Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polska wyprzedza USA drugimi co do wielkości zdolnościami produkcyjnymi akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Published

on

Polska wyprzedza USA drugimi co do wielkości zdolnościami produkcyjnymi akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Po serii inwestycji w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, moce produkcyjne Polski wzrosły do ​​73 GWh w 2022 r., wyprzedzając Stany Zjednoczone i zajmując drugie miejsce na świecie po Chinach.

Polska dysponuje obecnie 6% całkowitych światowych mocy produkcyjnych, w porównaniu do 14% wszystkich krajów europejskich razem wziętych, stwierdza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w raporcie opublikowanym w tym tygodniu na podstawie danych BloombergNEF. Są jednak daleko w tyle za Chinami, które mają 77% światowych mocy produkcyjnych.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

PSPA ostrzega jednak, że w warunkach ostrej konkurencji w branży do 2027 r. Polska spadnie na szóste miejsce w światowej produkcji, ponieważ inne kraje inwestują w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają pojazdy elektryczne.

Jednak ostatnie lata pokazały, że wzrost sektora w Polsce jest solidny. Wartość eksportu w sektorze baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 mld zł w 2017 roku do 38,6 mld zł w 2022 roku.

Według danych GUS stanowił on 2,4% całego polskiego eksportu.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Wzrost ten został osiągnięty dzięki dużym inwestycjom firm zagranicznych, które zdecydowały się otworzyć w Polsce fabryki skupiające się na bateriach czy elektromobilności.

W Polsce znajduje się obecnie największa w Europie fabryka akumulatorów samochodowych otwarta przez LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem oraz największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii otwarta przez szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt w Gdańsku.

Inne wiodące firmy z branży akumulatorowej inwestujące w Polsce to koreański SK Nexilis i niemiecki Mercedes-Benz. Polska jest także największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych.

Oprócz zakładów produkcyjnych firmy zaczęły otwierać w Polsce centra technologiczne zajmujące się rozwojem mobilności elektrycznej, a szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił w zeszłym miesiącu otwarcie nowego centrum technologicznego w Krakowie.

Zdaniem PSPA dla dalszego wzmocnienia potencjału sektora bateryjnego w Polsce i regionie potrzebne są działania w trzech obszarach: zwiększenie krajowych mocy produkcyjnych na niezbędne surowce do produkcji ogniw i komponentów baterii; rozwój wykwalifikowanej kadry; oraz zwiększenie innowacyjności w łańcuchu dostaw.

Raport pokazuje jednak, że wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości litu jest obecnie dużym wyzwaniem.

Podczas gdy Europa posiada znaczne zasoby litu, „wiele komercyjnych operacji wydobywczych wciąż jest w przygotowaniu, w tym w Czechach, Serbii i Rumunii” – powiedział Aleksander Rajch z PSPA, jeden ze współautorów raportu, cytowany przez Polską Agencję Prasową ( BREI).

Jednak zdaniem Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG) ​​„nie ma perspektyw na znalezienie” złóż litu w Polsce.

„Aby przyspieszyć uruchamianie nowych mocy wydobywczych i przetwórczych surowców sektora baterii w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych” – powiedział Rajch.

„Ważne jest również zachęcanie do rozwoju technologii ponownego wykorzystania i recyklingu baterii w celu stworzenia zamkniętej pętli produkcji, eksploatacji i utylizacji” – dodał.

Źródło głównego obrazu: Pakiet prasowy LG Energy Solutions

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *