Connect with us

Świat

Czy zbliża się „mini wojna handlowa”? UE odrzuca brytyjskie próby rewizji umowy Brexit

Published

on

LONDYN, ANGLIA – 09 czerwca: Minister Gabinetu Lord Frost (R) przewodniczy pierwszej sesji Rady Partnerstwa, a następnie ósmej sesji Wspólnego Komitetu ds. Umowy o Wystąpieniu ze swoim kolegą z UE Marosem Sefcoviciem (L), Richardem Szostakiem, Dyrektorem Doradca, Service for the EU-UK Agreement (2ndL) i Paymaster General, Penny Mordaunt (2ndR), 9 czerwca 2021 r. w Londynie, Anglia.

Eddie Mulholland – WPA Pool / Getty Images

Unia Europejska odmówiła wezwanie rządu Wielkiej Brytanii do rewizji Protokołu z Irlandii Północnej, kluczowa zasada porozumienia, na mocy którego Wielka Brytania powinna opuścić UE w 2020 roku.

Brytyjski minister ds. Brexitu David Frost i minister spraw zagranicznych Irlandii Północnej Brandon Lewis przedstawili w środę „dokument porządkowy” wzywający przywódców europejskich do renegocjacji protokołu, ponieważ okazał się on niepraktyczny w praktyce.

„Jesteśmy gotowi do dalszego poszukiwania kreatywnych rozwiązań w ramach Protokołu w interesie wszystkich społeczności w Irlandii Północnej” – powiedziała Komisja Europejska w oświadczeniu pod koniec środy. „Nie zgodzimy się jednak na renegocjację protokołu”.

Umowa została wynegocjowana i podpisana przez rząd Wielkiej Brytanii w 2019 r. i ratyfikowana przez parlament Wielkiej Brytanii, ale obecnie rząd stara się nie wypełniać swoich zobowiązań ze względu na wyzwania związane z jej wdrożeniem.

Protokół zasadniczo pomaga zapobiegać kontrolom celnym i skutecznej granicy lądowej między Irlandią Północną, która jest częścią Zjednoczonego Królestwa, a Republiką Irlandii, która pozostaje w UE.

BELFAST, IRLANDIA PÓŁNOCNA – 7 kwietnia: Nacjonaliści i lojaliści buntują się przeciwko sobie na przejściu granicznym Ściany Pokoju, która oddziela dwie społeczności, 7 kwietnia 2021 r. w Belfaście w Irlandii Północnej.

Charles McQuillan / Getty Images

Doprowadziło to jednak do kontroli w portach ruchu towarowego między Wielką Brytanią a Irlandią Północną, co niepokoi przedsiębiorstwa i Zaczęto krytykować skuteczne stworzenie granicy na Morzu Irlandzkim. Która ma podsyciło historyczne napięcia na tle religijnym w Irlandii Północnej.

READ  Kanadyjski poseł przeprasza po obejrzeniu aktu przed kamerą podczas wirtualnego spotkania

Sekretarz stanu ds. gospodarki, energii i strategii przemysłowej Kwasi Kwarteng powiedział w czwartek Sky News, że „nikt nie może zagwarantować skutków protokołu z Irlandii Północnej, dopóki nie opuścimy UE”.

Kwarteng twierdził również, że umowa nie została „utrwalona”, mimo że została włączona do prawa międzynarodowego.

Zmiany w łańcuchu dostaw

Christopher Granville, dyrektor zarządzający ds. EMEA i badań nad polityką globalną w TS Lombard, powiedział w czwartek CNBC, że proces uruchamiania Irlandii Północnej już się rozpoczął, z trzymiesięcznym okresem karencji rozciągającym się na wrześniowe artykuły spożywcze i inne przewożone produkty między Wielką Brytanią a Irlandią Północną.

Rząd Wielkiej Brytanii stwierdził w swoim zamówieniu, że uważa obecną sytuację za spełniającą kryteria powołania się na art. 16 Protokołu, który pozwala na jego zawieszenie w przypadku „poważnych trudności gospodarczych”. Wyraził jednak niechęć do uruchomienia tej klauzuli. UE, powiedział Granville, zajmie stanowisko, że żadna ze stron nie może zgłaszać „poważnych trudności”, dopóki nie zostaną wdrożone pełne warunki umowy.

Ciężarówka przechodzi kontrolę bezpieczeństwa w porcie Larne w Co Antrim w Irlandii Północnej 6 grudnia 2020 r.

WIARA PAWŁA | AFP | Obrazy Getty

„Te stanowiska sugerują następujący rodzaj negocjacji: UE odrzuca brytyjską propozycję podejścia polegającego na uczciwości w dostawach towarów z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej; Jednak UE zaproponuje przyspieszone kontrole regulacyjne dostaw żywności przybywających do Irlandii Północnej z Wielkiej Brytanii, z dodatkową ulgą dla zaufanych detalistów ”- wyjaśnił Granville. .

„W zakresie, w jakim takie negocjacje prowadzą do porozumień, obie strony mogą wygrać: Wielka Brytania powie, że renegocjowała protokół, UE powie, że znalazła najlepszy sposób na wdrożenie protokołu”.

Zwrócił jednak uwagę, że takie umowy będą trudne do zdobycia i że pojawią się „klifhangery” jako okresy karencji zbliżające się do daty ich wygaśnięcia i strony „Zwykłe groźby” z rezygnacją i postępowaniem sądowym.

READ  Były tymczasowy prezydent Boliwii stoi w obliczu nakazu aresztowania za terroryzm i podżeganie do nienawiści Boliwii

Podczas gdy te spory trafiły na nagłówki gazet, Granville powiedział, że kluczową rzeczywistością, która rozwija się pod powierzchnią, będzie głęboka zmiana w łańcuchach dostaw.

„Zasadniczo przesuną się one ze wschodu na zachód (tj. GB-NI) na północ-południe (tj. ROI-NI), przy czym ROI w tym kontekście oznacza zarówno Irlandię per se, jak i jako kanał wysyłki ze wszystkich innych krajów UE)” wyjaśnił.

LONDYN – Minister ds. Brexitu Lord Frost wygłasza oświadczenie do członków Izby Lordów w Londynie w sprawie podejścia rządu do Protokołu z Irlandii Północnej.

House of Lords / PA Images za pośrednictwem Getty Images

„Ta korekta z czasem (w tym przed Bożym Narodzeniem) oznacza, że ​​supermarkety NI nie będą miały pustych półek, na podstawie których brytyjscy politycy mogliby powoływać się na kryterium „poważnych trudności gospodarczych” z art. 16.”

Brytyjskie firmy, takie jak Marks & Spencer, w obliczu opóźnień w dostarczaniu świeżych produktów z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej, musiałyby albo rozszerzyć swoje łańcuchy dostaw w Republice Irlandii, zasugerował Granville, albo zrezygnować z udziału w rynku północnoirlandzkim do jednego Rzeczpospolita czy UE w szerszym znaczeniu.

„Mini wojna handlowa”

James Smith, ekonomista ING ds. rynków rozwiniętych, powiedział, że istnieją dwa możliwe sposoby, w jakie ponowny impas może wpłynąć na brytyjską gospodarkę.

„Pozytywnym – choć pozornie nieprawdopodobnym – rezultatem jest to, że rząd Wielkiej Brytanii w końcu zbliża się do unijnych standardów żywnościowych i usuwa bariery nie tylko w handlu GB-NI, ale także w eksporcie do UE” – powiedział w czwartek w rozmowie z CNBC.

„Ale ponieważ zaufanie między obiema stronami jest wyraźnie niskie, pytaniem krótkoterminowym jest większe pytanie, czy Bruksela podejmie dalsze kroki prawne, które ostatecznie zaowocują cłami – i negatywnymi w jakiejś formie mini wojny handlowej”.

Chociaż w rzeczywistości sprawy mogą nie zajść tak daleko, Smith powiedział, że taki scenariusz ponownie zakłóci eksport Wielkiej Brytanii, który częściowo odzyskał równowagę po ostrym spadku po formalnym oddzieleniu Wielkiej Brytanii od bloku w styczniu.

READ  Według naukowca protesty przeciwko zamachowi stanu w Birmie różnią się od poprzednich demonstracji

BELFAST, Irlandia Północna: Lojalista trzyma tabliczkę z napisem „Stormont czy Protokół?” podczas protestu przeciwko protokołowi z Irlandii Północnej przy wejściu do portu w Belfaście.

Artur Widak / NurPhoto przez Getty Images

„Jednak na większym poziomie makro wpływ Covid-19 prawdopodobnie nadal zdominuje perspektywy na nadchodzące miesiące, a wpływ Brexitu prawdopodobnie będzie miał mniej zauważalny wpływ na PKB w krótkim okresie” – dodał Smith.

Granville z TS Lombard zasugerował, że największa brytyjska opozycyjna Partia Pracy może naciskać na „łatwe i natychmiastowe rozwiązanie” dostosowania do unijnych standardów żywnościowych, czego konserwatywny rząd premiera Borisa Johnsona jest niechętny, tak jak robi to „suwerenność” w centrum swoją platformę wyborczą.

Oczekuje, że proirlandzka partia republikańska Sinn Fein stanie się największą pojedynczą partią w zdecentralizowanym zgromadzeniu północnoirlandzkim, jeśli proces oczyszczania będzie kontynuowany do wyborów w Irlandii Północnej w maju przyszłego roku, a obecne sondaże pozostaną zgodne.

„Wciąż nie mam jasnego pojęcia, jak może to zmienić dynamikę polityczną w sporze protokolarnym, ale z pewnością tak będzie” – powiedział Granville.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *