Connect with us

Gospodarka

ICTSI podpisuje nową 30-letnią umowę najmu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni

Published

on

ICTSI podpisuje nową 30-letnią umowę najmu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni

19 grudnia 2022 r. podczas uroczystości w Gdyni została podpisana nowa 30-letnia umowa dzierżawy przez International Container Terminal Services Inc. (ICTSI) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA na Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT). Nowa umowa najmu obowiązuje do 2053 roku.

Nowa umowa najmu, w przypadku której ICTSI została wybrana preferowanym oferentem, skutecznie przedłuża kadencję BCT pod kierunkiem i działalnością ICTSI z Filipin, będącego 100% właścicielem BCT. ICTSI działa w Porcie Gdynia od 2003 roku i zainwestowała ponad 100 mln USD w zaplecze terminalu, personel i możliwości obsługi ogólnej.

Oczekuje się, że przyszłe inwestycje z łatwością dorównają i przewyższą tę liczbę i początkowo będą uzupełnieniem bieżących prac Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA nad modernizacją infrastruktury portowej w celu ułatwienia dostępu i obsługi większych statków. Zakończono pierwszy etap prac, dzięki któremu BCT będzie mógł obsługiwać statki o długości całkowitej do 366 metrów. Późniejsze zmiany umożliwią dostęp i obsługę znacznie większych statków o długości do 400 metrów.
BCT stanowi ważny element polskiej infrastruktury portowej – pełni rolę kluczowej morskiej bramy dla usług dowozowych, przekierowujących ładunki do/z głównych hubów Europy Północnej oraz jako główny port zawinięcia dla usług bezpośrednich – Scan/Balt – USA i Północ Kontynent zachodni – Indie Pakistan usługi. Trwające prace rozwojowe mają umożliwić BCT konsolidację i rozszerzenie obsługi obu kategorii usług z bezpośrednią korzyścią dla eksporterów i importerów. Ułatwi również obsługę ładunków specjalnych, takich jak zaawansowany sprzęt wojskowy.

„BCT posiada duże doświadczenie w tej dziedzinie” – podkreśla Wojciech Szymulewicz, prezes BCT – „spełnia surowe wymogi bezpieczeństwa, dzięki czemu cieszy się zaufaniem polskiej armii i polskich sojuszników z NATO”.

Hans Ole-Madsen (z prawej, siedzący) ICTSI Senior Vice President, Regional Head – EMEA oraz Wojciech Szymulewicz (z prawej, stojący), CEO BCT, z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA podczas podpisania umowy przedłużenia dzierżawy dla BCT .

W ostatnich latach BCT wyrobiło sobie również markę w zakresie obsługi elementów turbin wiatrowych przeznaczonych do użytku w lądowych farmach wiatrowych. Oczekuje również wykorzystania tego know-how w związku z morskimi farmami wiatrowymi, które planuje rozwijać w perspektywie krótko- i średnioterminowej.

READ  Allegro wybiera byłego dyrektora Amazona Perticucciego na CEO

„Cieszymy się z przedłużenia naszej wieloletniej i pozytywnej relacji z Portem Gdynia” – powiedział Hans-Ole Madsen, starszy wiceprezes ICTSI, dyrektor regionalny – Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA) podczas oficjalnego podpisania umowy najmu rozbudowa. „Cieszymy się, że będziemy mogli odegrać swoją rolę w kolejnej fazie rozwoju portu, wdrażając nowe inwestycje w zrównoważony sposób, które spełniają najnowsze wymagania klientów, wzmacniają strategiczne cechy terminalu i maksymalizują pozytywny wpływ ekonomiczny we wszystkich dziedzinach, np. całe miasto”.

Nacisk kładziony przez BCT na zrównoważony rozwój znajdzie również odzwierciedlenie w ciągłych wysiłkach zmierzających do przemieszczania ładunków koleją do i z terminalu, nie tylko do miejsc docelowych w kraju, ale także poza granice Polski. Zasięg rynkowy kolei BCT obejmuje wszystkie ważne destynacje w Polsce i rozciąga się wzdłuż coraz ważniejszego transeuropejskiego korytarza Bałtyk-Adriatyk (Korytarz VI). Biegnie od Gdyni przez południową Polskę (Górny Śląsk), Wiedeń i Bratysławę oraz region wschodnich Alp do północnych Włoch, obsługując po drodze różne ośrodki przemysłowe.

BCT obsługuje miesięcznie około 250 pociągów intermodalnych obsługiwanych przez 13 operatorów intermodalnych. Ładunki kontenerowe transportem kolejowym stanowią 30 procent rocznych obrotów.

BCT jest również członkiem wspieranego przez Unię Europejską projektu COMODALCE, którego celem jest wyniesienie intermodalnego transportu kolejowego na nowy, wyższy poziom.
Źródło: ICTSI

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *