Connect with us

Zabawa

Reakcje artystów na Holokaust: Morris Kestelman

Published

on

The St. Louis Jewish Light współpracuje z Imperialne Muzeum Wojnyaby dać Ci szansę obejrzenia specjalnej wystawy zatytułowanej: Artists Responses to the Holocaust

Znajdujące się tutaj dzieła sztuki analizują szereg reakcji na Holokaust – od głęboko osobistych reakcji ocalałych po bardziej dokumentalne podejście oficjalnych artystów sztuk walki, którzy uwieczniają widoki Bergen-Belsen po wyzwoleniu w kwietniu 1945 roku.

Niektórzy artyści tworzyli swoje prace w obozach i gettach, inni wykorzystywali sztukę do wyrażania doświadczenia powyzwoleńczego.

Niektórzy z ocalałych mieszkających w Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej zwrócili się do sztuki jako ujścia swojej traumy.

WYŚWIETLACZ

Wielu z nich miało trudności z opowiadaniem o swoich przeżyciach, a przez dziesięciolecia bezpośrednio po wojnie nie zawsze byli zachęcani do mówienia o tym. Jej prace uchwyciły trwałą spuściznę straty, rozpaczy i wykluczenia.

Morris Kestelman (1905-1998) dorastał w rodzinie żydowskich imigrantów w East End w Londynie. W 1922 otrzymał stypendium w Centralnej Szkole Sztuki i ostatecznie studiował w Royal College of Art.

Oprócz malowania obrazów abstrakcyjnych Kestelman zajmował się projektowaniem teatralnym i kostiumowym. Kiedy na początku lat 40. do Wielkiej Brytanii dotarły wieści o mordzie Żydów, Kestelman był jednym z pierwszych artystów, którzy zareagowali i zaakceptowali jego tytuł Lama Sabachthani od początku Psalmu 22: „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”.

Emocjonalne zamieszanie wisi ciężko w obrazie. Grupa Żydów rozpaczliwie pragnących zostać zapomnianym lub opuszczonym przez Boga. Stoisz między płonącymi budynkami a stosami nie pochowanych trupów, otoczony zniszczeniem i stratą.

Kobiety są na tym obrazie bezpośrednio na pierwszym planie i dominują w obrazie. Niektórzy desperacko wznoszą ramiona i proszą Boga o pomoc, podczas gdy inni wyglądają, jakby zrezygnowali z desperacji.

READ  Nowy aparthotel w tętniącym życiem centrum Warszawy

Ta praca jest rzadką i niemal natychmiastową brytyjską artystyczną odpowiedzią na wieści o zbrodniach, jakie miały miejsce na Żydach w okupowanej Polsce. Trudne pytanie dla badaczy Holokaustu brzmi: „Kto wiedział co i kiedy?”. podczas wojny. Czy pytanie w tytule obrazu skierowane jest również do narodów spoza okupowanej Europy?

Zapisz się na poranne światło


Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *