Connect with us

Świat

Pekin oskarża Stany Zjednoczone o zagrożenie pokoju i stabilności po przepłynięciu okrętu wojennego przez sporną rafę na Morzu Południowochińskim

Published

on

Pekin oskarża Stany Zjednoczone o zagrożenie pokoju i stabilności po przepłynięciu okrętu wojennego przez sporną rafę na Morzu Południowochińskim

„To wyraźnie pokazuje, że Stany Zjednoczone stanowią największe zagrożenie dla pokoju i stabilności na Morzu Południowochińskim”.

USS Gabrielle Gifford, przybrzeżny okręt bojowy klasy Independence, przeprowadził wspólne operacje z filipińską marynarką wojenną na Morzu Południowochińskim na kilka dni przed rejsem na rafę, która znajduje się w centrum niedawnych konfrontacji między statkami chińskimi i filipińskimi.

Oddziały filipińskie stacjonują na mieliźnie od czasu, gdy Filipiny celowo uziemiły tam w 1999 r. okręt wojenny BRP Sierra Madre z czasów II wojny światowej.

Waszyngton poparł filipińskie protesty, w których stwierdzono, że chińskie statki blokują ich misje zaopatrzeniowe lub zbliżają się do nich niebezpiecznie blisko.

02:41

Marcos Jnr twierdzi, że Chiny wykazują zainteresowanie atolami na Morzu Południowochińskim, które znajdują się w pobliżu Filipin

Marcos Jnr twierdzi, że Chiny wykazują zainteresowanie atolami na Morzu Południowochińskim, które znajdują się w pobliżu Filipin

Megan Greene, specjalistka ds. spraw publicznych w Siódmej Flocie Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Yokosuka w Japonii, opisała ruch amerykańskiego statku jako „rutynowe operacje” „zgodne z prawem międzynarodowym”.

„Te operacje pokazują, że jesteśmy zaangażowani w utrzymanie wolnego i otwartego regionu Indo-Pacyfiku, w którym wszystkie narody, duże i małe, są bezpieczne w swojej suwerenności, zdolne do rozwiązywania sporów bez przymusu i mają swobodę przestrzegania prawa międzynarodowego i zasady nawigacji i latania oraz normy” – powiedziała, dodając, że Stany Zjednoczone nie będą zniechęcone do kontynuowania współpracy ze swoimi sojusznikami i partnerami.

A Tak orzekł sąd arbitrażowy w 2016 roku że rozległe roszczenia Chin do wód Morza Południowochińskiego, oznaczone tzw. linią dziewięciu kresek, są sprzeczne z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza, traktatem, którego Pekin jest sygnatariuszem. Chiny odmówiły uznania wyroku.

Części wód bogatych w zasoby, stanowiących kluczowy międzynarodowy szlak żeglugowy, roszczą sobie także Wietnam, Indonezja, Malezja i Brunei.

READ  29 października | Izrael rozszerza wojnę lądową przeciwko Hamasowi, ponieważ obserwatorzy obawiają się ofiar cywilnych w Gazie

Collin Koh, starszy pracownik naukowy w Szkole Studiów Międzynarodowych S Rajaratnam w Singapurze, powiedział, że operacje związane ze swobodą nawigacji Stanów Zjednoczonych nie powinny wydawać się „dziwne” ze względu na zobowiązania Waszyngtonu w zakresie obronności wobec Manili.

Pekin może jednak postrzegać to jako „preludium” do bardziej wyraźnego wsparcia dla Filipin w prowadzeniu zakrojonych na szeroką skalę działań budowlanych w pobliżu Drugiej Ławicy Thomasa, w tym prac mających na celu rekultywację Sierra Madre lub zastąpienie go trwalszą placówką.

„To nie jest tylko potwierdzenie wolności żeglugi czy podważenie uznanych roszczeń Chin” – stwierdził. „Z punktu widzenia Pekinu można to postrzegać jako prekursora prowadzenia przez Filipiny działań na dużą skalę”.

Chiny i Stany Zjednoczone próbują wznowić rozmowy wojskowe na wysokim szczeblu, które zostały wstrzymane z powodu pandemii Covid-19, ale także zeszłorocznej podróży byłej spikerki Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi na Tajwan.

Manila twierdzi, że u wybrzeży Filipin „roi się” ponad 135 chińskich łodzi

Wang Wenbin, rzecznik chińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, powiedział w poniedziałek, że Filipiny nie powinny wygłaszać nieodpowiedzialnych komentarzy na temat zgodnych z prawem i uzasadnionych działań chińskich łodzi, takich jak połowy czy ochrona.

W zeszłym miesiącu Pekin i Waszyngton wymienili oskarżenia po tym, jak chińska armia oświadczyła, że ​​zepchnęła amerykański okręt wojenny na spornym Morzu Południowochińskim.

Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych odpowiedziała, że ​​jest to „rutynowa operacja polegająca na swobodzie nawigacji”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *