Connect with us

Świat

Te wybory wymusiły zmianę pokoleniową w niemieckiej polityce | Anke Hassel

Published

on

S.dzień wybór w Niemczech zakończyła się zdumiewająca kampania wyborcza, która była bezprecedensowa w powojennej historii kraju. Partia CDU Angeli Merkel przeżyła miażdżącą porażkę i nie tylko przegrała ćwiartka ich udział w głosowaniu w niektórych ważnych okręgach wyborczych – w tym samej Merkel – ale także w trzech wschodnich landach niemieckich na trzecim miejscu za socjaldemokratami i prawicową populistyczną AfD.

Od 2015 roku chadecja nie jest już dominującą siłą w niemieckiej polityce, prawie niezwyciężoną i jedyną pozostałą dominującą partią lub Partia Ludowado partii w nieładzie, z wielkimi wewnętrznymi walkami o władzę, wyczerpanych ideami politycznymi i wstrząśniętymi skandalami korupcyjnymi, z politykami CDU, którzy odnieśli osobiste korzyści z pandemii kontrowersyjne oferty masek.

Socjaldemokraci, którzy sześć miesięcy temu zostali w dużej mierze skreśleni jako poważni kandydaci do wyborów, dokonali niezwykłego powrotu, zajęli pierwsze miejsce w referendum i otrzymali znaczne poparcie we wschodnich krajach związkowych. Twój kandydat, doświadczony minister finansów Olaf Scholz, przedstawiła się jako prawdziwa spadkobierczyni politycznego stylu Merkel, który łączy racjonalne myślenie i osobistą pokorę.

Obie partie straciły status dominujących sił politycznych; żadna z partii nie zdobyła więcej niż 26% głosów, a każda potrzebowała jeszcze dwóch partii do utworzenia rządu. Zieloni i liberalni Wolni Demokraci (FDP) są królami i mogą opowiedzieć się po stronie konserwatystów lub socjaldemokratów. To nie są naturalni sojusznicy, bo argumentami sprzedażowymi FDP są liberalizm rynkowy i oszczędności, a Zieloni są bliżej socjaldemokratów w polityce finansowej i społecznej i proponują silne państwo do radzenia sobie z kryzysem klimatycznym.

Jednak obie strony zgadzają się w innych punktach. Obaj chcą promować innowacyjność i cyfryzację, ale także prawa człowieka i migrację. Pomimo swojej polityki fiskalnej FDP jest bardzo przyjazna dla UE i wspiera dalsze kroki w kierunku ściślejszej unii. Jeśli chodzi o zmiany klimatu, FDP opowiada się za bardziej rynkowymi instrumentami, których Zieloni nie odrzucają. Obaj są zgodni, że najlepszym wkładem Niemiec w rozwiązanie kryzysu klimatycznego jest zdobycie pozycji lidera technologii przyjaznych dla klimatu, zapewnianego przez odnoszące sukcesy niemieckie firmy średniej wielkości oraz krajowe zaplecze inżynieryjne.

Kandydat Zielonych Annalena Baerbock, wielokrotnie odwiedzali firmy podczas kampanii wyborczej, a przynajmniej część firm docenia ich zrozumienie problemów, z jakimi się borykają, i pomoc w ich rozwiązywaniu. Obie strony wykazują znaczne podobieństwa pod względem zapotrzebowania na polityki promujące rozwiązania technologiczne dla obecnych wyzwań.

Zielono-liberalna siła oznacza także zmianę pokoleniową w niemieckiej polityce. Wśród głosujących po raz pierwszy FDP zajęła pierwsze miejsce z 23% głosów; Drugie miejsce zajęli Zieloni z 22%. Poprzedni Popularne imprezyTymczasem CDU i SPD pozostają daleko w tyle. Ich wsparcie wyborcze zapewniają osoby starsze, które stanowią 30% elektoratu. Obie główne partie starają się uwieść osoby starsze polityką emerytalną, a także obietnicami utrzymania status quo. Jeśli teraz rządzą Zieloni/Liberałowie, jest to wyzwanie dla dominacji osób starszych w polityce poprzednich rządów. SPD już zaczęła rekrutować młodszych posłów; około jedna trzecia nowo wybranych deputowanych ma mniej niż 40 lat. W CDU próbuje się przełamać monopol starszych polityków, takich jak Wolfgang Schäuble, były minister finansów uważany za beznadziejnego w wyborze Armina Lascheta, kandydata o niskiej aprobacie oceny.

Największym wyzwaniem dla zorientowanego na przyszłość, pragmatycznego rządu koalicyjnego jest znalezienie trwałych kompromisów w delikatnych kwestiach. W koalicji trójpartyjnej ważne stanowiska polityczne muszą zostać wypracowane przed objęciem urzędu przez rząd.

Surowa polityka finansowa i zasady równowagi budżetowej ograniczą inwestycje publiczne w innowacje i niezbędną infrastrukturę. Trzy partie muszą wymyślić nowe pomysły na zmobilizowanie inwestycji publicznych, albo poprzez fundusz inwestycyjny, albo poprzez ponowne rozdysponowanie istniejących dotacji na nowe inwestycje.

Rozwiązania rynkowe mające na celu walkę ze zmianą klimatu prawdopodobnie pogłębią nierówności społeczne oraz podniosą mobilność i ceny mieszkań. Niemcy obawiają się niezadowolenia ludności z polityki klimatycznej, jeśli wpłynie to na dochody. Priorytetem politycznym jest znalezienie mechanizmów rekompensujących gospodarstwom domowym o niższych dochodach wyższe koszty polityki klimatycznej.

Wreszcie włączony Europanowy rząd będzie miał istotny wpływ na europejskie ramy fiskalne i perspektywy unijnego funduszu odzyskiwania COVID. Tutaj wpływ partii Zielonych/FDP powinien wzmocnić europejski proces decyzyjny pomimo restrykcyjnej postawy liberałów.

Podczas gdy mniejsze partie zastanawiają się, na kogo głosowałyby jako kanclerz, przesłanie nowego rządu już nabiera kształtu: Angela Merkel przekazuje pałeczkę młodszemu pokoleniu polityków, starszym partiom centrolewicowym i centroprawicowym. Nowy kanclerz będzie pochodził z jednej ze starych partii; polityka będzie jednak kształtowana przez młodzież.

READ  Na Węgry tylko z negatywnym wynikiem testu na koronawirusa
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *