Connect with us

Gospodarka

Oszustwa związane z wymianą karty SIM – ostrzega rzecznik ds. Usług finansowych

Published

on

Uważaj na oszustwa związane z wymianą karty SIM – ostrzega Rzecznik Finansowy. Dotyczy to osób, które korzystają z bankowości internetowej na smartfonie.

Rzecznik Finansowy otrzymuje sygnały o kradzieży pieniędzy z kont klientów korzystających z usług bankowości internetowej. W tym celu przestępcy wykorzystują karty SIM, które są zwykle pozyskiwane w sposób nieuczciwy od operatorów sieci komórkowych.

OBEJRZYJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Ludzie wciąż się zbliżają

Zdaniem Biura Rzecznika Finansowego temat oszustw związanych z wymianą kart SIM nie jest nowy. Już w sierpniu 2018 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wystąpił do operatorów telefonii komórkowej oraz Związku Banków Polskich o podjęcie działań w celu zwalczania nadużyć na rynku telekomunikacyjnym i bankowym, które skutkowały kradzieżą pieniędzy z rachunków użytkowników.

Jednak ofiary takich przestępstw nadal zgłaszają się do Biura Rzecznika Finansów.

Jak mogę wymienić kartę SIM?

Aby popełnić kradzież polegającą na wymianie karty SIM, sprawca musi znać numer telefonu użytkownika, dane osobowe i informacje bankowe. W pierwszym kroku przestępcy zgłaszają operatorowi (podającemu się za właściciela numeru), że należy wymienić kartę SIM.

Za pomocą fałszywej karty SIM przestępcy kontaktują się z bankiem, podszywają się pod posiadacza rachunku, a następnie telefonicznie zmieniają hasła dostępu do bankowości internetowej. Istnieje polecenie wykonania przelewów bankowych z rachunku pokrzywdzonego klienta banku na rachunki przestępców, z których te środki są pobierane, np.

W sprawach, którymi obecnie zajmuje się Rzecznik Finansowy, polecenia przelewu były uwierzytelniane przy użyciu kodów uwierzytelniających, które bank zazwyczaj wysyła na numer telefonu komórkowego klienta. Kody trafiają bezpośrednio do przestępców, którzy używają karty SIM. Przestępcy wykorzystują takie fałszywe dane do uwierzytelnienia wydanych instrukcji.

„Trzeba być bardzo ostrożnym”

– Zwracamy uwagę klientów na konieczność reagowania w przypadku podejrzenia nieprawidłowego działania urządzeń służących do autoryzacji i uwierzytelniania transakcji płatniczych. Zwracamy również uwagę dostawców usług płatniczych na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przy wdrażaniu instrukcji zmiany haseł dostępu do kanałów bankowości internetowej klientów – podkreślił Rzecznik Finansowy Mariusz Jerzy Golecki.

READ  Prezydent Polski ogłasza datę wyborów – POLITICO

Eksperci z Financial Ombudsman twierdzą, że w ostatnim czasie dotarli do rosnącej liczby klientów, którzy stracili pieniądze w wyniku nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Tendencję potwierdzają wyniki ankiety przeprowadzonej wśród banków. Wynika z tego, że banki z rzędu rynku otrzymują około 15-18 tys. Raporty o nieautoryzowanych płatnościach co miesiąc.

– Podejmujemy aktywne działania, aby ostrzegać banki o konieczności prowadzenia biznesu usług płatniczych w sposób zapewniający bezpieczeństwo środków klientów. W ostatnim czasie podjęliśmy szereg kroków w celu zidentyfikowania niewłaściwych działań banku dotyczących nieautoryzowanych transakcji. Nasze interwencje obejmowały również podjęcie działań prawnych w imieniu osób poszkodowanych w wyniku nieautoryzowanych transakcji – powiedział Golecki.

„Skontaktuj się z naszym operatorem”

Rzecznik podkreślił, że sami klienci powinni również maksymalnie dbać o ochronę własnych środków. Na początku nie podawaj nikomu swoich haseł do bankowości internetowej. Urządzenia, dla których otrzymujemy kody uwierzytelniające, również muszą być chronione. A jeśli pojawi się jakiekolwiek podejrzenie, bank powinien zostać natychmiast powiadomiony, aby zapobiec nieautoryzowanym transakcjom płatniczym.

Według Biura Rzecznika Finansowego można podejrzewać, że przestępcy próbują nas okraść przy użyciu metody wymiany karty SIM, gdy nasz telefon niespodziewanie traci dostęp do sieci komórkowej.

– Jeśli nie jesteśmy przekonani, że telefon działa poprawnie, wypróbuj inny telefon i skontaktuj się z operatorem naszej sieci. Tam możemy uzyskać informacje o tym, co powoduje utratę dostępu do sieci komórkowej. Jeśli jest to wymiana karty SIM, natychmiast skontaktuj się z bankiem i zablokuj kanał uwierzytelniania telefonicznego / mobilnego – radzi prelegent.

Główne źródło zdjęć: Shutterstock

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *