Connect with us

Gospodarka

Porty naddunajskie na Ukrainie w centrum rosyjskich ataków – Vindobona.org

Published

on

Porty naddunajskie na Ukrainie w centrum rosyjskich ataków – Vindobona.org

Te miasta portowe mają znaczenie nie tylko regionalne, ale pełnią także funkcję węzłów handlowych i komunikacyjnych. Niedawne ataki na te porty nie tylko pochłonęły życie ludzkie, ale także wzbudziły poważne obawy dotyczące środowiska.

ICPDR, organizacja zaangażowana w ochronę i bezpieczeństwo dorzecza Dunaju, nalega, aby wszystkie zainteresowane strony nadały priorytet ochronie środowiska w tych trudnych czasach i przestrzegały umów międzynarodowych mających na celu ochronę zasobów naturalnych Dunaju.

Strategiczne znaczenie Dunaju

Ukrainie jak dotąd udało się w dużej mierze zrównoważyć rosyjską blokadę Morza Czarnego poprzez zwiększenie wykorzystania swoich portów na Dunaju. Nie jest jednak pewne, jak długo takie obliczenia będą obowiązywać. W centrum tego konfliktu znajduje się Dunaj, obecnie jeden z głównych szlaków transportowych ukraińskiego eksportu zbóż.

Po wycofaniu się Rosji z umowy zbożowej i zablokowaniu przejścia przez Morze Czarne, znaczenie ukraińskich portów naddunajskich zyskało na znaczeniu. W szczególności port Reni, który leży po drugiej stronie Dunaju od rumuńskiego brzegu, został już dotknięty atakami rosyjskich dronów, które zniszczyły silosy zbożowe. To przenosi walki w bezpośrednie sąsiedztwo członka NATO.

Jak podaje Vindobona.org, porty naddunajskie będą wykorzystywane także do transportu ukraińskiego zboża do Chorwacji, skąd będzie ono transportowane do portów chorwackich i innych portów bałkańskich. Notoryczne wpływy rosyjskie na Bałkanach mogą stać się dla Moskwy większym celem sabotowania szlaków transportowych przez Bałkany.

Eksperci |jak donosi niemiecki Tagesschau, zwracają uwagę na wpływ tych ataków na giełdy rolne, gdzie znacznie wzrosły ceny kontraktów terminowych na zboże. Eskalacja ta stwarza nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa regionalnego, ale ma także globalne implikacje gospodarcze.

Obecnie przez porty naddunajskie eksportuje się około dwóch milionów ton. Pozostała część transportem kolejowym i samochodowym. Ale Ukraina chce zwiększać swój eksport o milion ton miesięcznie. „Dziś możemy już eksportować około 3,5 mln ton miesięcznie, a w najbliższej przyszłości ulepszenia do 4,5 mln ton” – powiedział szef Ukraińskiej Unii Zbożowej Mykoła Horbaczow. O sprawie poinformował niemiecki „Tagesschau”.

W wyniku rosyjskich ataków w portach nad Dunajem natychmiast zapełniły się frachtowce. Nawet gdyby kolejka rozproszyła się stosunkowo szybko, katastrofą dla Ukrainy byłoby zwiększenie przez Rosjan ataków na Izmail, Reni i Ust-Dunajsk. jak podaje DerStandard. Katastrofa, na której z pewnością skorzystaliby niektórzy rolnicy u sąsiadów Ukrainy z UE.

Ukraiński eksport zbóż od dawna sprawia kłopoty w Rumunii i Polsce. Przedstawiciele tamtejszego lobby rolniczego argumentują, że ukraińskie zboże zalewa ich rynki i obniża ceny. Ta skarga słychać nie tylko w Bukareszcie i Warszawie, ale najwyraźniej także na Kremlu.

Ponadto konfrontacja w regionie Dunaju uwydatnia dalekosiężne konsekwencje konfliktów geopolitycznych, które wykraczają poza skutki polityczne i ludzkie i mają wpływ na środowisko i gospodarkę. Chociaż ICPDR kładzie nacisk na kwestie środowiskowe, istnieje nadzieja, że ​​międzynarodowa dyplomacja i współpraca mogą przyczynić się do deeskalacji w celu znalezienia trwałego rozwiązania tych złożonych wyzwań.

O IKSD

W dorzeczu Dunaju, najbardziej umiędzynarodowionego dorzecza świata, Międzynarodowa Komisja Ochrony Dunaju zapewnia zrównoważone i sprawiedliwe wykorzystanie wody.

W ramach Konwencji o ochronie Dunaju (DRPC) ICPDR opiekuje się 15 umawiającymi się stronami (Niemcy, Czechy, Austria, Słowacja, Węgry, Słowenia, Chorwacja, Serbia, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Rumunia, Mołdawia, Ukraina) . i Unii Europejskiej.

UNIS

ICSD

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *