Connect with us

Zabawa

[Review] Świadomość mrugnięcia okiem sprawia, że ​​„Czerwony śnieg” to zachwycająca świąteczna komedia grozy

Published

on

„To nie zwykły kierowca dzierży lejce, gdyż służy on surowemu panu imieniem Śmierć. Dla niego jedna noc to aż 100 lat na ziemi. Dniem i nocą musi zajmować się sprawami swego pana”.

Wiktor Sjöström Film niemy z 1921 roku, Powóz widmowy, może wystąpić przez kilka Sylwestrów. Mimo to istnieje w tym samym pokoju, co inne Dickensowskie opowieści świąteczne, takie jak Piosenka świąteczna lub To wspaniałe życie. Opowiada o nikczemnym mężczyźnie, który jest gotowy do zostania najnowszym woźnicą Śmierci, zmuszonym przyjrzeć się sobie i swojemu życiu.

Oprócz scenariusza i reżyserii, Sjöström gra główną rolę Davida Holma, niesympatycznego alkoholika, który wykorzystuje swoją żonę i wydaje się zbyt chętny, by przekazać swoją gruźlicę innym. Nie może nawet zawracać sobie głowy odpowiadaniem na prośbę umierającej kobiety, by porozmawiać z nim na łożu śmierci. Wywiązuje się bójka i David uderza w głowę w sylwestra, po czym zabiera go powóz Śmierci.

Używa go nieżyjący już kumpel George (Bramki Svennberg), który kiedyś opowiedział Davidowi historię o tym, że woźnica jest zawsze ostatnią osobą, która umiera w sylwestra i że musi służyć przez następny rok, aby zebrać dusze zmarłych. Nie brzmi to źle, dopóki nie zostanie ujawnione, że praca ciągnie się i czuje się jak stulecie dla sługi śmierci. Podczas gdy powóz zabiera zwłoki zewsząd, z lądu i wody, George działa również jako konfrontacyjny przewodnik po życiu Davida, opowiedziany w czterech długich i nieliniowych retrospekcjach.

Sjöström zaadaptował powieść z 1912 roku Niech twoja dusza składa świadectwo! (Kierowca) autora laureata Nagrody Nobla Selma Lagerlöf. Jego film ukazał się w Nowy Rok 1921, choć w Stanach Zjednoczonych pojawił się dopiero rok później Wybicie północy. Adaptacja, która była tak bliska powieści, prawdopodobnie sprawiła, że ​​widzom zaznajomionym z materiałem łatwiej było poskładać chronologię retrospekcji Davida.

READ  Jak fake newsy na Facebooku pomogły podsycić kryzys graniczny w Europie

Rażąca alegoria drugiej szansy jest jeszcze potężniejsza dzięki efektom specjalnym filmu. Nakładka i podwójna ekspozycja nadały widmowemu samochodowi i jego upiornym urokom ochronnym przezroczystość. To sprawia, że ​​obrazy duszy Davida wyłaniające się z jego ciała są tak przerażające. To przełom w zakresie efektów wizualnych, który doskonale sprawdza się nawet sto lat później.

Powóz widmowy nie jest horrorem w tradycyjnym sensie; jest bardziej zainteresowana wykorzystaniem nadprzyrodzonych interwencji, aby bezpośrednio przestraszyć Davida, niż przestraszyć swoich odbiorców. Ale gotyckie obrazy i widmowa jakość powozu Śmierci są bliższe horrorowi. Historia Davida ma również znacznie ostrzejszy charakter niż niektórzy jego rówieśnicy z wakacji. Ebenezer Scrooge i George Bailey podążają podobnymi ścieżkami do zbawienia, ale David Holm prawie zamordował swoją żonę siekierą w napadzie pijaństwa. Uchodzi bez szwanku, ale siostra Edytuj (Astrid Holm) nie ma tyle szczęścia; zachorowała na gruźlicę od Davida.

Przesłanie jest takie samo; Nigdy nie jest za późno na skorygowanie kursu i zadośćuczynienie za przeszłe grzechy, a nie ma lepszego czasu na rozpoczęcie wakacji. W końcu Nowy Rok jest zwiastunem nowego początku. Sjöström nie jest zainteresowany przedstawianiem Davida w heroicznym lub przystojnym świetle, a jeszcze odważniejszą decyzją jest to, że filmowiec również odgrywa jego główną rolę. Daje głębię tematyczną i emocjonalną poprzez odważną kompozycję i artyzm oraz nieustraszone spojrzenie Powóz widmowy wpływowe arcydzieło wakacyjne.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *