delta tworzy lukę na rynkach wschodzących, gdy osiągają lepsze wyniki

Eksperci wyrazili jednak wątpliwości co do wykonalności otwarcia w 2027 r., podobnie zaniepokojenie wyraził polski Państwowy Inspektor, który w opublikowanym w styczniu br. raporcie stwierdził, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że budowa nie zostanie ukończona do ta randka.

Niektórzy kwestionowali również korzyści biznesowe związane z budową dużego nowego lotniska przesiadkowego, szczególnie w świecie po pandemii. Jednak rząd argumentuje, że projekt nadal ma sens ekonomiczny i będzie pełnił funkcję hubu dla ładunków lotniczych oprócz pasażerów.

Planowane megalotnisko nadal ma sens pomimo nowych niższych prognoz pasażerskich, mówi polski rząd

Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *