Connect with us

Świat

Chiny cenzurują artykuł byłego premiera przed rocznicą powstania partii komunistycznej

Published

on

Były premier Chin Wen Jiabao wyjeżdża na piątą sesję plenarną Narodowego Kongresu Ludowego (NPC) 15 marca 2013 r. W Wielkiej Sali Ludowej w Pekinie. REUTERS / Jason Lee

Chińskie firmy internetowe uniemożliwiły użytkownikom udostępnienie długiego artykułu byłego premiera Wen Jiabao na cześć jego zmarłej matki, w którym ocenzurowały starszego członka rządzącej Partii Komunistycznej, prawdopodobnie dlatego, że mówił nieprawidłowo.

Artykuł Wen w stylu nekrologu o jego niedawno zmarłej matce ukazał się w piątek w małym tygodniku Macau Herald i został opublikowany na koncie publicznym w chińskiej aplikacji do czatowania WeChat w sobotę, ale szybko został ograniczony.

Szczery hołd przedstawia walkę matki Wen w czasach wstrząsów w Chinach, w tym drugą wojnę chińsko-japońską i polityczne oczyszczenie rewolucji kulturalnej.

„Moim zdaniem Chiny powinny być krajem pełnym uczciwości i sprawiedliwości, zawsze z szacunkiem dla woli narodu, ludzkości i natury ludzkiej” – napisano w artykule Wen, który nie dotyczył bezpośrednio obecnego środowiska politycznego w Chinach.

Rządząca w Chinach Partia Komunistyczna (KPCh) starała się zacieśnić kontrolę nad sposobem, w jaki internauci omawiają historię w wysoce kontrolowanym internecie w kraju w okresie poprzedzającym lipcowe setne rocznice powstania partii.

Za prezydenta Xi Jinpinga przestrzeń do nieporozumień w Chinach zmniejszyła się, a cenzura się rozszerzyła.

Wu Qiang, niezależny analityk polityczny w Pekinie, powiedział, że artykuł jest „alternatywnym głosem w partii”, który jest niezgodny z ostatnimi wysiłkami na rzecz stłumienia sprzeciwu.

„Siła tego artykułu Wen polega na tym, że kwestionuje to i to jest główny powód, dla którego zabroniono mu udostępniania” – powiedział, zwracając uwagę na wrażliwość partii co do jej rocznicy.

W zeszłym tygodniu oddział chińskiego regulatora cybernetycznego utworzył infolinię dla internautów, aby zgłaszać „nielegalne” komentarze, które „wypaczały” historyczne osiągnięcia partii i atakowały przywództwo kraju. Kontynuuj czytanie

Kiedy użytkownicy próbowali udostępnić artykuł Wen, opublikowano informację, że treść jest niezgodna z warunkami usługi WeChat i nie może być rozpowszechniana. Jest to powszechny środek cenzury w Chinach, który jest o krok poniżej całkowitego usunięcia artykułów.

READ  Konflikt między Izraelem a Palestyńczykami nadal nasila się

Na Weibo, chińskim serwisie społecznościowym podobnym do Twittera, artykuł był ledwo wspominany, a komentarze i funkcje udostępniania były wyłączone. Linki do artykułów o hołdzie Wen zamieszczonych w Weibo we wtorek rano zwracały wiadomości „404” wskazujące, że zostały one usunięte.

Operatorzy WeChat i Weibo, a także chiński regulator internetowy nie odpowiedzieli od razu na prośby o komentarze.

Byli chińscy szefowie państw i rządów oraz wybitni politycy rzadko utrzymują osoby publiczne lub wymieniają się szczegółowymi informacjami biograficznymi na emeryturze. Oczekuje się, że z wdziękiem wymkną się z centrum uwagi.

Odkąd doszedł do władzy w 2012 roku, polityka podpisu Xi została zapisana w konstytucji partii i zniesiono limity kadencji, co czyni go prawie tym samym, co komunistyczny chiński założyciel Mao Zedong w panteonie jego przywódców.

Wen, który był premierem za byłego chińskiego przywódcy Hu Jintao, był czołową postacią stojącą za polityką gospodarczą kraju w pierwszej dekadzie XXI wieku i zrezygnował z urzędu w 2013 r., Kiedy został zastąpiony przez obecnego premiera Li Keqianga.

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *