Connect with us

technologia

Rzeźbiarka Katarzyna Kobro celebrowana w Google Doodle – ARTnews.com

Published

on

Katarzyna Kobro, polska artystka, której rzeźby spolaryzowały krytyków w jej rodzinnym kraju w połowie XX wieku, jest najnowszą niedocenianą artystką, która zdobyła Google Doodle. Dziś portret Kobro pojawia się na pierwszej stronie wyszukiwarki z okazji jej urodzin.

Kobro nie jest powszechnie znanym nazwiskiem w Stanach Zjednoczonych, gdzie nigdy nie miała dużej retrospektywy. Częściowo jest to spowodowane tym, że wiele jej prac zostało utraconych lub zniszczonych podczas II wojny światowej; innym jest to, że podobnie jak w przypadku innych artystek, w historii abstrakcji europejskiej rzadko przypisywano jej taką samą wagę, jak innym artystom płci męskiej. Jej reputacja jednak się zmienia i w Museum of Modern Art w Nowym Jorku działa obecnie galeria poświęcona Kobro, w której znajduje się praca wypożyczona z Muzeum Sztuki w Łodzi.

Powiązane artykuły

Powszechnie kojarzona z ruchem konstruktywistycznym w Polsce Kobro wraz z mężem Władysławem Strzemińskim należała do wielu grup awangardowych. Jej biografia jest pełna luk, choć wiadomo, że zetknęła się z Kazimierzem Malewiczem, a być może również spotkała Aleksandra Rodczenkę. Kobro i Strzemiński opowiadali się za funkcjonalizmem, wierząc, że sprowadzając abstrakcję do jej najbardziej podstawowych form, ruchy takie jak kubizm i konstruktywizm pomogą artystom urzeczywistnić utopijne społeczeństwo.

„Epoka budowania – tworzona przez właściwe wykorzystanie zdolności produkcyjnych współczesnego przemysłu, przez sztukę i psychotechnologię, wszystko zaprzęgnięte do zaspokojenia potrzeb ludzkości zgodnie z planem – będzie oczywistym uzasadnieniem funkcjonalizmu” – napisał kiedyś Kobro. . Nie była osamotniona w takim odczuciu, ponieważ wielu artystów z Europy Wschodniej, w tym Rodchenko, przedstawiało podobny zestaw polityki.

Zachowane prace Kobro są eleganckie, minimalistyczne i uderzające. Niektóre wiszą jak telefony komórkowe i mają plamy koloru w postaci niebieskich lub żółtych prostokątnych form; inne wyglądają bardziej jak skręty metalu. Za życia Kobro niektórzy krytycy znieważali te prace, a niektórzy nawet nazywali jej sztukę „bezcelową”.

READ  W polskiej placówce Ukraińcy szkolą się w lataniu dronami do akcji ratowniczych i ataku na Rosjan

Na jej reputację wpłynęło również jej dziedzictwo, które w tamtym czasie było kontrowersyjne. Urodzona w Moskwie w 1898 roku z ojca Niemca i matki Rosjanki, Kobro większość swojej kariery spędziła w Polsce. W czasie II wojny światowej umieściła swoje nazwisko na rosyjskiej liście, która skupiała obywateli, którzy po rosyjskiej inwazji na Polskę wyrzekli się polskiej tożsamości. Po wojnie odzyskała swoją polską tożsamość. Została za to skazana w jednym punkcie na sześć miesięcy więzienia tylko po to, by ledwie uniknąć konieczności odbycia kary po apelacji. W 1950 zdiagnozowano u niej raka; zmarła w następnym roku.

Kobro jest najnowszym niedocenianym artystą, który zdobył Google Doodle, podążając za podobnymi ilustracjami dla Pacita Abad i We:wa. W oświadczeniu Google nazwał Kobro „intelektem, który ukształtował świat sztuki”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *