Connect with us

Świat

Jak mogłoby się odbyć głosowanie w sprawie zjednoczenia Irlandii? | Irlandia Północna

Published

on

Brexit zwrócił uwagę na niebezpieczeństwa wynikające z niepełnego zaplanowania konsekwencji referendów. A co by się stało, gdybyśmy zaczęli myśleć o zjednoczeniu? Irlandia?

Wydaje się, że po żadnej ze stron nie ma szans dla przywódców politycznych Irlandia Północna Kupuj za takie gotowe wyniki, jakich wymagałoby referendum. Partie związkowe aktywnie sprzeciwiają się dyskusji o modelowaniu hipotetycznej zjednoczonej Irlandii. „Dlaczego powinniśmy rozmawiać o związku? To byłoby jak rozmowa o naszym własnym samobójstwie ”- powiedział przywódca związku. Z drugiej strony Sinn Féin nie będzie argumentować za stałym miejscem w Wielkiej Brytanii. Szanse na zgodę obu stron na warunki referendum wydają się zatem niewielkie.

Jednak grupa 12 czołowych naukowców, zebrana przez Wydział Konstytucji na University College London, od dwóch lat zastanawia się nad ważnymi pytaniami, obawiając się, że głosowanie może być prawie przypadkowe.

W pulsowaniu 259-stronicowy raport, Union Referenda in the Isle of IrelandPytają, jak najlepiej zaprojektować i przeprowadzić badanie granic.

Jak mogłoby się odbyć referendum, kiedy mogłoby się odbyć i jakie są duże problemy?

Kto może przeprowadzić badanie graniczne?

Porozumienie wielkopiątkowe z Belfastu z 1998 r. (BGFA) daje Sekretarzowi Irlandii Północnej prawo do zwołania referendum w dowolnym momencie. Jest on jednak prawnie zobowiązany do skontaktowania się z Tobą, jeśli w Irlandii Północnej istnieje większość w stowarzyszeniu.

Sondę należy nazwać „jeśli w jakimkolwiek momencie wydaje mu się to prawdopodobne [sic] że większość wyborców życzyłaby sobie, aby Irlandia Północna nie była już częścią Wielkiej Brytanii i zjednoczonej Irlandii. „

Czy to przestępstwo podlegające karze? Tak, mówi Alan Renwick, zastępca dyrektora UCL Constitution Unit i jeden z głównych autorów raportu grupy roboczej.

„Ta część umowy jest określona w Ustawie o Irlandii Północnej z 1998 r. Dlatego może zostać postawiony przed sądem w Wielkiej Brytanii. To inna kwestia, czy sędziowie chcieliby szczególnie zważyć, to inna kwestia – stwierdza.

READ  Amerykański wywiad mówi, że Ukraińcy stoją za morderstwem Duginy: NYT | Wiadomości o wojnie między Rosją a Ukrainą

Jak definiuje się większość?

To nie jest zdefiniowane. Ale Renwick twierdzi, że większość w sondażach musi być konsekwentnie pokazywana w czasie. „Gdyby te dowody konsekwentnie wykazywały poparcie dla stowarzyszenia w latach pięćdziesiątych, wydawałoby się, że osiągnie próg określony w umowie”. Sekretarz stanu jest wówczas „zobowiązany” do ogłoszenia referendum.

UCL powiedział, że rząd Wielkiej Brytanii może skorzystać z sześciu źródeł dowodów przed skorzystaniem ze swojego uznania: wyniki wyborów, badania opinii publicznej, badania jakościowe, głosowanie w Stormont, miejsca zdobyte w wyborach i dane demograficzne.

Związkowcy obawiają się wykorzystania tego ostatniego jako punktu odniesienia w badaniu. Oczekuje się, że najnowszy spis ludności pokaże, że po raz pierwszy od 100 lat istnienia państwa liczba katolików zbliża się, a nawet wyprzedza liczbę protestantów.

Co pokazują najnowsze ankiety?

Niedawne badanie opinii publicznej przeprowadzone przez program Spotlight w Irlandii Północnej BBC pokazuje, że 43% mieszkańców Irlandii Północnej popiera zjednoczoną Irlandię, a 51% w Irlandii.

Kiedy odbyła się ankieta, a wynik był następujący zamknąć Czy zjednoczenie może nastąpić jako Brexit?

Tak, mówi UCL. „Referendum powinno zostać zwołane, jeśli głosowanie w sprawie zjednoczenia wydaje się prawdopodobne, nawet jeśli jest to tylko niewielki margines”.

„Byłoby to sprzeczne z umową [BGFA] prosić o próg wyższy niż 50% + 1 ”, mówi UCL.

Jednak grupa robocza stwierdziła szczegółowo, że badanie granic jest uzasadnione i że porozumienie wielkopiątkowe wymaga konsensusu. Jeśli zwycięża polityka, zwykła większość nie wystarczy. Zgoda byłaby również wymagana na południe od granicy.

Gdzie byłby Parlament w zjednoczonej Irlandii?

UCL przedstawia pięć opcji konstytucyjnych:

  • Irlandia Północna zachowała zdecentralizowane instytucje, ale ich suwerenność została przeniesiona z Londynu do Dublina.

  • Jedna centralna władza ustawodawcza, prawdopodobnie w Dublinie. Związkowcy prawdopodobnie uznaliby to za wrogie przejęcie. „Ten model był historyczną preferencją wielu irlandzkich republikanów, zarówno konstytucyjnych, jak i innych. Jednak niektórzy postrzegają to podejście (jak zauważono w naszych sesjach dowodowych) jako niezgodne z aspektem porozumienia z 1998 r. Dotyczącym budowania konsensusu ”- mówi UCL.

  • Państwo federalne. Model ten „pozwoliłby uniknąć niektórych komplikacji związanych z zarządzaniem wynikających z jednostronnej decentralizacji. Jednak powiązanie z dwiema jednostkami byłoby niezrównoważone ”, mówi UCL, który przyjrzał się instytucjom zlokalizowanym w obszarach miejskich skupisk ludności.

READ  Niemiecki kandydat CDU walczy o podupadłe aktywa

A co z pozostaniem w związku?

UCL proponuje, aby referendum obejmowało dwie opcje, jedną pozostanie w Wielkiej Brytanii, a drugą wyjazd. „Opcja pozostania w Wielkiej Brytanii niekoniecznie zmieniłaby status quo, chociaż można by zaproponować reformy ustroju konstytucyjnego lub politycznego”.

Wniosek

Sondaż na granicy nie jest nieunikniony, nawet jeśli Brexit uczynił go częścią krajowej rozmowy w Irlandii.

Chociaż „podstawowa kwestia suwerenności jest binarna i większościowa”, mówi UCL, porozumienie pokojowe podkreśla również potrzebę przestrzegania etosu „pojednania, tolerancji i wzajemnego zaufania”, cech, które nie zawsze występują w głęboko zakorzenionych społecznościach Irlandia Północna jest pod dostatkiem.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *