Connect with us

Gospodarka

Firma stojąca za planowanym polskim megalotniskiem podpisuje umowę o wartości 1,5 miliarda euro na prace projektowe

Published

on

Firma stojąca za planowanym polskim megalotniskiem podpisuje umowę o wartości 1,5 miliarda euro na prace projektowe

Firma, która odpowiada za budowę Węzła Transportowego Solidarności (CPK), flagowego rządowego projektu utworzenia nowego „mega-lotniska” oraz połączeń drogowych i kolejowych, podpisała umowę na prace planistyczne na łączną kwotę 7 mld zł (1, 5). mld euro) podpisano ).

Firmy wyłonione w przetargu, który według CPK jest „obecnie największą umową ramową w Europie na tego typu prace”, to 11 konsorcjów skupiających łącznie 27 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.

Prace realizowane w ramach umowy ramowej obejmują przygotowanie dokumentów decyzji środowiskowych, planów zagospodarowania przestrzennego, projektów i opracowań do decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania gruntów, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę i projektów wykonawczych oraz dokumentów dotyczących wyboru wykonawców.

Nowa umowa jest jedną z kilku umów ramowych, nad którymi CPK już pracuje. W ciągu ostatnich kilku dni została podpisana umowa z wykonawcami na prace przygotowawcze na terenie planowanego węzła, który będzie zlokalizowany pomiędzy miastami Warszawą i Łodzią.

W poniedziałek firma poinformowała, że ​​wybrała i podpisała umowy ramowe z 20 wykonawcami w przetargu na inwestycje kolejowe. Szacunkowa wartość zamówienia to 2,5 mld zł.

Źródło: zestaw prasowy CPK

W ramach projektu spółka planuje wybudować lotnisko oraz blisko 2000 km linii kolei dużych prędkości łączących 10 kierunków z CPK i Warszawą. Celem jest dotarcie do CPK z większości miast w Polsce w mniej niż 2,5 godziny.

Oczekuje się, że lotnisko zostanie zbudowane do 2027 r. i będzie obsługiwać około 40 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie operacyjnej do 2035 r. i osiągnie 65 mln do 2060 r., według szacunków Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) na zlecenie CPK.

READ  EXCLUSIVE Polska będzie zaopatrywać niemiecką rafinerię Schwedt tylko w przypadku wycofania się Rosniefti jako udziałowca

Eksperci wyrazili jednak wątpliwości co do wykonalności otwarcia w 2027 r., podobnie zaniepokojenie wyraził polski Państwowy Inspektor, który w opublikowanym w styczniu br. raporcie stwierdził, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że budowa nie zostanie ukończona do ta randka.

Niektórzy kwestionowali również korzyści biznesowe związane z budową dużego nowego lotniska przesiadkowego, szczególnie w świecie po pandemii. Jednak rząd argumentuje, że projekt nadal ma sens ekonomiczny i będzie pełnił funkcję hubu dla ładunków lotniczych oprócz pasażerów.

Planowane megalotnisko nadal ma sens pomimo nowych niższych prognoz pasażerskich, mówi polski rząd

Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *