Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Dlaczego Polsce tak długo buduje się pływający terminal gazowy – DW – 06.04.2023

Published

on

Dlaczego Polsce tak długo buduje się pływający terminal gazowy – DW – 06.04.2023

Niemcy uruchomiły swój pierwszy pływający terminal skroplonego gazu ziemnego w porcie Wilhelmshaven na Morzu Północnym pod koniec 2022 roku. Tempo budowy było rekordowe: 200 dni. Drugi terminal LNG dzierżawiony przez państwo w porcie Brunsbüttel pod Hamburgiem, który rozpoczął działalność na początku tego roku, również powstał w niecały rok.

Z kolei Gaz-System, odpowiedzialny za budowę podobnej infrastruktury w Polsce, podaje, że uruchomienie polskiej pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji (FSRU) planowane jest na lata 2027/2028. FSRU to zasadniczo zbiornikowce LNG wyposażone w urządzenia do regazowania paliwa, aby można je było zabrać na ląd.

Polski ekspert ds. energii Piotr Przybyło uważa, że ​​w porównaniu z Niemcami Polska sprawia, że ​​terminal jest tani. „Niemcy mają znacznie większą elastyczność podatkową”, powiedział DW, dodając, że koszt wynajmu pływających terminali wzrósł o 50 procent od czasu rozpoczęcia działalności dwóch niemieckich terminali. „Oznacza to, że w dłuższej perspektywie Polska straci jeszcze więcej” – dodał.

Inni są trochę bardziej hojni.

– Powiedziałabym raczej, że Niemcy robią to drogo – mówi Anna Mikulska, ekspertka rynku energii z Rice University w Houston w Teksasie.

„Polska jest dobrze przygotowana na najbliższe lata, biorąc pod uwagę istniejący terminal LNG, jego rozbudowę, rozwój Bałtycki gwizdek a także długoterminowe kontrakty z dostawcami spoza Rosji” – powiedziała DW.

„Powodem opóźnienia jest kwestia istniejącej infrastruktury, zarówno w portach, jak iw infrastrukturze startowej, która w dużym stopniu istniała w Niemczech, ale nie w Polsce. Na pewno w Niemczech trzeba było zbudować jakąś infrastrukturę, ale wtedy to już nie było zielone pole – powiedziała Mikulska.

Niemcy przecinają pierwszy terminal LNG

Ta przeglądarka nie obsługuje elementu wideo.

Jednym z przykładów jest nadbałtycki port Lubmin w Niemczech. Lubmin, w którym znajduje się prywatnie wyczarterowany pływający terminal LNG, ma ogromne możliwości odbioru rurociągów Podmorski gazociąg Nord Stream z Rosji do Niemiec Kraj.

READ  Mokra Agnieszka Włodarczyk kusi dużym biustem na wakacje z nowym chłopakiem (FOTO)

W Polsce trzeba zbudować znacznie więcej infrastruktury niż w Niemczech – powiedziała Mikulska. Dodała, że ​​podmorska infrastruktura przesyłowa i miejsce do cumowania jednostki FSRU, a także lądowe gazociągi o łącznej długości około 250 kilometrów (155 mil) powinny zostać zbudowane od podstaw.

Rzeczniczka Gaz Systemu Iwona Dominiak wskazała na kolejny hamulec budowlany. – Zakupiona zostanie również instalacja magazynowo-regazyfikacyjna, jako ostatnia faza inwestycji – powiedziała.

Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej oraz uzyskiwanie niezbędnych decyzji i pozwoleń zarówno dla części lądowej, jak i morskiej. W listopadzie ubiegłego roku Gaz-System zlecił duńskiej firmie Ramboll zaprojektowanie nabrzeża FSRU oraz podmorskiego odcinka gazociągu, który ma zostać ułożony na dnie morskim Zatoki Gdańskiej.

Bałtycki port Lubmin w Niemczech ma ogromne możliwości wydobycia rurociągów, ponieważ lądują tam rurociągi Nord StreamZdjęcie: Michael Sohn/AP

Alternatywy dla rosyjskiego gazu

Analitycy podejrzewają również, że Polska znalazła od tego czasu alternatywy dla wielu gazu pozyskiwanego z RosjiThe Presja czasu, aby zlikwidować luki w rosyjskich dostawach jest mniej wyraźny w Warszawie niż w Berlinie.

W Świnoujściu nad Bałtykiem Polska ma już terminal LNG o rocznej przepustowości 6 mld metrów sześciennych. Terminal może pokryć około jednej trzeciej zapotrzebowania kraju na gaz. Kraj zbudował także Baltic Pipe, aby dostarczać gaz z Norwegii.

„Biorąc pod uwagę politykę stopniowego odchodzenia od gazu ziemnego na rzecz innych rozwiązań, w tym biogazu i BioLNG, zakres, w jakim potrzebujemy więcej terminali LNG był i jest analizowany w Polsce” – powiedział Robert Zajdler, prawnik branży energetycznej w Warszawie, powiedział DW.

Powiedział, że czasami w Polsce planowano jeszcze dwa FSRU.

„Teraz okazuje się, że nie jest to konieczne. Tym bardziej, że zacieśniła się też współpraca z Litwą na LNG i jest tam terminal FSRU.

„Jak rozumiem, Niemcy od lat opierają się na gazie z Rosji, nie budując samodzielnie znaczącej alternatywy, więc szybka zmiana podejścia w czasach kryzysu, niezależnie od kosztów stworzenia takiej alternatywy, jest odpowiedzią na obecną sytuację” potrzeba” – powiedział Zajdler.

READ  Warszawa: W miesiącu smoleńskim nie utrzymano dystansu
FSRU (Floating Storage Regasification Units) to kluczowa infrastruktura umożliwiająca transport gazu ziemnego drogą morskąZdjęcie: ANP/IMAGO

Wzrost wolumenu gazu z importu

Gaz-System obsługuje już terminal LNG w Świnoujściu, którego import w 2022 roku wzrósł o 57%. Od zeszłego roku Świnoujście ma moc regazyfikacyjną na poziomie 6,2 mld m sześc. rocznie, która jest rozbudowywana do 8,3 mld m sześc. rocznie.

Baltic Pipe, nowy gazociąg o przepustowości 10 miliardów metrów sześciennych rocznie, który ma dostarczać gaz ziemny z Norwegii do Polski przez Danię przez Morze Bałtyckie, jest już otwarty, a krajowe wydobycie gazu może osiągnąć w tym roku 5,5 miliarda metrów sześciennych. Polska zabezpieczyła również import LNG przez litewski terminal LNG w Kłajpedzie.

W 2022 roku LNG stał się głównym źródłem gazu w Polsce, pokrywając jedną trzecią krajowego zapotrzebowania – powiedział Daniel Obajtek, prezes Orlenu, głównego państwowego koncernu energetycznego.

Udział LNG w polskim imporcie gazu wzrósł w ubiegłym roku do 43 proc. z 24 proc. w 2021 r., podczas gdy udział rosyjskiego gazu rurociągowego spadł do 20 proc. z 61 proc.

Stany Zjednoczone odpowiadały za ponad połowę całkowitego importu LNG PKN Orlen, czyli 3,4 mld metrów sześciennych, w ubiegłym roku, powiedział polski importer. W 2023 roku USA pozostaną głównym dostawcą LNG do Polski dzięki dwóm długoterminowym kontraktom z Cheniere Energy i Venture Global.

Edytowany przez: Ashutosh Pandey

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *