Connect with us

Gospodarka

Izera. Ekspert uważa, że ​​założenia produkcji polskiego samochodu elektrycznego są nierealne

Published

on

Elektrownie nie powinny inwestować w kopalnie, ale w produkcję samochodów elektrycznych na Śląsku. Zwolnieni górnicy prawdopodobnie znaleźliby tam pracę. Jednak ekspert z WSB nie zostawia nic na projekcie. Tesla twierdzi, że produkcja wyniesie 100 tys. Samochody rocznie osiągnęły 13 lat, a polskie założenia są zbyt optymistyczne.

  • Tesla rozpoczęła masową produkcję po 13 latach. Polska elektromobilność zajęłaby siedem lat
  • Ekonomista WSB uważa, że ​​założenia są zbyt optymistyczne i że lepiej byłoby kupić gotowe prawo jazdy, jak to było w przypadku „polskiego fiata”.
  • Uważa, że ​​system ratalny to dobry pomysł, ale brak szybkich ładowarek może być przeszkodą

Pod koniec lipca firma ElectroMobility Poland (EMP) zaprezentowała oficjalnie dwa prototypy polskich samochodów elektrycznych (SUV i hatchback) nowo powstałej polskiej marki Izera. Prezydent Piotr Zaremba chce Pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowej w trzecim kwartale 2023 roku. Na przełomie II i III kwartału 2021 r. Ma powstać fabryka i linia produkcyjna. Podobno zakład znajduje się na Śląsku.

Program szacowany jest na 4-5 mld złz czego koszt budowy prototypów nie przekracza 1 proc. cały budżet. Akcjonariusze, d. H. Państwowe koncerny energetyczne: PGE, Tauron, Enea i Energa zainwestowały dotychczas w spółkę łącznie 70 mln zł. Każdy ma 25 proc. Dzielić.

Na koniec 2019 roku ElectroMobility Poland SA odnotowała 4,3 mln zł straty i miała na koncie 38 mln zł gotówki.

Górnicy do produkcji samochodów elektrycznych?

Śląsk nie jest chyba przypadkowym miejscem, bo rząd stara się tam zamknąć nierentowne kopalnie. – Niestety, biorąc pod uwagę wydarzenia w Polsce, jest to trudna konieczność. – Niedawno zabrał głos wicepremier Jacek Sasin.

W górnictwie w Polsce pracuje obecnie 76 000 osób. Osoby, w tym 42 tys. w śląsko-polskiej grupie górniczej. W fabryce, w której powstaje Izera, pracę znalazłoby 3,5 tys. Osób. Ludziea wokół zakładu potrzeba około 12 000 miejsc pracy. Ludzie.

READ  Polscy parlamentarzyści głosują nad budżetem na 2024 rok, ale potrzebna jest jeszcze zgoda prezydenta opozycji

W latach 2016-2019 spółki Skarbu Państwa prowadziły wykłady na temat inwestycji w kopalniach PGG oraz głównie firma energetyczna. PGE, Energa, Enea, PGNiG, Węglokoks i TF Silesia zainwestowały łącznie 4,3 mld zł. Tauron zainwestował w swoje kopalnie 1,2 mld zł.

Zamiast inwestować duże pieniądze w kopalnie, których przyszłość jest obecnie pod znakiem zapytania, elektrownie zbudowałyby fabrykę polskich samochodów elektrycznych, które są dziś uważane za przyszłość motoryzacji. Zwróciła na to uwagę Małgorzata Królak, dyrektor programowa ElectroMobility Poland Trwają rozmowy z nowymi potencjalnymi udziałowcamia same elektrownie nie wesprze inwestycji.

Jedyne pytanie brzmi czy to ma sens biznesowy? Wątpliwości ma co do tego Jacek Karcz, ekonomista z Wyższej Szkoły Bankowej.

Tesla czekał 13 lat

– Spojrzenie na projekt polskiego samochodu z perspektywy rozwoju Pomysł jest jak najbardziej słuszny, ale wracamy do tego od złej strony – uważa ekonomista.

Zdaniem Karcza lepszym rozwiązaniem z biznesowego punktu widzenia byłoby rozpoczęcie przygody z rodzimą produkcją aut elektrycznych w Polsce od złożenia gotowego modelu na licencji. – Jak z licencją od Fiata i produkcją samochodów pod marką „Polski Fiat” – podkreślił.

– Z jednej strony zbudowanie od podstaw samochodu elektrycznego od podstaw, które jest bardzo drogie, zaoszczędziłoby czas, pieniądze i energię, z drugiej dałoby możliwość poznania i rozwoju nowych technologii, które już istnieją, a nie od podstaw rozwijać się od zera – wyjaśnił. Jak powiedział, chodzi o to Nie otwieraj drzwi.

Zdaniem ekonomisty zakładany termin i koszty rozpoczęcia produkcji oraz planowany wolumen również wydają się nierealne.

– Wystarczy porównać sytuację Marka Tesla, która rozpoczęła działalność w 2003 roku. Tesla opracowała pierwszy samochód we współpracy z doświadczonym producentem ekskluzywnych samochodów sportowych, jak wspomniano powyżej do 2016 roku osiągnął poziom 100 tysięcy aut rocznie, czyli po 12-13 latach istnienia – zaznaczył Karcz.

READ  Abia otwiera drzwi do partnerstwa gospodarczego z Polską i Bułgarią

Dopiero w 2020 roku Tesla przekroczył próg 1 miliona wyprodukowanych samochodów. Electromobility Poland istnieje od 2016 roku i dopiero od 2016 roku Po czterech latach pokazano prototypy dwóch pojazdów.

Zdjęcie: Electromobility Poland / materiały prasowe

Dwa prototypy Izery to SUV i hatchback

Integratorem technicznym projektu Electromobility Poland była niemiecka firma EDAG Engineering, która współpracuje z wieloma znanymi na całym świecie producentami samochodów i posiada oddziały w Polsce. Za wygląd nowych samochodów odpowiada włoska firma Torino Design, a doradcą projektu jest Tadeusz Jelec, wieloletni konstruktor samochodów marki Jaguar.

Za mało ładowarek

Według ekonomisty WSB, z informacji szefa PZŚ ks. Planowana forma sprzedaży Izery jest bardzo zachęcająca. Izera sprzedawana jest w przystępnym planie ratalnym dla „przeciętnego Kowalskiego” gdzie cena samochodu i paliwa (w tym przypadku prądu) wliczona jest w miesięczną stawkę Stawka dla samochodu elektrycznego będzie niższa niż dla samochodów spalinowych w tym samym segmencie. Według Jacka Karcza Jednak to może nie wystarczyć, aby przekonać Polaków do zakupu samochodu na masową skalę.

Według niego w Polsce mamy problem z mentalnością, jeśli chodzi o elektryzowanie pojazdów, co to oznacza bardzo ograniczona podaż infrastruktury ładowania. Zwrócił uwagę, że jest to niezbędne dla rozwoju elektromobilności w Polsce, a tym samym polskiej marki samochodów elektrycznych łatwo dostępna infrastruktura ładowania.

– Dopóki nie zostanie rozbudowany na tyle, aby kierowcy mogli łatwo i sprawnie ładować akumulatory, np. Podczas wakacyjnego wypadu nad morze, opór przed kupowaniem elektryków nie zniknie – ocenił.

Według najnowszego „Miernika elektromobilności” w Polsce funkcjonuje 1224 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2319 punktów), z czego tylko 33 procent z nich to stacje szybkiego ładowania Prąd stały (DC) i 67 proc. Wolne ładowarki AC o mocy 22 kW lub mniejszej.

READ  Chorwacja rozpoczyna przygotowania do przyjęcia euro w przyszłym roku

Dzięki stacjom prądu stałego można uzupełnić zapasy energii w akumulatorze do 80 procent. (optymalny poziom dla akumulatorów) w zaledwie 30 minut – według Electromobility Poland. Zdaniem firmy zapewnia to udział w projekcie elektrowni Powstanie ogólnopolska sieć ładowarek. Jednocześnie doświadczenia innych krajów pokazują, że właściciele zazwyczaj sami ładują swoje samochody w nocy, co jest tym bardziej korzystne dla elektrowni, że mają wówczas nadwyżki mocy.

DOBRZE WIEDZIEĆ:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *